Nyheder 21.02.2019
Tekst: Santander Consumer Bank

Vækst som forventet


Som forventet, ser vi tilbage på et år med organisk vækst på alle områder, siger Michael Hvidsten, koncerndirektør i Santander Consumer Bank AS.


Bankens lånevolumen steg med 10% fra 2017. Andelen af bilrelaterede udlån (billån, leasing og varelagerfinansiering) er fortsat voksende, og udgør nu lige under 80% af lånevolumen. Væksten i netto renteindtægt er stabil på 5%, mens resultat før skat blev 4.134 millioner norske kroner, 3% højere end i 2017.

"Som bank opererer og arbejder vi i brancher som oplever ændringer i en hastighed og med et omfang, som vi ikke har set tidligere. Både erhvervslivet, bilmarkedet og detailhandelen går nu gennem ændringer, hvor tyngdekraften nærmest vendes på hovedet," siger Hvidsten.

"Vores strategi er at være i centrum af ændringerne: Uanset hvilken udvikling vi ser i markederne, hvor vi er, skal både investeringer og produkter fortsat finansieres. Vores mål er at være den mest indsigtsfulde partner både for kunder og forhandlere. Udviklingen af bilabonnementet SHFT og lanceringen af Apple Pay viser, at vi fører an," fastslår koncerndirektøren.

"For os er det en fordel at være både lille og stor på samme tid: Santanders globale muskler giver os den udviklingskraft, vi har behov for, samtidig med at vi lokalt og i Norden er små nok til at vi kan tilpasse os hurtigt og både gribe og skabe nye muligheder, når der behov for det," siger Bo Jakobsen, Managing Director for Santander Consumer Bank i Danmark.

"Vi er defineret af vores kommercielle aktiviteter, og jeg mener, at vores nærhed til partnere og kunder i Norden er en unik kvalitet, der definerer den måde, vi driver vores virksomhed på," siger Jakobsen.

Santander beholder positionen som markedsleder i Norden på bilmarkedet og inden for salgsfinansiering (finansiering af køb i butik).

Sammen med Kverneland gennemførte banken i andet halvår af 2018 en vellykket markedstest af bilabonnementet SHFT. Projektet var succesfuldt, og servicen rulles ud i fuld skala første halvår af 2019.

Santander i Norden var en af de få banker, som gav kunderne adgang til Apple Pay, da det sidste år blev lanceret i Norge og Danmark.

 

Find årsrapporten her

 

Santander Consumer Bank er en del af den globale koncern Banco Santander, som blev grundlagt i 1857 og er en af verdens største banker i både Europa og verden med 140 millioner kunder i over 45 lande.  


Kontakt:

Erlend Fuglum / Nordic Communication Director

Mail: erlend.fuglum@santanderconsumer.no Tel: +47 40 21 51 98

Trine Ewers / Communication Lead Denmark

Mail: trine.ewers@santanderconsumer.dk Tel: +45 26 30 61 14