Ferie og Fritid 30.11.2018
Tekst: Adam Villaume Foto: iStock

Den store forbrugsfest? Så meget bruger danskerne på jul


Det er ikke uden grund, at julen omtales som en forbrugsfest. Læs her hvorfor, og bliv klogere på, hvordan vi bruger vores penge i julen.


Du skal bruge mange nuller, hvis du skal tælle danskernes merforbrug i julen op.

I denne artikel gør vi dig klogere på, hvor pengene især ryger hen, og hvilke forbrugsvaner vi har. Måske kan du endda genkende dig selv i mønstrene? 

Samlet lyder beløbet for julen 2017 nemlig på 13,7 milliarder kroner, og kigger man på prognosen for 2018 fra brancheorganisationen Dansk Erhverv, er vi oppe på hele 14,4 mia. kr.

Eller 14.400.000.000 kr.

Læs også: Julemåneden kan udfordre din økonomi: Sådan kan du blive mere opmærksom på dit forbrug

Merforbruget er de penge, vi bruger mere i julemånederne sammenlignet med, hvad vi bruger i gennemsnit pr. måned resten af året.

Det er med andre ord ikke et eksakt tal på det faktiske juleforbrug, for det er ikke muligt at vide, om en pose kartofler er købt ind til julemiddagen, eller en almindelig gang aftensmad.

Det forklarer Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør for handel hos Dansk Erhverv.

»Det er klart, at vi ikke kan vide præcis, hvor stor en andel af forbruget, der går til julen. Derfor tager vi udgangspunkt i gennemsnitsforbruget for resten af året, og merforbruget i julemånederne tilskriver vi så julen,« siger han.

Læs også: Spar penge i julen: Her er de tricks der gør din jul billig

Selvom nogle butikker pynter op til jul allerede i oktober, er julemånederne begrænset til november og december, da det er her, forbruget for alvor stiger.

Faktisk viser data fra Danmarks Statistik, at vi begynder merforbruget tidligere og tidligere i november, måske hjulpet af Black Friday.

Når det er sagt, ligger mersalget fortsat primært i december måned, som tegner sig for 70 procent af julesalget. Selvom vi begynder vores juleshopping tidligere, tager forbruget altså først rigtig fart i december.

Juleforbruget har været i vækst i flere år, og Dansk Erhverv forventer tendensen fortsætter i år.

»Generelt har vi været tilbageholdende med forbruget i Danmark, men vi skal jo købe noget nyt på et tidspunkt, og vi forventer, at det behov begynder at vise sig,« siger Henrik Hyltoft.

Læs også: Kan du ikke få jul nok? Her er de fedeste juleoplevelser herhjemme

Julen 2018 kommer således til at koste 5 procent mere end sidste år ifølge prognosen, og det er derfor, at det samlede merforbrug kan nå op på 14,4 mia.kr.

Det er et beløb, der måske kan være lidt svært at forholde sig til, men det svarer til, at hver husstand bruger 5.400 kr. mere i julemånederne end resten af året.


Jul på nettet

I forbindelse med prognosen for 2018, har Dansk Erhverv lavet en befolkningsundersøgelse sammen med analysefirmaet Norstat for at afdække, i hvor høj grad danskerne vil købe ind til julen på nettet.

Undersøgelsen viste, at 69 procent af de adspurgte forventer at handle i internetbutikker i forbindelse med julen i år. I 2016 var det kun 62 procent, der havde denne forventning, og generelt viser tallene da også, at e-handel er i vækst.

Det er imidlertid ikke alt, som vi har lyst til at handle over nettet. Der er nemlig stadig fordele ved at handle i fysiske butikker, navnligt hvis man ikke er helt sikker på, hvilken gave man vil give, eller hvis det skal være nemt for modtageren at bytte gaven.

»Det er jo noget nemmere at gå ned i en butik og bytte end at skulle rode med at sende en pakke retur til en onlinebutik,« mener Henrik Hyltoft.

Mere end en fjerdedel af merforbruget vil ifølge prognosen ligge online, og det vil i så fald være den højeste andel nogensinde. Samtidig er juleforbruget væsentligt højere end onlinesalget resten af året.

»Onlineforbruget ligger normalt på omkring en tiendedel af det samlede forbrug, så selvom e-handel er i vækst, udgør det fortsat kun en lille del af det samlede forbrug,« siger Henrik Hyltoft.


Nye forbrugsvaner

Juleforbruget herhjemme ligger generelt på niveau med lande, som vi normalt sammenligner os med, selvom nordmændene bruger flere penge på julegaver. I Sverige ligger de på niveau med vores forbrug, selvom de har haft pæn vækst i forbruget over flere år.

Ifølge markedsdirektøren har vi i Danmark et mere markant fokus på opsparing. Dette er naturligt efter en finanskrise, men her 11 år efter den seneste krise er der måske tale om en generel tendens i danskernes forbrugsvaner.

»Samtidig går tendensen i retning af et mere bæredygtigt og ansvarligt forbrug, og måske gør vi også en dyd ud af at have et lavere forbrug,« vurderer Henrik Hyltoft.

Der ér imidlertid penge ude i de danske husstande, og sammen med en historisk høj beskæftigelse, betyder det, at der kan kanaliseres flere penge ud i detailhandlen over de næste år, men det kommer an på, hvad forbrugerne vælger.