Sådan kører du længere på literen med en campingvogn

 

Kører du ud i sommerlandet med campingvogn, giver vi dig en guide til, hvordan du får flest kilometer ud af tanken.

 

Vægten er din fjende, når du kører med campingvogn. Når bilen skal trække mere, bruger den alt andet lige også mere brændstof. Vi har snakket med Stefan Rosendal, der er teknisk ekspert hos Dansk Camping Union (DCU), om, hvordan du kører længst på literen med en campingvogn.

Overordnet går øvelsen ud på at mindske vægten og sikre, at bilen opererer under optimale forhold, og hvad præcis, det betyder, kan opsummeres således:

  • Fordel vægten korrekt. Der skal være ligevægt på hver side af vognen og tilpas tryk på sammenkoblingen, kaldet “kuglen”.
  • Hold vægten nede. Tag kun det nødvendige med.
  • Hold en stabil hastighed. Planlæg turen, så du undgår trafikpropper og lyskryds, og læs trafikken, så du mindsker antallet af igangsætninger.
  • Undgå at presse motoren. Hold din bil ved lige og undgå stejle bakker og hårnålesving, der kræver mere af motoren.

Følger du disse fire retningslinjer, sænker du dit brændstofforbrug, og i det følgende dykker vi ned i, hvordan rådene virker og hvorfor.

 

Fordel vægten korrekt

Når du pakker bilen, er det vigtigt, du sørger for, at vægten er fordelt således, at bilen trækker mest effektivt. Dette betyder, at der ikke må være overvægt til én af siderne på campingvognen, og at der er vægt nok på sammenkoblingen, som typisk bliver kaldt “kuglen”. Det fortæller Stefan Rosendal fra DCU.

»Først og fremmest skal der tryk på kuglen, altså det rette kugletryk, så bilen trækker rigtigt og effektivt. Og det sikrer du ved at pakke vognen, så trykket ligger foran akslen,« siger han.

Overvejer du at købe en campingvogn, er der en række forhold, du skal være opmærksom på, før du giver efter for fristelsen til at eje dit eget hus på hjul. 
Læs her, alt du skal vide, før du køber en campingvogn.

Helt præcist anbefaler DCU et kugletryk på 75 kilo, og du kan tjekke vægten ved simpelthen at placere næsehjulet på campingvognen på en badevægt. Målet med vægtfordelingen er, at campingvognen ligger vandret, når du kører, og derfor skal der ekstra vægt foran i vognen.

De 75 kilo er dog kun en tommelfingerregel, og derfor er det en god idé at se, hvordan vognen ligger, når du er i fart, for det kan være, der skal lidt flere kilo til at opnå den ønskede effekt.


Hold vægten nede

Der kan være meget i en campingvogn. Rigtig meget. Men du gør dig selv en bjørnetjeneste, i ordets oprindelige betydning, hvis du fylder din vogn op med luksus og “nice-to-have” i stedet for “need-to-have”.

Det er som bekendt vægten, der koster benzin, og derfor kører du længere på en tank, hvis du holder hovedet koldt og kun tager det nødvendige med.

Umiddelbart kan der være god økonomi i tage hverdagsting fra hjemmet med i campingvognen. Hvorfor rende ud og købe særskilt bestik, gryder og campingmøbler, når køkkenet derhjemme bugner, og du faktisk sidder godt i de tunge havestole?

Det er selvfølgelig en vurderingssag, men campingudstyr er optimeret i forhold til både vægt og holdbarhed, og der er derfor mange kilo at spare, hvis du er opmærksom på vægten, og investerer i campingudstyr, dér hvor det giver mening. 

Tænker du, at det er dumt at bruge kredit på rejsen? Tværtimod. 
 Læs her, 5 grunde til det er smart at bruge kreditkort på ferien.

Det kan godt være udgifter til nyt udstyr overgår besparelsen på benzinkontoen det første år, men når du sparer på vægten af bestik, glas og kogegrej, kører du længere, før du skal tanke, hver gang du er afsted.

 

Hold en stabil hastighed

Det koster at accelerere, så planlæg din rute nøje. For hvert lyskryds du undgår, og hver bilkø du kører udenom, sparer du mere i benzin. Derudover handler det om at læse trafikken og justere hastigheden i god tid, for det er vigtigt at holde vognen i gang.

