Ofte stillede spørgsmål om kreditkort



Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Afvikling af kreditkort

Hvornår er den sidste dag, jeg kan bruge kortet?

Den sidste dag du kunne bruge dit kreditkort var den 30. november 2024.

Hvad sker der hvis jeg har et træk på kreditten efter den 30. november 2024?
Dit træk på kreditten vil blive ændret til et Santander Privatlån. Du vil modtage mere information om dette i starten af 2025 i din e-Boks.
 
Ønsker du ikke, at dit træk på kreditten bliver overført til et Santander Privatlån, kan du indfri dit træk på kreditten. Du finder betalingslinjen der skal bruges til dette i Santanders netbank under kort- og kontooplysninger.
Hvad sker der, hvis jeg ikke har et træk på mit kreditkort?

Hvis du ikke har et træk på dit kort, behøver du ikke at foretage dig noget. Dit kort vil automatisk blive lukket den 30. november 2024.

Hvordan opsiger jeg mit kreditkort?

Du behøver ikke at gøre noget. Dit kort vil automatisk blive opsagt den 30. november 2024.

Jeg har abonnementstjenester tilknyttet mit kreditkort fra Santander - hvad gør jeg?

Hvis du bruger dit Santander kreditkort til at betale for månedlige, kvartalsmæssige eller årlige abonnementer skal du huske at ændre betalingen for disse til et andet gyldigt kort.

Jeg bruger mit kreditkort fra Santander i Apple Pay - hvad skal jeg gøre?
Hvis du bruger dit kreditkort fra Santander i Apple Pay, skal du huske at fjerne det den 30. november 2024.
 

Eksisterende kreditkortkunde

Har du en Safe Extra forsikring?

Din Safe Extra forsikring fortsætter uændret, indtil din kredit enten ophører, eller du hører nærmere fra os.

Udgivet 19 september, 2024

Er der gebyr ved hævning?

Du betaler ikke gebyr til Santander, når du hæver kontanter i udlandet med dit Santander Red Kreditkort. Du skal dog være opmærksom på, at visse lokale pengeinstitutter kan pålægge vekselgebyr ved kontanthævning med et udenlandsk betalingskort.

Hvis du hæver kontanter i Danmark, er der et hævegebyr på 50 kr.

Hvad er omregningskursen i udlandet?

Køb og kontanthævninger i udlandet omregnes til danske kroner og skal altid tilbagebetales i danske kroner. Omregningskursen ved brug i udlandet sker på baggrund af VISAs valutakurser. Til kursen lægges 1,75%. Kursen, der anvendes, er VISAs kurs, den dag transaktionen "rammer" VISA (som regel samme dag eller inden for få dage efter købet). Se dagens valutakurser for VISA her.

Notifikationer ved køb i fremmed valuta

Når en transaktion gennemføres inden for EU/EØS i en anden valuta end danske kroner er der krav om, at du som kortholder informeres om den samlede transaktionspris i DKK og at denne sammenholdes med den aktuelle vekselkurs i Den Europæiske Centralbank.

Hvis du foretager et køb i fremmed valuta, vil du derfor modtage én SMS, per måned, per valuta. Det vil sige, at hvis du en given måned laver flere transaktioner i euro, vil du kun modtage en SMS på den første transaktion. Hvis du derimod senere samme måned laver du en transaktion i svenske kroner, vil du modtage en ny SMS vedrørende denne specifikke valuta.

Hvordan er sikkerheden, når jeg handler på nettet?

Santander Red har i dag en sikkerhedsløsning, såkaldt 3D Secure, som gør det sikkert for vores kunder at handle på nettet.

Hvor kan jeg se mine transaktioner?

Du kan logge på vores netbank og se transaktioner for de sidste 30 dage. Hvis du ønsker at se transaktioner længere tilbage end 30 dage, henviser vi til regningen for den pågældende periode. Vi kan desværre ikke være behjælpelige med at fremsende et kontoudtog over transaktionerne.

Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt min PIN-kode?

Hvis du har glemt din PIN-kode, har du to muligheder. Du kan enten logge på vores netbank og se din kode under ”Smartbank”.

Alternativt har du mulighed for at udfylde kontaktforumlaren under "Kundeservice - Kontakt os", hvor du kan få en ny PIN-kode tilsendt mod betaling af et gebyr. Du finder gebyroversigten her.

Hvilke gebyrer er der på Santander Red?

Du kan se en oversigt over gebyrerne for Santander Red her.

Hvilke gebyrer er der på mit Acceptcard?

Du kan se en oversigt over gebyrerne for dit Acceptcard her.

Apple Pay

Jeg bruger mit kreditkort fra Santander i Apple Pay - hvad skal jeg gøre?
Hvis du bruger dit kreditkort fra Santander i Apple Pay, skal du huske at fjerne det den 30. november 2024.
 
Hvordan fjerner jeg mit kort fra Apple Pay?

Du skal åbne Apple Wallet, og vælge kortet som du ønsker at fjerne. Under fanen Info, skal du nederst vælge "Fjern kort".

Hvad gør jeg, hvis min telefon bliver stjålet?

Du skal melde din telefon eller anden enhed stjålet hos politiet. Da Apple Pay benytter TouchID eller FaceID er det kun dig, der kan bruge Apple Pay. Har du mistanke om nogen kender til din personlige kode til enheden, bør du straks ændre denne. Vi anbefaler, at du bruger ”Find my device” app’en, eller logger ind på icloud.com. Hvis din telefon bliver stjålet eller mistet kan du her ændre telefonens status til at være mistet. Når du gør det, fjernes muligheden for at betale med Apple Pay på telefonen.

Du behøver ikke spærre dine kort. Er du i tvivl om de digtale versioner af dit kort er slettet, kan du kontakte os ved at udfylde kontaktformularen under "Kundeservice - Kontakt os". Vi anbefaler altid, at du regelmæssigt tjekker din konto for at se, om der er transaktioner, du ikke kan genkende.

Sikker nethandel

Hvorfor skal jeg ikke anvende 3D Secure ved hvert køb?

Det kan bl.a. skyldes beløbet på dit køb eller landet som forretningen er placeret i. De nye regler gælder for alle banker og forhandlere i EU, hvilket vil sige, at det er op til den enkelte forhandler uden for EU, hvorvidt de ønsker at implementere de nye sikkerhedskrav.

Jeg har modtaget en engangskode via SMS, men jeg er ikke ved at foretage en betaling online?

Du skal aldrig udlevere eller indtaste oplysninger i forbindelse med en betaling, som du ikke selv er ved at foretage.

Hvilke muligheder har jeg for at godkende min betaling?

Du kan anvende MitID, kodeviser og kodeoplæser til at godkende din betaling. Hvis ikke du ønsker at anvende MitID, kan du godkende din betaling med et personligt kodeord sammen med en engangskode som du modtager på SMS. Hvis ikke du har et personligt kodeord, kan du kun benytte MitID.

Da MitID ikke understøttes i alle apps på mobil og tablet, anbefaler vi at du benytter Fast Check-Out i MyCards. Det fungerer i alle situationer. Læs mere her

My Cards

Mit mobilnummer er forkert, hvad gør jeg?

Hvis du har fået nyt mobilnummer, og vi har et gammelt nummer på dig, skal du kontakte os ved at udfylde kontaktformularen under "Kundeservice - Kontakt os".  Så sørger vi for at opdatere dine nye oplysninger i vores systemer. Derefter vil du på ny kunne registrere dig og komme i gang med at bruge My Cards.

Hvordan får jeg My Cards?

Hent Santander My Cards app fra Apple App Store via linket her.

Findes My Cards til Android?

Nej, Santander My Cards er kun for dig, som har en Apple iPhone.