Med fly, bus eller kør selv på skiferie? Få overblikket her
Det kan være svært at overskue, hvad der egentlig er det bedste transportmiddel, når du skal på skiferie, så her får du alle fordele og ulemper ved de forskellige løsninger.
Der er mange holdninger til, hvilket transportmiddel du bør vælge, når den knitrende sne kalder på dig, og skiene skal luftes. I denne artikel giver vi dig et overblik over de faktuelle fordele og ulemper ved de forskellige transportmuligheder, så du har det bedste grundlag at træffe en beslutning på.
En god skiferie handler om at ramme lige præcis dine behov og ønsker.
Læs vores guide: Sådan kommer du på den bedste skiferie.
Derfor har vi allieret os med Rasmus Skov, der driver Skisport.dk, hvor du kan finde og sammenligne skirejser på tværs af rejsebureauerne. Rasmus Skov har siden 1998 fulgt skirejsebranchen, men sælger ikke selv rejser, og er derfor ikke tilhænger af hverken den ene eller anden løsning.
Kør selv skiferie
Vigtigste fordel: Fleksibilitet
At køre selv betyder, at du kan køre, når det passer dig, og du skal ikke vente på, at andre spiser aftensmad, hvis du hellere vil snuppe et pølsehorn og komme videre. Desuden kører du fra dør til dør, så der er ikke noget med at skulle ud til lufthavnen og stille bilen, eller køre rundt og samle andre folk op i andre byer, som det er tilfældet med bus.
Der er med andre ord en vis frihed i at smide familien i bilen, skiene på taget og køre afsted. Til gengæld kan du ikke regne med at være frisk og oplagt, når du rammer pisterne efter 11 timer bag rattet.
Er prisen afgørende for dig, når du skal på skiferie?
Følg disse syv tips: Sådan kommer du på en billig skiferie
Det typiske argument for at køre selv er prisen, men det er ikke nødvendigvis billigere end at flyve. Det forklarer Rasmus Skov.
»I de fleste tilfælde er der ikke noget økonomisk incitament for at tage bilen. En flybillet fra Aarhus Lufthavn til München kan godt koste 395 kroner, og selvom man er 4 i familien, er det svært at køre derned selv og spare penge,« siger Rasmus Skov.
Mange glemmer, at det ikke kun er benzinen, der koster, når man kører selv. Man skal nemlig huske at regne eksempelvis slitage på bil og dæk med. Hos FDM har de regnet sig frem til, at en mindre familiebil koster 3,00 kroner pr. kørt kilometer, så en kør-selv skiferie til alperne kan hurtigt løbe op.
Flyver du fra Kastrup til Genève, kan du finde fire flybilletter ned til lige omkring 8.000 kroner i uge 7, som er den absolutte højsæson. Bilturen ad den korteste vej på 1.384 kilometer ender med ganget med FDM’s tommelfingerregel derimod på 8.088 kroner, og det er uden at medregne eventuelle færgebilletter samt overnatning.
Søger du i stedet skioplevelser i nord, ser regnestykket anderledes ud, for der er meget få lufthavne nær skiområderne i Sverige og Norge.
»Det er bundet mere op på at køre selv, og som familie er det også nemt. Skal ungerne på toilet, så stopper du bare, mens det kan være svært i en bus,« siger Rasmus Skov.
Når du skal på ski med børn, er det vigtigste at finde et børnevenligt skiområde.
Læs vores guide: Sådan finder I en god (og billig skitur) for hele børnefamilien.
Turen nordpå er desuden typisk bidt over af en færgeoverfart, og det gør bilen nemmere at have med, fordi føreren får et afbræk, og alle kan strække benene lidt.
Det sidste, du skal være opmærksom på, hvis du selv kører på skiferie, er parkeringen. Du får typisk oplyst forholdene, når du bestiller, og mange steder, specielt i Norden og i Østrig, er der gode parkeringsforhold. I Frankrig er nogle af satellitbyerne imidlertid billøse.
»Der parkerer man uden for byen, og så skal man tage en hestekane ind til byen. Og du skal betale for parkeringen separat, hvilket koster omkring 300 kr. for en uge,« fortæller Rasmus Skov.
Skiferie med fly
Vigtigste fordel: Komfort
»Den, der styrer flyet, skal ikke ud på ski bagefter, men det skal ham, der kører bilen. Jeg har to små børn og har taget bilen masser af gange. Man er altså smadret, når man når frem efter 11 timer på den tyske autobahn,« fortæller Rasmus Skov.
Flyveturen tager typisk kun nogle få timer, men det skal man dog ikke lade sig snyde af, for det samlede tidsforbrug er ikke nødvendigvis så meget bedre end at køre selv.
»Med fly tager det typisk omkring 9 timer, fra du går ud af døren, til du er fremme ved dit hotel eller din hytte. Rejsebureauerne vil benægte det, men du skal jo være i lufthavnen i god tid, og der er typisk transfer fra lufthavnen til skiområdet,« forklarer Rasmus Skov.
Dermed er forskellen ikke nødvendigvis så stor fra at køre selv, og netop transfertiden er det vigtigt at holde øje med, ifølge skirejseeksperten. Der kan nemlig godt være flere timers transfer, og det er ikke noget rejsebureauerne reklamerer med.
»Rejsebureauerne er interesserede i at få solgt alle sæder i flyvemaskinen, og så er de ligeglade med, om du har 4 timers transfer til skiområdet,« siger Rasmus Skov.
Foretrækker du skiferie i Norden, er der for nuværende begrænsede muligheder for at flyve, men i december 2019 åbnede lufthavnen Scandinavian Mountains Airport. Den ligger inden for en times kørsel af flere af de store skiområder i Sverige og Norge og gør det nemmere at tage en hurtig tur til eksempelvis Trysil eller Sälen.
Skiferie med bus
Vigtigste fordel: Billigst
»Prisen er det altoverskyggende argument, bus er bare den billigste rejseform,« vurderer Rasmus Skov, som oplyser, at du kan få en busbillet til pisterne for mellem 1.000 og 1.500 kr.
På det niveau kan hverken din egen bil eller flyet være med.
»Der er også et stort udbud af busrejser, så du kan nærmest komme hen, hvor det skal være. Og det er tæt på dør til dør, for der er opsamling mange forskellige steder,« siger Rasmus Skov.
Netop de mange opsamlingssteder og tilsvarende afsætningssteder ved destinationen er dog samtidig den store ulempe ved busrejsen. Det tager nemlig lang tid. En tur til Italien med bus kan tage mellem 17 og 23 timer ifølge Skisport.dk.
Skiferie med bus egner sig specielt til et par venner, der vil afsted så billigt som muligt, og større grupper, som kan leje en hel bus.
»Bussen er helt genial, hvis man er en større gruppe, for så kan man jo have en mindre fest på vej ned gennem Europa,« mener Rasmus Skov.
Tager man de miljøbevidste briller på, er bussen også den bedste rejseform, da mange mennesker kan transporteres samtidig med et relativt lille energiforbrug. Bussen er med andre ord den mest bæredygtige rejseform af de tre, vi her har beskæftiget os med.