Ferie og Fritid 27.11.2020
Tekst: Adam Villaume Foto: iStock

Den store forbrugsfest? Så meget bruger danskerne på jul


Det er ikke uden grund, at julen omtales som en forbrugsfest. Læs her hvorfor, og bliv klogere på, hvordan vi bruger vores penge i julen.


Du skal bruge mange nuller, hvis du skal tælle danskernes merforbrug i julen op.

I denne artikel gør vi dig klogere på, hvor pengene især ryger hen, og hvilke forbrugsvaner vi har. Måske kan du endda genkende dig selv i mønstrene? 

Den seneste prognose for merforbruget i december tegner et billede af, at 2020 bliver sjette år i træk, hvor forbruget i julen bliver højere end året før. I julen 2015 lød merforbruget på 12,8 milliarder kroner, og kigger man på prognosen for 2020, baseret på en undersøgelse foretaget af Yougov for Nordea, lander vi oppe på hele 14,7 mia. kr.

Eller 14.666.666.667 kr.

Det er et beløb, der måske kan være lidt svært at forholde sig til, men det svarer til, at hver husstand bruger 5.500 kr. mere i julemånederne end resten af året.

Julemåneden kan udfordre din økonomi. 
Læs vores guide: Sådan kan du blive mere opmærksom på dit forbrug.

Merforbruget er de penge, vi bruger mere i julemånederne sammenlignet med, hvad vi bruger i gennemsnit pr. måned resten af året.

Det er med andre ord ikke et eksakt tal på det faktiske juleforbrug, for det er ikke muligt at vide, om en pose kartofler er købt ind til julemiddagen, eller en almindelig gang aftensmad.

Det forklarer Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør for handel hos Dansk Erhverv.

»Det er klart, at vi ikke kan vide præcis, hvor stor en andel af forbruget, der går til julen. Derfor tager vi udgangspunkt i gennemsnitsforbruget for resten af året, og merforbruget i julemånederne tilskriver vi så julen,« siger han.

Selvom nogle butikker pynter op til jul allerede i oktober, er julemånederne begrænset til november og december, da det er her, forbruget for alvor stiger.

Faktisk viser data fra Danmarks Statistik, at vi begynder merforbruget tidligere og tidligere i november, måske hjulpet af Black Friday.

Når det er sagt, ligger mersalget fortsat primært i december måned, som tegner sig for 70 procent af julesalget. Selvom vi begynder vores juleshopping tidligere, tager forbruget altså først rigtig fart i december.

Juleforbruget har været i vækst i seks år, og i år er det især julegaverne, vi bruger flere penge på. Det fortæller Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Nordea i en pressemeddelelse.

»Danskerne vil bruge flere penge på julegaver i år, fordi de har pengene,« siger hun.

At penge sidder lidt løsere, når det gælder gaver, hænger ifølge forbrugerøkonomen sammen med coronaens indflydelse på vores forbrug i 2020.

»Det har været svært at bruge penge i løbet af året, fordi vi ikke har kunnet rejse og andre ting på grund af corona,« siger Ann Lehmann Erichsen.

I år forventer danskerne således at bruge 3.650 kroner på julegaver, mens vi sidste år kun brugte 3280 kroner.

Jul på nettet

I de senere år er der virkelig kommet gang i internethandlen i juletiden. Det er nemt at købe ind online og især gaver bliver handlet over internettet. Både folk i god tid og dem, som ikke har tid til at stå i kø, benytter sig i stigende grad af internethandel.

Få, simple tricks kan være med til at sikre, at udgifterne til julen ikke stikker helt af. 
Læs her, de tricks der gør din jul billig.

Det er en tendens, som må forventes at blive ekstra udtrykt i år, hvor mange gerne vil undgå stærkbefolkede gadder, butikker og storcentre på grund af smittefaren.

Det er imidlertid ikke alt, vi som udgangspunkt har lyst til at handle over nettet. Der er nemlig stadig fordele ved at handle i fysiske butikker, navnligt hvis man ikke er helt sikker på, hvilken gave man vil give, eller hvis det skal være nemt for modtageren at bytte gaven.

»Det er jo noget nemmere at gå ned i en butik og bytte end at skulle rode med at sende en pakke retur til en onlinebutik,« mener Henrik Hyltoft fra Dansk Erhverv.

Mere end en tredjedel af merforbruget vil formentlilg ligge online i år, og det vil i så fald være den højeste andel nogensinde. Samtidig er juleforbruget væsentligt højere end onlinesalget resten af året.

»Onlineforbruget ligger normalt på omkring en tiendedel af det samlede forbrug, så selvom e-handel er i vækst, udgør det fortsat kun en lille del af det samlede forbrug,« siger Henrik Hyltoft.


Nye forbrugsvaner

Juleforbruget herhjemme ligger generelt på niveau med lande, som vi normalt sammenligner os med, selvom nordmændene bruger flere penge på julegaver. I Sverige ligger de på niveau med vores forbrug, selvom de har haft pæn vækst i forbruget over flere år.

Ifølge markedsdirektøren for Dansk Erhverv har vi i Danmark et mere markant fokus på opsparing. Dette er naturligt efter et særdeles udfordrende år, som har berørt mange - også på pengepungen. Men der kan samtidig måske være tale om en generel tendens i danskernes forbrugsvaner. Vi har nemlig haft dette fokus siden sidste finanskrise.

»Samtidig går tendensen i retning af et mere bæredygtigt og ansvarligt forbrug, og måske gør vi også en dyd ud af at have et lavere forbrug,« vurderer Henrik Hyltoft.

Der ér imidlertid penge ude i de danske husstande, der kan kanaliseres ud i detailhandlen over de næste år, men det kommer selvfølgelig an på, hvad forbrugerne vælger.