Bil og MC 30.01.2019
Tekst: Niels Friis Foto: iStock

Slut med ejerskab: De unge i byerne er mest klar til privatleasing af biler


Privatleasing er på vej tilbage efter en periode med nedgang. Især de unge i byerne står klar til at udskifte ejerskab med lejeaftale.


Ejer man et privatleasingfirma, hvor man tilbyder kunderne at privatlease en bil, skal man nok overveje at rette skytset mod de unge i byerne.

I en undersøgelse som YouGov har foretaget for Santander Consumer Bank er det især den yngre del af befolkningen, der melder sig klar til at privatlease deres næste bil.

Læs også: Seks råd til leasing af bil: Dette skal du være opmærksom på

I undersøgelsen tilkendegiver i alt 21 procent af de unge mellem 18 og 29 år, at det er sandsynligt eller meget sandsynligt, at de vil privatlease deres næste bil. For de 30-39-årige er det 15 procent, mens det for de 50-59-årige og +60-årige er henholdsvis 8 og 4 procent.

Du kan finde hele rapporten som en artikel her. 

61 procent af de +60-årige svarer, at det er “meget usandsynligt”, at de vil privatlease deres næste bil.

»At unge vil privatlease fortæller mig, at den yngre generation ønsker en fast udgift og adgang til fleksibilitet. Med privatleasing får de opfyldt disse ønsker, og det tiltaler dem. Man løber ikke den store risiko, da der er mulighed for at komme ud af aftalen under særlige omstændigheder. Det tiltaler den yngre del af befolkningen,« siger Carsten Levin, salgsdirektør B2B i Santander Consumer Bank.

»Det er en afart af at gå ind i de fremtidige mobilitetsløsninger. Man ved, hvad man sidder for. Der er ingen overraskelser og ingen risiko i forhold til værditab på bilen,« siger han.

Her kan du se, hvor meget danskerne vil bruge på privatleasing. Grafik: Nini Nielsen

Læs også: Santander forklarer: Er leasing det rigtige for dig?

Efter en periode med politisk usikkerhed omkring leasingreglerne er leasingdelen af det samlede bilsalg tilbage omkring tidligere tiders niveau

For hele året 2018 landede leasingdelen af det samlede nybilssalg på 39 procent, hvilket knap nok er på niveau med de seneste års 42- 43 procent.


Folk i byerne vil lease

Kigger man så på, hvor de, der er interesserede i leasing, bor, er det den del af befolkningen, der bor i Hovedstadsområdet eller i andre af landets storbyer med over 100.000 indbyggere.

19 procent af de, der bor i Hovedstadsområdet, svarer, at det er sandsynligt eller meget sandsynligt, at de vil privatlease deres næste bil, mens knap hver tiende (9 procent) af de, der bor i andre storbyer hen over landet, svarer det samme.

»Kørselsmønstret og behovet er væsentligt reduceret, når du bor i byen, frem for hvis du bor uden for en by eller i en mindre by. Det handler meget om kørselsmønstre, og hvor meget man har behov for at køre, om det giver mening at lease, så det kan også påvirke valget. Samtidig er det en del af urbaniseringen og fremtidens mobilitetsløsninger, at det er nemt, enkelt og bekvemt at lease sin bil,« siger Carsten Levin.

Af de, der bor i bymæssig bebyggelse med under 10.000 indbyggere, svarer 56 procent, at det er “meget usandsynligt”, at de vil privatlease deres næste bil. For de, der bor udenfor bymæssig bebyggelse, er tallet 63 procent.


Så meget vil de bruge

Men hvor meget har de danske forbrugere egentlig mod på at ville bruge på privatleasingaftaler?

34,38 procent vil gerne bruge mellem 1.500 og 2.999 kroner om måneden i leasingydelse.

30,57 procent vil bruge mellem 3.000 og 4.499 kroner om måneden i leasingydelse.

Samtidig har de skullet fortælle, hvor meget de vil lægge i førstegangsydelse til deres privatleasingaftale.

22,13 procent vil lægge under 10.000 kroner.

29,15 procent vil lægge mellem 10.000- 19.999 kroner.

21,65 procent vil lægge mellem 20.000 og 29.999 kroner.

Dermed viser statistikkerne altså, at langt størstedelen af de, der kunne være interesseret i privatleasing, vil lægge mellem 0 og 29.999 kroner i førstegangsydelse til en privatleasingaftale.