Bil og MC 22.03.2018
Tekst: Philip Reseke Foto: Nissan/PR

Usikkerheden breder sig: Har dieselbiler en fremtid?


Skærpede miljøkrav og stigende afgifter skaber hårde vilkår for dieselbiler. Er det snart slut med dieselbiler på de danske veje, eller kan du med ro i sindet købe en bil med dieselmotor?


Dieselmotoren har haft sin storhedstid.

Eller har den? Eksperterne ser ikke ud til at kunne blive enige.

På europæisk plan har dieselbilens konkurrenceevne været faldende de seneste år som følge af skærpede miljøkrav, forbud i en række byer og en heftig udvikling i benzinbilers brændstoføkonomi

Det har svækket dieselbilens position som den ubestridte konge af langdistancekørsel, og flere bilproducenter overvejer helt at stoppe produktionen af dieselbiler i de små klasser.

I Danmark er især ældre dieselbiler også omfattet af strammere regler og tungere afgifter, men salget af både brugte og nyere dieselbiler holder sig alligevel nogenlunde stabilt.

Så kan det virkelig passe, at dieselbilens dage er talte, eller har den fået unødvendige tæsk de seneste år?


Debatten er ensporet

De fleste kan nok nikke genkendende til, at dieselbiler har været genstand for megen negativ omtale de seneste år.

Men i realiteten er der mange nuancer i debatten om dieselbiler, og det er ikke alle tæsk, som har været lige berettiget, fortæller Thomas Møller Sørensen, direktør for Bilbranchen, der er en del af Dansk Industri.

»Jeg synes, at den offentlige debat er blevet meget ensporet. I stedet for at handle om forskellen mellem nye og gamle dieselbiler, bliver fokus i debatten, om vi skal have dieselbiler eller ej. Sandheden er, at dieselbiler såvel som benzinbiler er underlagt skrappe miljøkrav fra EU, og de krav bliver løbende skærpet. Som resultat af den nuværende regulering er nyere dieselbiler fra 2015 og frem faktisk miljømæssigt sammenlignelige med benzinbiler,« forklarer han.

Biler indregistreret første gang i år 2015 eller senere er underlagt de såkaldte euronorm-6-regler.

De nuværende regler er så stramme, at nyere dieselbiler ikke forurener mere end tilsvarende benzinbiler, og derfor bliver nyere modeller i langt de fleste tilfælde ikke påvirket af de forbud mod dieselbiler, der tales om i forskellige europæiske byer.

Meget tyder på, at de danske bilejere heller ikke har lyst til at give slip på dieselbilen helt endnu, for bilforhandlerne sælger stadigvæk rigeligt med dieselbiler.

»Salget af både nye og nyere brugte dieselbiler holder faktisk niveauet i Danmark til trods for, at der har været en intensiv debat. Det tror vi i høj grad skyldes, at danskerne får lidt mere perspektiv i debatten nede hos forhandlerne, som kan fortælle, at nyere dieselbiler faktisk ikke er så slemme, som man måske går og tror,« fortæller Thomas Møller Sørensen.

De store fordele ved dieselbilen gør sig næsten mere gældende end nogensinde, og det kan også være en af forklaringerne på, at dieselbilen endnu stortrives i Danmark.

»Den helt store fordel ved dieselbiler har altid været brændstoføkonomien. De kører længere på literen, og de er uden tvivl stadigvæk et fornuftigt alternativ til de bilister, som har et stort kørselsbehov. Dieselbiler er historisk set dyrere at producere end benzinbiler, men i disse år ser vi faktisk, at dieselbilerne også falder i nypris, og det gør jo kun de økonomiske fordele endnu større,« lyder det fra Thomas Møller Sørensen.

Dieselmotoren er tilmed ikke lige så tørstig som benzinmotoren, og fordi de kører længere på literen, er de nyere dieselbiler endda mere CO2-venlige end mange benzinbiler.

Så hvorfor er det egentlig, at dieselbilerne har fået så mange tæsk, hvis de nye modeller både er lige så miljøvenlige som benzinbiler og i nogle tilfælde endda mere økonomiske ?

Modstandere af dieselmotoren taler om udledningen af NOx og anden partikelforurening, som er skidt for luftkvaliteten – ikke mindst i storbyerne.

Men forureningen fra de nye dieselbiler er så begrænset, at det ikke giver mening at skære alle dieselbiler over én kam i debatten.  

»Det er typisk ældre dieselbiler, som får hug i pressen. Det er, fordi de ikke er underlagt de nyeste euronormstandarder, men i stedet er produceret på et tidspunkt, hvor der ikke var lige så skrappe regler. De moderne dieselbiler er nu nede på et niveau, som kan sammenlignes med benzinbiler, og det er en vigtig nuance i diskussionen,« siger Thomas Møller Sørensen.

Dieselbilen er ikke fremtidens bil

Forbrændingsmotorens dage er talte, men det er svært at spå om, hvornår den helt præcist skal lægges i graven.

»På den lange bane vil både benzin og dieselbiler blive udfaset. Der er ingen tvivl om, at elbiler og brintbiler er fremtiden, og indtil da vil antallet af plug-in og hybridbiler stige langsomt,« siger Thomas Møller Sørensen.

Han fortæller, at det lige nu er for tidligt at afskrive dieselbiler, fordi det økonomiske incitament er så stort, mens bilproducenterne samtidig bliver bedre og bedre til at begrænse udledningen fra dieselmotoren.


Bør du frygte at købe en dieselbil i dag?

I andre europæiske lande er der blevet indført forbud med dieselbiler, og det kan naturligvis påvirke din økonomi og mobilitet, hvis der bliver indført lignende forbud i danske byer.

Det er dog ikke noget, som eksperten mener, at du skal frygte – så længe, at du ikke køber en tudsegammel dieselbil.

»Jeg synes ikke rigtig, at vi har set andet end prøveballoner i Danmark, så jeg kan ikke lige se det i horisonten de næste par år. Desuden taler man i langt de fleste storbyer i Europa om et forbud mod ældre dieselbiler, så jeg tror sagtens, at man stadig kan købe en nyere dieselbil med ro i sindet,« siger han.

Det betyder ikke, at du helt skal gå udenom gamle dieselbiler, men du skal være opmærksom på, at du kan være omfattet af forbud i en række europæiske byer og måske også danske byer i fremtiden.

»Om det kan betale sig at købe en gammel dieselbil, kommer i høj grad an på dit behov. Hvis du har planer om at køre meget i udlandet, er det måske ikke den bedste idé,« fortæller Thomas Møller Sørensen.

Eksperten anbefaler dog, at du – hvis du kan – køber en nyere dieselbil, der ikke er ældre end tre år. Så er du sikker på at få en bil, som lever op til de nuværende krav, og dermed er du ikke umiddelbart i fare for, at bilen ikke må køre i bestemte byer.