Bil og MC 19.02.2018
Tekst: Philip Reseke / Henrik Eriksen / Espen Skogen Foto: Shutterstock

Vil du importere bil fra Tyskland? Sådan gør du


Har du set dig varm på en sjælden sportsvogn eller en bil pakket med ekstraudstyr, kan du i nogle tilfælde spare penge ved at importere den fra de tyske veje, men det kræver tålmodighed og grundigt forarbejde.


Har drømmen om en helt særlig bil først fundet vej og plads i hjernens forunderlige univers, kan det for nogle mennesker være nærmest umuligt at slippe tanken igen.

Fornuften siger, at du skal købe en familievenlig og sikker bil, der kører langt på literen, men en anden del af hjernen hungrer efter den forførende lyd af den kraftige motor i en sportsvogn.

I de fleste tilfælde behøver du ikke at krydse grænsen for at få drømmebilen hjem i garagen, men der er undtagelser, hvor det kan betale sig at importere bilen fra udlandet, og her er Tyskland det oplagte valg.

Det er dog ikke helt let at importere en bil, og det er langt fra altid, at det er en god forretning. Læs med her og find ud af, hvornår det kan betale sig, og bliv klogere med hensyn til, hvordan du henter en tysker hjem til Danmark.


Find notesblokken frem

Lad os begynde fra en ende af. Når du vil importere en bil fra Tyskland, har du først og fremmest to valgmuligheder: Du kan hente bilen til Danmark på egen hånd, eller du kan få hjælp af en virksomhed til at importere bilen. Vælger du at gøre det selv, er der en del ting, som du skal overveje og være klar over, inden du beslutter dig for at tage turen over grænsen.


Hvad er det egentlig, du køber?

Uanset om du køber bil i Danmark eller importerer den fra Tyskland, skal du undersøge dine muligheder grundigt.

Brug lidt tid på at undersøge forskellige biler i Tyskland og sammenlign priserne med lignende biler på det danske marked. Du sparer flest penge ved at vælge en toptunet bil, der er spækket med ekstraudstyr og 6-10 år gammel med et lavt kilometertal.

Her har bilen tabt størstedelen af sin værdi, og er bilen ældre end otte år, bliver ekstraudstyret teknisk set afskrevet i værdi ifølge registreringsafgiftsloven. Det er dog ikke altid tilfældet, da SKAT foretager en individuel afgørelse i hver enkelt sag.

Vær opmærksom på, at en udenlandsk bil kan have andre specifikationer end en tilsvarende dansk bil, både når det gælder motorkraft og udstyrspakker.

Tag også forbehold for priserne, du ser hos den tyske forhandler, da du vil blive pålagt registreringsafgift og en del andre udgifter, når du skal have danske plader på bilen. Mere om det senere i artiklen.


Vær kritisk

Det kan være svært at være kritisk, hvis du først har set dig varm på en bil, men prøv alligevel at slå fornuften til. Spørg sælger om billeder og dokumentation på udførte reparationer og service. Når du køber bil i udlandet, gælder den danske købelov ikke, og nybilsgarantien kan være kortere end på en tilsvarende bil købt i Danmark.

Det betyder, at du skal tjekke bilens papirer og dokumenter ekstra grundigt for at undgå ubehagelige overraskelser – for eksempel en fejl på bremserne – når du er kørt over grænsen, og pengene er afleveret.

Køber du bil af en tysk bilforhandler, vil vedkommende ofte tilbyde dig en brugtbilsgaranti. Denne er ment som en erstatning af nybilsgarantien og koster gerne lidt ekstra, men det kan være en fin tryghed at have.

Den tyske bil skal tjekkes grundigt igennem, før du tager den med til Danmark, så du undgår ubehagelige overraskelser.


Skal du købe af en bilforhandler eller en privatperson?

Du behøver ikke at tage et lynkursus som privatdetektiv, men det er en god idé at undersøge sælgeren nærmere.

Generelt anbefales det at bruge en bilforhandler, hvis du har planer om at købe en bil i udlandet.

Klik rundt på forhandlerens hjemmeside og find ud af, om vedkommende har erfaring med at sælge biler til danske eller andre europæiske kunder. Se også, om du kan finde anmeldelser fra andre kunder, som har købt bil af den samme forhandler.

Et par timers søgning på internettet kan give dig værdifuld information om, hvorvidt du skal gå videre med købet eller finde en anden forhandler.


Dan dig et billede af registreringsafgiften

Her skal du helst have hjælp af professionelle, medmindre du er i stand til at foretage et meget kvalificeret gæt.

Når du har bestemt dig for en bil, skal du danne dig et billede af, hvor høj registreringsafgiften i Danmark bliver.

