Bil og MC 22.03.2018
Tekst: Philip Reseke Foto: Colourbox

Sådan vælger du en sikker bil


Sikkerheden i biler varierer alt efter model, årgang og mængden af udstyr. Hvilken bil skal du gå efter, og hvor mange penge skal du ofre på ekstraudstyr for at få en topsikker bil?


Automatisk nødbremse, blindvinkelalarm og antispinsystem.

Listen af sikkerhedsudstyr er allerede lang, og nye teknologier gør hele tiden livet som chauffør eller passager til en endnu mere sikker og enkel oplevelse.

Men det er ikke alle bilister, som nyder godt af den øgede sikkerhed. Ældre biler halter bagefter med hensyn til sikkerhed, og der er også forskelle at spore i de enkelte bilmodeller på vejene.

En komplet sikkerhedspakke er sjældent standard, selv når du køber en helt ny bil, men behøver du virkelig at sætte kryds ved alle punkter for at du og familien kan være trygge?

Det korte svar er nej, men der er noget sikkerhedsudstyr, som du ikke bør gå på kompromis med, når du skal have ny bil.


Færre kommer til skade i trafikken

Ifølge Danmarks Statistik er antallet af tilskadekomne og dræbte som følge af færdselsuheld faldet betydeligt de sidste 10 år.

Det skyldes ifølge Vejdirektoratet både en bedre sikkerhed i bilerne og oplysningsarbejde.

Især blokeringsfrie bremser, også kaldt ABS-bremser, har siden 1990’erne været en vigtig årsag til, at færre bilister ender i grøften eller i kollision med en anden bil.

Den tendens kan Eske Holm, der er bilrådgiver hos Via Biler i København, godt genkende.

Igennem sit arbejde har han været vidne til udviklingen af sikkerheden i biler, og han synes også, at det går den rigtige vej.

»Sikkerheden i biler i dag er rigtig god. Det skyldes i høj grad flere lovkrav fra myndighedernes side, men også at bilerne bliver testet på andre vilkår, som stiller rigtig høje krav til sikkerheden,« siger han.

Den sikre bil 1440x800 artboards.jpg

Tjek kollisionstest, inden du køber

Men selvom sikkerheden generelt er rigtig god i nyere biler, er der alligevel stor forskel mellem de enkelte bilmodeller og mængden af sikkerhedsudstyr, som følger med i tilbuddet, du får af forhandleren.

»Jeg oplever faktisk ikke, at særligt mange af vores kunder spørger om sikkerheden i bilen. Jeg tror, at man regner med, at en ny bil er så sikker, som den skal være, men der er faktisk stor forskel. Den nye Fiat Punto fra 2017 har for eksempel fået 0 stjerner i Euro NCAP-testen, og den ville krølle fuldstændigt sammen i tilfælde af en ulykke,« siger han.

Eske Holm anbefaler, at du starter dit sikkerhedstjek af bilen inde på hjemmesiden Euro NCAP.

Euro NCAP er en uvildig europæisk myndighed, som hvert år laver kollisionstest af en lang række bilmodeller.

På siden kan du danne dig et overblik over langt de fleste bilers kollisionssikkerhed, og som en tommelfingerregel skal bilen have klaret testen med minimum tre stjerner, hvis du vil have en bil med et højt sikkerhedsniveau, fortæller Eske Holm.

»Mit råd er, at man kigger inde på Euro NCAPs hjemmeside, som giver et godt fingerpeg om sikkerheden i bilen. Jo flere stjerner bilen har fået, jo mere sikker er den, så den del af testresultatet giver lidt sig selv. Men bilen behøver ikke at have fået fem stjerner, som er det maksimale, for at være en god og sikker bil. Derfor anbefaler vi også, at man undersøger, hvordan bilen har klaret sig på de enkelte parametre som for eksempel passagerernes og førerens sikkerhed,« siger han. 

Dette sikkerhedsudstyr skal bilen have

Den samlede sikkerhed i en bil er ikke alene et spørgsmål om den såkaldte passive sikkerhed, som du kan aflæse i kollisionstesten.

