Ferie og Fritid 04.04.2019
Tekst: Adam Villaume Foto: Colourbox

Fest på budget: Hold en billig fest

 

Hvis du ikke lige har råd til kaviar og champagne, hjælper vi dig til den bedste fest på et lille budget. Læs med her.

Der er ingen, der siger, det skal koste mange penge at holde en fest, men det er alt andet lige nemmere at købe sig til flotte omgivelser og store gastronomiske oplevelser.

For alle os andre gælder det om at prioritere de penge, vi har, for at få størst effekt ud af dem.

Start med at lægge et festbudget, så du ved, hvad du har at gøre godt med. Det er altid en god idé, men jo færre midler du har, jo vigtigere er det at holde styr på budgettet, for at undgå at bruge pengene forkert.

Overvej, hvad der er vigtigst for dig, og lad det styre fordelingen af dine midler. Hver gang du får lyst til at købe noget til festen, så hold det op imod din prioriteringsliste.

Læs også: Hvad koster det at holde en stor fest?

I det næste præsenterer vi tre overordnede retningslinjer, som du kan læne dig op ad, når du planlægger en billig fest. Senere i artiklen kan du lade dig inspirere af tre eksempler på fester, der ikke koster en bondegård.

 

Gør det selv

Det er som regel dyrere at betale andre for at lave noget, så der er penge at spare, hvis du investerer din egen tid i festen. En god fest handler alligevel mere om, hvem der deltager, end hvor meget den har kostet. 

Hold eksempelvis festen hjemme hos dig selv med velkomst på altanen eller i haven, middagen i stuen og dansegulv i køkkenet. Få gang i dine kødgryder, brug budgettet på gode råvarer eller invitér til sammenskudsgilde, og pynt op med dine egne kreationer.

 

Brug hvad du har

Nogle gange kommer man langt ved at forsøge at se mulighederne i det, der er nærmest. Start med at lave en liste over, hvad du har, og tag udgangspunkt i dét, når du planlægger festen.

Det er lækkert med et glas champagne til velkomsten, men har du en rest vodka, kan den nemt blive til en perlende velkomstbowle med en flaske cider og lidt frisk frugt.

En dør eller skabslåge kan bruges som bordplade og et lagen som dug, det handler blot om at have modet til at tænke i muligheder og finde kreative løsninger.

 

Lån hvad du kan

I stedet for at købe eller leje, kan du forsøge at låne de ting, du mangler til festen. Du har sikkert både venner og familie, som er villige til at stille både stole, borde, musikanlæg, service eller skåle til rådighed.

På den måde kan du også spare engangsservicen og derved lette miljøet for yderligere belastninger.

Kig på din omgangskreds. Måske er der en kageekspert eller DJ i din omgangskreds, som er villige til at give en hånd med.

Du vil måske blive overrasket over, hvad folk er villige til at hjælpe med, hvis du bare spørger.

Din fest behøver ikke være dyr

Der er et utal af måder, du kan arrangere din fest på, som vil bestemme, hvor meget den kommer til at koste. Her præsenterer vi tre niveauer som eksempler på budgetter for en fest med 20 personer.

Se også denne Video: Derfor bør alle lægge et budget

 

Den billigste fest: 271 kr.

Du holder festen hjemme, låner hvad du ikke selv har og får gæsterne til at medbringe mad og drikke til fælles buffet og bar. Musikken klares med din gratis streaming-konto og en lånt trådløs højtaler. I princippet sætter du blot rammen for festen, og gæsterne er selv med til at gøre aftenen så god som mulig. Din største opgave bliver at koordinere buffeten, så der ikke er for mange pastasalater.

Budgettet til den billigste fest ser sådan ud:

  • Invitationer: E-mail 0,00 kr.
  • Lokale: Hjemme 0,00 kr.
  • Borde og stole: Du låner af naboen 0,00 kr.
  • Mad: Sammenskudsgilde, du bager brød 30,00 kr.
  • Drikkevarer: Gæsterne medbringer drikkevarer til fælles bar.
  • Egne drikkevarer: 6-pack dåseøl 51,00 kr.
  • Velkomst: 3 flasker søde bobler og lidt snacks 165,00 kr.
  • Pynt: Grene fra haven, eller parken, og en glimmer-spray 25,00 kr.
  • Service: Du bruger dit eget og låner resten 0,00 kr.
  • Personale: Gæsterne hjælper med at anrette, og I spiller “opvaske-terning” efter middagen (tre terninger går rundt, og man skal afløse i opvasken, når man slår en sekser).

Den billige fest: 5.024 kr.

Du holder din fest i et telt i en have. Du låner og lejer dig til det praktiske, men du laver selv maden. Musikken klares med en playliste på din betalte streamingtjeneste og overordnet handler denne fest om, at du giver folk en god aften for få penge.

Budgettet til den billige fest ser sådan ud:

  • Invitationer: E-mail 0,00 kr.
  • Lokale: Udlejningstelt 1.095,00 kr.
  • Borde og stole: Du bruger dine egne og låner resten 0,00 kr.
  • Mad: Du laver selv en to-retters menu med laks til forret og steg til hovedret 1.500,00 kr.
  • Velkomst: 3 flasker gode bobler og lidt snacks 400,00 kr.
  • Drikkevarer: Du sørger for drikkevarer til middagen, og gæsterne har selv med til resten af aftenen – 5 flasker hvidvin, 8 flasker rødvin samt en ramme øl 1.204,00 kr.
  • Pynt: Grene fra haven eller parken, en glimmer-spray til 25,00 kr. samt lyskæder du låner.
  • Service: Du bruger dit eget og låner resten 0,00 kr.
  • Personale: Du får en kollegas barn og dennes ven til at bære ind og tage ud 800 kr.

Den knap så billige fest: 17.832 kr.

Dette er festen, hvor du kan slappe af og bare nyde aftenen sammen med dine venner og familie. Du holder den i et lejet selskabslokale, som har alt udstyr og personale samt stort musikanlæg og lysshow. Stedet leverer også middagen.

Her følger budgettet til den knap så billige fest:

  • Invitationer: Du laver dem selv og sender dem med posten 270,00 kr.
  • Lokale: Selskabslokale 7.000,00 kr.
  • Borde og stole: Inkluderet 0,00 kr.
  • Mad: Du bestiller stedets klassiske tre-retters menu 5.700,00 kr.
  • Velkomst: 3 flasker gode bobler og lidt snacks 400,00 kr.
  • Drikkevarer: Du sørger for alle drikkevarer 2.512,00 kr.
  • Pynt: Inkluderet
  • Service: Inkluderet, men borddækning koster ekstra 450,00 kr.
  • Personale: Inkluderet, men der kræves en ekstra tjener 1.500 kr.

Som du måske kan se, kræver det ikke en ph.d. i raketvidenskab at planlægge en billigere fest, så kom bare i gang.

Og husk, at det frem for alt er deltagerne, der gør festen til noget særligt!