»Det gælder om at få så flydende en tur som muligt med god marchhastighed. Planlæg efter trafikmængden og overvej eventuelt at køre om natten, så du undgår stop,« fortæller Stefan Rosendal fra DCU.

Stabil hastighed handler imidlertid også om motorens omdrejninger, og faktisk kræver campingvognens ekstra vægt, at du omstiller din kørsel.

»Motoren skal knokle, og den trækker simpelthen bedre ved højere omdrejninger. Derfor kommer bilen sjældent op i det højeste gear«, siger han.

Under normal kørsel gearer man typisk højt for at spare brændstof, men med høj vægt på slæb skal man sørge for, at bilen trækker optimalt, og det gør den ved 2000 til 2400 omdrejninger.

»Der har du bedst brændstoføkonomi, så det gælder om at holde omdrejningstallet oppe,« forklarer Stefan Rosendal.

Et lån til en ferie kan give andre feriemuligheder, end du ellers ville have, fordi du har flere penge mellem hænderne.
Læs vores guide til hvordan du får det bedste privatlån til ferien.

Det er ikke unormalt at blive liggende i fjerde gear i stedet for at geare op til femte, men det afhænger selvfølgelig af, hvor mange gear du har, og hvor højt de er gearet.

Det ser dog anderledes ud, hvis du har en dieselbil, for en dieselmotor har større overskud, fortæller den tekniske ekspert.

»En dieselbil kan trække fra kælder til kvist, og derfor vælger folk, der ejer en lidt tungere campingvogn på omkring 1700 kilo, typisk en dieselbil. Det sparer dem også for hyppige gearskift«, siger Stefan Rosendal.

Undgå at presse motoren

Kort fortalt bruger du mere brændstof, jo mere du presser motoren. Derfor bruger du også mere brændstof, jo hurtigere du kører, men samtidig skal du jo også helst nå frem til destinationen.

Så hvad er egentlig den bedste hastighed, når du kører med campingvogn?

For at komme et svar nærmere har Dansk Camping Union lavet et forsøg, hvor to identiske biler med dieselmotor trak to identiske campingvogne fra Køge til Esbjerg. Den ene campingvogn var Tempo 100-godkendt og skulle derfor køre 100 km/t, når det var muligt, mens den anden skulle holde sig på 80 km/t.

De 520 kilometer kostede det hurtige vogntog 56 liter diesel, mens distancen kun kostede 45,8 liter for vogntoget, der holdt sig på 80 km/t. Samtidig ankom Tempo 100-vognen kun 50 minutter hurtigere.

Strækningen fra Køge til Esbjerg slugte altså over 22 procent mere brændstof for det hurtige vogntogs vedkommende, og derfor lyder anbefalingen at holde sig nede på en marchhastighed på 80 km/t.

Nu er det imidlertid ikke kun hastigheden, der kan presse motoren unødigt. Også terrænet spiller ind på brændstofforbruget, og rådet fra Stefan Rosendal lyder derfor på at undgå bakker og stigninger, der er Tour de France værdige.

Der er mange måder at holde campingferie på, men hvilken skal du vælge?
Læs her, fordele og ulemper ved campingvogn, autocamper og telt.

God brændstoføkonomi begynder imidlertid med god vedligeholdelse af bilen. Tjek derfor luftfiltre og oliestand før afrejse, så motoren har de bedste betingelser. Dernæst skal du sørge for det optimale dæktryk, og her lyder anbefalingen at pumpe 10 procent ekstra i bilens baghjul, i forhold til “max pressure”, for at kompensere for campingvognens tryk.

Endelig opfordrer den tekniske ekspert fra DCU til, at du køber en Bizz, ligesom en Brobizz, til turen ned gennem Europa, så du slipper for at gøre fuldt stop ved alle motorvejsbetalinger og lignende.

»Al succes ligger i forberedelsen,« påpeger Stefan Rosendal fra DCU.

Og følger du disse råd, kan du køre på campingferie velvidende, at du bruger mindst muligt brændstof på turen til glæde for både miljøet og din økonomi.