Du kan ikke få et gældende svar fra SKAT, før du har importeret bilen og anmoder om værdifastsættelse, men der findes andre selskaber, som er godkendt til at give dig en forhåndsvurdering af registreringsafgiften.

Du kan få en forhåndsvurdering af registreringsafgiftens størrelse hos Quickimport, som er førende inden for import af tyske biler.

Det er vigtigt at danne dig et overblik over denne afgift, så du kan se, om det giver mening for dig og din økonomi at importere den ønskede bil.


Skriv en kontrakt

Sørg altid for at skrive en købsaftale på et sprog, som alle parter forstår. Det giver som regel bedst mening at skrive kontrakten på engelsk, men den kan også skrives på tysk, hvis du taler det flydende. Papirerne er din dokumentation for den aftalte købesum og de øvrige omstændigheder.

SKAT vil senere i forløbet også spørge efter købsaftalen, når de skal beregne afgiften på køretøjet.


Få alle dokumenter med

Det er ikke kun købsaftalen, du skal have styr på, inden du sætter kurs mod den danske grænse. Importerer du en bil fra Tyskland til Danmark, skal du også have dokumentation for eksporten, også kaldet et udførselsdokument.

Køber du en bil af en forhandler, kan vedkommende hjælpe dig med dette. Sørg i samme forbindelse for at få den tyske registreringsattest, servicebog og andre relevante dokumenter med dig til Danmark, så du undgår at mangle noget, når du vender hjem.

Du skal også tage stilling til, om du selv henter bilen hjem eller lejer en autotransporter. Vil du gerne selv køre bilen til Danmark, bliver du, ifølge den tyske lovgivning, nødt til at købe tyske prøveplader i et transportcenter nær grænsen. De midlertidige nummerplader er gyldige i fem dage, og både plader samt forsikring koster cirka 2.000 kroner.

Når bilen står hjemme i garagen med tyske nummerplader, skal du inden for 24 timer oplyse SKAT om din nye bil og udfylde den relevante formular.

Husk at få den tyske registreringsattest med fra forhandleren, inden du sætter kurs mod Danmark.


Toldsyn

Inden bilen kan smykkes med danske plader, skal den til syn, værdifastsættes, og registreringsafgiften skal betales. I første omgang skal bilen gennemgå et registreringssyn, hvor værkstedet tjekker bilen på samme måde som ved et periodisk syn.

Herefter skal bilen igennem et såkaldt toldsyn. Her undersøges bilens kilometertal, udstyr og den generelle stand, som har betydning for bilens værdifastsættelse. Registreringssyn og toldsyn ordnes på samme tidspunkt, og det kan godkendte synshaller hjælpe med.

Husk at medbringe bilens tyske registreringsattest og de øvrige dokumenter fra den tyske bilforhandler.


Registreringsafgift

Når bilen er godkendt, skal SKAT lave en beregning af registreringsafgiften, der som sagt afhænger af bilens handelsværdi.

Ansøgningen kan du sende digitalt til Motorregisteret under fanen 'registreringsafgift'. Du skal bruge NemID og bilens dokumenter til at skrive og godkende ansøgningen. Afgørelsen sender SKAT til dig i din e-Boks, og så skal du betale afgiften via netbank, posthus eller et af SKATs fire motorcentre i Danmark.

Husk, at du inden 14 dage fra bilens indførsel skal anmode om værdifastsættelse. Derefter sender SKAT en kvittering, som giver dig ret til at køre i Danmark med de tyske nummerplader, indtil anmodningen er behandlet og registreringsafgiften betalt.


Når bilen endelig får nummerplader på

Først når registreringsafgiften er betalt, kan der komme danske nummerplader på bilen, og så kan du godt begynde at gøre plads til bilen i garagen. Nu mangler du kun at indregistrere bilen hos en nummerpladeoperatør, og her skal du blot medbringe billed-ID, forsikringsoplysninger og bilens tyske registreringsattest.

Det koster omkring 1.500 kroner for både indregistreringen og selve nummerpladerne.

Find en nummerpladeoperatør her.


Her til sidst – overvej at få professionel hjælp

Der er mange små detaljer, som skal stemme overens i forbindelse med at købe en bil i udlandet og importere den til Danmark.

Det er et forvirrende miskmask af love, regler og procedurer, som kan være svære at holde styr på, og reglerne ændrer sig løbende. Har du ikke tid og overskud til at sætte dig ind i sagerne selv, kan det derfor ofte lønne sig at få professionel hjælp til at importere drømmebilen.

Bilforhandlerne har helt styr på reglerne og tager sig af alt det praktiske, så pengene er i mange tilfælde givet godt ud. De har tilmed ofte et samarbejde eller i det mindste et kendskab til en række udenlandske sælgere, som kan rådgive dig til at vælge den helt rigtige tyske bil, så du undgår unødvendig hovedpine ved den danske grænse.