Bil og MC 22.03.2018
Tekst: Philip Reseke Foto: Porsche/PR

Drømmer du om en topløs bil? Sådan sparer du penge på en brugt cabriolet


Det er for det meste i løbet af foråret, at lysten til at køre i en åben bil melder sig, men der kan være mange penge at spare, hvis du i stedet køber cabrioleten i det køligere efterår.


Næsten alle bilejere kender den ubehagelige følelse af at sætte sig ind i en overvarm bil, hvor man knap kan få bagdelen ned i det brandvarme sæde.

Det føles som at sidde i en sauna, og man kan ikke vente med at få ruderne ned og mærke vinden i håret.

De fleste bilejere må også leve med det ærgerlige faktum, at bilen fra dag ét taber store dele af sin værdi.

Undtagelsen er de bilister, som har fornøjelsen af at køre i en cabriolet.

I en åben bil får du som bekendt masser af vind i håret, og køber du bilen på det helt rigtige tidspunkt, kan du endda sælge bilen uden tab efter flere års brug.

Det er noget af et særtilfælde i bilverdenen, så hvordan kan det egentlig være?

Santander har talt med Jan Lang, som er markedsanalytiker hos Bilbasen.

Med mere end et årti i bilbranchen kender han om nogen til konjunkturerne på det danske bilmarked, og meldingen er klar fra eksperten: Cabrioleten er ikke bare en udsøgt køreoplevelse, men i mange tilfælde også en bedre investering end almindelige biler.

»Cabrioleten er et meget vejrfølsomt produkt, og markedet svinger meget. Men generelt kan du spare mellem 10-15 procent på cabrioleten, hvis du køber den i de kolde måneder mellem august og februar. Omvendt stiger prisen på cabrioleter, jo lysere det bliver, og de er dyrest i slutningen af juni,« fortæller Jan Lang.


Hvorfor er cabrioleten billigst om efteråret?

Den faldende pris på brugte cabrioleter i de kolde og mørke måneder, er i høj grad et resultat af udbud og efterspørgsel. Når sommeren er ovre, er interessen for cabrioleter slet ikke lige så stor, og det betyder, at du kan gøre en god handel.

»Cabrioleter er først og fremmest billigere om efteråret, fordi flere vil af med dem inden vintermånederne, hvor det ikke er lige så spændende at have en bil med åbent tag. Derudover spiller liggetiden hos forhandlerne også en rolle. Jo længere bilen står hos forhandlerne, jo større et incitament har forhandlerne til at få den solgt,« forklarer Jan Lang.

Generelt opererer bilforhandlerne med et system, som gør dem opmærksomme på biler, der har stået over 120 dage.

Disse biler får en højere prioritet end andre, og så sætter forhandlerne prisen ned for at få dem solgt.

Du kan derfor spare penge på en brugt cabriolet, som har stået hos forhandleren et stykke tid, og disse biler finder du typisk i de sene efterårsmåneder.

Slår du til på det helt rigtige tidspunkt, er det ikke usandsynligt, at du rent faktisk kan sælge bilen med fortjeneste efter et par års brug, eller i det mindste få det samme i pris, som du oprindeligt betalte for bilen.

»Helt generelt holder cabrioleter prisen bedre end andre biler. De bedste eksempler er nok VW Golf 2 eller 3 cabriolet-modellerne, som holder værdien rigtig fint. Så selvom cabrioleter er dyrere i indkøb end almindelige biler, kan de vise sig at være en god investering, fordi de ikke har lige så stort et værditab. Jeg kender selv en, som kørte i en cabriolet i to år og senere solgte den med 10.000 kroner i fortjeneste,« siger Jan Lang.

Coupe-cabrioleter er en helårsbil, og de er også de mest populære i Danmark.

Jan Lang, markedsanalytiker, Bilbasen

Ekspert: Slå til nu

Der er efterhånden kommet gang i den danske økonomi, og det er et andet element, som har indflydelse på de brugte cabrioleters pris.

»Sådan som konjunkturerne er på bilmarkedet lige nu, så vil jeg faktisk anbefale, at man slår til nu og køber en cabriolet. Efterspørgslen er stigende, og jeg forventer, at det bliver en god sæson for cabrioleter og andre nichebiler i år. Derudover er renten på billån historisk lav,« siger Jan Lang.

Med flere årtier i branchen har Jan Lang set lidt af hvert, og han kender alt til danskernes bilforbrug i både gode og dårlige økonomiske tider.

»Når det går dårligt med økonomien, retter vi ind og køber konservative biler i grå og sort. Men når der igen kommer rådighedsrum i økonomien, køber vi de biler, som vi drømmer om, og her er der ofte tale om cabrioleter og andre nichebiler,« fortæller han.


Det skal du vide inden du køber cabriolet

Hvis du har planer om at købe en brugt cabriolet, skal du i udgangspunktet tjekke bilen som enhver anden brugtbil. Den eneste forskel er, at du også skal sikre dig, at taget ikke er defekt eller beskadiget.

»Der findes mange forskellige tagsystemer i cabrioleterne. Især de cabrioleter med elektrisk ståltag bør testes nogle gange for at sikre, at lukkemekanismen fungerer som den skal. Hvis cabrioleten har stoftag, skal du undersøge, om taget er mørnet eller har huller. Huller og revner opstår typisk der, hvor tagstængerne er og ved bagruden. Dette skal man tjekke grundigt, for det kan være en dyr reparation at stå med bagefter,« forklarer Jan Lang.

Skulle der opstår revner eller huller i taget, er det med at få repareret dem med det samme, så de ikke “løber” og bliver værre.

Hvis taget umiddelbart ser fint ud, er det en god idé at køre en tur på motorvejen med kalechen nede.

Her skal du tjekke vindstøjen i høj fart og sikre dig, at der ikke er raslende lyde fra taget, når du kører.

I det danske vejr kommer du jo formentlig til at køre med kalechen oppe det meste af året, så det er vigtigt, at taget er tæt, og køreoplevelsen er god.

I udgangspunktet kan du sagtens bruge din cabriolet hele året, men jo mere minimalistisk kalechen bliver, jo mindre bliver komforten.

»Coupe-cabrioleter er en helårsbil, og de er også de mest populære i Danmark. I disse cabrioleter er det intet problem at køre hele året rundt, men jeg vil anbefale, at man generelt kører med kalechen oppe så meget som muligt. På den måde holder bilen sig tør, og du undgår fugtskader,« fortæller Jan Lang.