Bolig 05.09.2019
Tekst: Adam Villaume Foto: SEAS-NVE

Uvildig, inspirerende og gratis: Derfor skal du overveje energirådgivning


Går du med tanker om at nedbringe din boligs energiforbrug, kan det være en god idé at kontakte en energirådgiver, men hvad kan du egentlig bruge sådan én til? Få svaret her.


Vil du gerne nedbringe dit daglige energiforbrug? Vil du have inspiration til mulige energiforbedringer i lige præcis din bolig? Er du på jagt efter rådgivning til din energirenovering?

Læs også: Tilskud til energirenovering? Sådan får du en økonomisk håndsrækning

Når snakken falder på energiforbedringer, kilowatttimer og økonomi, kommer man hurtigt til kort, hvis man ikke lige selv arbejder i det felt. Rådgivere fra energiselskaberne og rådgivningsfirmaer står heldigvis klar til at vejlede om stort og småt.

Her i artiklen fortæller vi dig, hvad du kan få ud af at benytte dig af professionelle rådgivere, hvis du gerne vil energirenovere din bolig. 

Lad os starte med en af de helt gode nyheder: Ofte er det gratis!

Både hos Energistyrelsen og energiselskaberne sidder professionelle rådgivere klar til at rådgive dig om energiforbedringer helt gratis. Du kan henvende dig skriftligt eller telefonisk, og du får typisk svar inden for kort tid.

Rådgiveren kan hjælpe dig med at:

  • Nedbringe dit daglige forbrug ved at tage en snak med rådgiveren om din konkrete situation, samt de installationer og vaner du har.
  • Få inspiration til mulige energiforbedringer i din bolig.
  • Træffe beslutninger om konkrete ændringer og valg af nye løsninger som f.eks gasfyr og varmepumpe.

Læs også: Hvad er et privatlån hos Santander?


Uvildig rådgivning

Rådgiverne er ansat til at hjælpe dig med at spare på energien og har ikke en andel i salg af energispareprodukter. Derfor er rådgivningen uvildig, også selvom rådgiveren skulle være ansat hos et energiselskab. Det fortæller Christian Holt Jørgensen, som er salgsingeniør og arbejder med energirådgivning af privatpersoner for SEAS-NVE.

»Rådgiverne er en uvildig instans, det har vi altid været. Vi sælger ikke varmepumper og den slags “hardware”. Mange gange er det jo den uvildige rådgivning folk søger, og typisk er det inden, de overhovedet går i gang, folk søger rådgivning,« siger Christian Holt Jørgensen.

Hvis du søger rådgivning til valg af eksempelvis den bedste gaskedel eller varmepumpe, hjælper rådgiverne også gerne med det. Anbefalingerne er ikke udtryk for rådgivernes holdninger, men baseret på resultaterne af de mange test, som bl.a. Energistyrelsen publicerer i samarbejde med Teknologisk Institut.

»Det er et godt værktøj for os, for det er også en uvildig instans. De laver en test på alle mærker, og så kan vi henlede til det,« forklarer Christian Holt Jørgensen.

Eksempelvis anbefaler han at smutte forbi sparenergi.dk, hvor du kan finde varmepumpelisten, som ifølge ham er et kig værd, hvis du står og skal investere i en varmepumpe. 


Sådan foregår rådgivningen

Hos Energistyrelsen kan du få rådgivning ligemeget, hvor du er kunde, men hos energiselskaberne, skal du typisk være kunde hos det pågældende selskab. Det gælder også hos SEAS-NVE, hvor Christian Holt Jørgensen fremhæver fordelen ved at søge rådgivning hos dem.

»Vi har mulighed for at tilgå vores kunders forbrugsdata, ligesom kunderne selv har via internettet og appen Watts. Det gør det nemmere for os at rådgive kunderne, når vi har adgang til deres data,« siger energirådgiveren.

Læs også: Peder og Sisse har smidt en halv million i en boligrenovering: »Isoleringen var gamle tilbudsaviser«

Men der er flere typer forbrug, der kan være relevante for rådgivningen, og derfor anbefaler Christian Holt Jørgensen, at du undersøger dit nuværende forbrug af varme, el og vand, før du kontakter en rådgiver.

»Det er en god idé at kende sit forbrug, før man kontakter os. Så har vi noget at tage udgangspunkt i, det er lettere sådan,« mener energirådgiveren.

Det er også godt at vide, hvornår boligen er bygget, hvordan den bliver opvarmet, og kan du finde ud af noget om boligens isolering, vil det også være en god idé at finde frem.

Det er ikke et krav, at være så velforberedt for at få vejledning, men du kommer hurtigere videre med den egentlige rådgivning, hvis du kender dine forhold.

Du kan både ringe og skrive til rådgiveren, men Christian Holt Jørgensen anbefaler, at du skriver. Enten via kontaktformularen på internettet eller i en mail.

»Mange gange er det meget godt lige at skrive ned, hvad det er, vi skal snakke om, så vi har en chance for at forberede os lidt. Og så vender vi tilbage til kunden pr. mail eller, hvis det er muligt, på telefon,« forklarer Christian Holt Jørgensen.

Den gratis rådgivning giver desværre ikke mulighed for hjemmebesøg, hverken hos energiselskaberne eller hos Energistyrelsen. Hvis du mener, det er nødvendigt, må du henvende dig til et rådgivningsfirma, og så kommer du selv til at betale for rådgivningen.


Gang i varmepumperne

Rådgiverne får mange meget forskellige henvendelser, men typisk henvender folk sig med overvejelser om at skifte opvarmningskilde. For tiden er det især spørgsmål om konvertering til varmepumpe, som rådgiverne hos SEAS-NVE besvarer.

Læs også: Se listen: Det kan du få energitilskud til ved et byggeprojekt

»Hvad skal de gøre sig af overvejelser, hvor meget kan de spare og hvilken pumpe skal de vælge. Det er én af de henvendelser, vi får flest af,« oplyser Christian Holt Jørgensen.

De får dog også en del henvendelser om hjælp til at nedbringe det daglige energiforbrug, uden at skulle investere en masse penge.

»Folk spørger: Hvorfor er mit forbrug så højt? Og så gennemgår vi deres forbrug, installationer, opvarmningskilde og daglige vaner, og ud fra det vurderer vi forbruget,« siger energirådgiveren.

Det behøver altså ikke være det store forkromede renoveringsprojekt, du søger rådgivning til, og selv små ændringer i dagligdagen kan føre til mærkbare besparelser.