Santander indgår et flerårigt partnerskab med Scuderia Ferrari
Banken vender tilbage til Formel 1 som den nye partner for Scuderia Ferrari - sportens mest succesrige hold. I løbet af partnerskabet vil Santander understøtte Scuderia Ferraris målsætning om at blive CO2-neutral i 2030.
Banco Santander annoncerede den 21. december 2021 et nyt partnerskab med Scuderia Ferrari, som gør banken til en af Scuderia Ferraris premium partnere. Bankens logo vil være fremtrædende på holdets biler, racerdragter og kasketter. I løbet af partnerskabet vil Santander tilbyde Scuderia Ferrari en bred vifte af løsninger for at understøtte holdets bestræbelser på at blive CO2-neutral i 2030.
Formel 1 er en af de mest sete sportsgrene i verden. Ifølge Nielsen havde Formel 1 et verdensomspændende publikum på 1,5 milliarder i 2021, hvor næsten halvdelen udgør bankens markeder i Europa (Spanien, Storbritannien, Tyskland, Frankrig og Italien mfl.) og Amerika (Brasilien, Mexico og USA). 23 grand prix er blevet bekræftet for 2022, hvoraf flere finder sted på bankens største markeder. Formel 1 sigter mod at blive netto nul i 2030.
I 2020 var Santander verdens førende bank inden for finansiering af vedvarende energi. Bankens investeringsbankafdeling, Santander CIB, har dedikerede teams, der rådgiver kunder om deres grønne omstilling. Banken har også været CO2-neutral i sine egne aktiviteter siden 2020 og er forpligtet til at opnå netto nul CO2-emissioner i alle sine udlåns-, rådgivnings- og investeringsaktiviteter inden 2050. Desuden har bankens bilfinansieringsaktiviteter i Europa (Santander Consumer Finance), USA (Santander Consumer USA) og andre markeder støttet udviklingen af bæredygtige mobilitetsløsninger.
Ana Botín, bestyrelsesformand i Banco Santander, udtaler: "Vi er meget glade for at arbejde med Ferrari igen og støtte dem i den grønne omstilling. Santander er fuldt ud forpligtet til at tackle klimaforandringerne, og som Europas førende udbyder af bilfinansiering er vi fast besluttet på at hjælpe bilindustriens grønne omstilling. Vores nye partnerskab med Ferrari vil fremskynde vores fælles fremskridt."
John Elkann, bestyrelsesformand for Ferrari, udtaler: "Det er en ære at indgå et partnerskab med en global finansiel institution som Santander, der er forpligtet til at drive en ansvarlig bankforretning og som har vist lederskab inden for finansiering af vedvarende energi og rådgivning om miljø-, sociale- og forvaltningsmæssige spørgsmål i hele verden. Vi ser frem til at samarbejde med dem for at levere på vores hovedmål om at blive CO2-neutral i 2030. Vi tror på, at Formel 1 med dens innovationer og teknologiske udvikling vil gavne vores industri og i sidste ende samfundet som helhed."
I 70 år har Formel 1 og dets teams investeringer fungeret som et testområde for adskillige teknologiske udviklinger fra aerodynamik til bremsedesign, hvilket har hjulpet bilindustrien med at reducere CO2-udledningen. Siden 2014 er Formel 1 biler blevet 50 % mere brændstofeffektive. Formel 1 sigter mod i 2026 at afsløre den nye Formel 1-motor, som vil være kulstofneutral og drevet af avanceret bæredygtigt brændstof.
Scuderia Ferrari strømliner sin logistik med lavere transportvægt, forbud mod engangsplastik og andre tiltag. I år tildelte FIA den trestjernede miljøakkreditering til Ferrari. Banco Santander har allerede spillet en rolle i Formel 1 fra 2007 og 2017 og nyder godt af et succesfuldt partnerskab med Scuderia Ferrari fra 2010.