Udstyret i bilen spiller også en vigtig rolle, og her er der en række sikkerhedssystemer, som du ikke bør gå på kompromis med.

»Antiblokeringssystem (ABS) og antiskridsystem (ESP) er begge blevet lovpligtige i nyere biler de seneste år. ABS sørger for, at bilens hjul ikke blokerer i tilfælde af en kraftig opbremsning, mens ESP retter bilen op ved fare for udskridning ved at justere trækkraften på et eller flere hjul. Disse og relaterede systemer som EBA og ASC er essentielle for sikkerheden i moderne biler. Stort set alle nyere biler har i dag disse systemer, men hvis man køber en meget gammel bil, er det ikke altid tilfældet,« forklarer Eske Holm.

Jeg vil anbefale, at man får en brugt bil testet på et værksted. Det er en god idé at få tjekket generelle ting som bremser og styretøj, inden man sætter sig bag rattet.

Eske Holm, bilrådgiver hos Via Biler i København

Både ABS og ESP er altså gennem årene blevet faste komponenter i vores biler, men hopper vi nogle år længere frem i udviklingen, er der også kommet nye systemer til, som har gjort bilerne endnu mere sikre.

»Flere og flere biler tilbydes med forskellige former for førerassistenter som for eksempel et aktivt nødbremsesystem. Det bremser bilen for dig, hvis det vurderer, at du ikke selv kan nå at bremse. Visse modeller kan gøre det på motorvejen, mens andre kun kan gøre det ved en bestemt hastighed. Det er endnu ikke standard i alle biler, men bliver det formentlig i fremtiden,« fortæller Eske Holm.

Begrebet førerassistenter betegner en række nyere systemer, som i større eller mindre grad overtager styringen af bilen i tilfælde af, at føreren ikke selv er opmærksom på trafikken.

Det dækker blandt andet over linjevogter og blindvinkelalarm.

»Jeg synes, at især det aktive nødbremsesystem kan gøre meget for sikkerheden. Der er desværre en tendens til at kigge på mobiltelefonen eller på anden måde blive distraheret, når vi kører bil, selv om jeg naturligvis mener, at man bør rette opmærksomheden på vejen og kun vejen,« siger Eske Holm.


Et spørgsmål om prioritering

Eksperten mener, at de forskellige nødbremsesystemer er den vigtigste faktor i en sikker bil. Men derudover kan du tilvælge ekstra sikkerhedsudstyr, hvis din økonomi tillader det.

»Dæktrykssensor, regn- og lyssensor, fartbegrænser, navigationssystem og automatisk nær- og fjernlys kan være med til at øge sikkerheden, men jeg vil ikke sige, at systemerne er absolut nødvendige komponenter for en sikker køreoplevelse. Dæktrykssensor er dog efterhånden standard i nyere biler, mens det siden 2016 har været et lovkrav, at nye biler er udstyret med lyssensor, som automatisk tænder bilens baglygter,« forklarer han.

Nye biler lever altså som minimum op til de mest basale sikkerhedskrav, og derfor er nogle former for ekstraudstyr i høj grad et spørgsmål om prioritering.

Du kan derfor godt gå på kompromis med noget ekstraudstyr, når du skal vælge en sikker familiebil.

Men Eske Holm understreger, at du i alle tilfælde altid bør tjekke kollisionstesten af en bil, inden du skriver under på købskontrakten, så du undgår at købe en af de bilmodeller, som har klaret sig usædvanligt dårligt i de forskellige tests.

Når snakken falder på sikkerheden i brugte biler, er der nogle andre ting, som du skal være opmærksom på.

Her er det en god idé at få en professionel til at kigge bilen igennem. Der kan nemlig være tidligere reparationer og usynlige skader, som kan udgøre en sikkerhedsfare.

»Jeg vil anbefale, at man får en brugt bil testet på et værksted. Det er en god idé at få tjekket generelle ting som bremser og styretøj, inden man sætter sig bag rattet. Generelt er sikkerheden dog også rimelig i ældre biler – dog med undtagelse af biler, som er ældre end 20-25 år. De har ikke nødvendigvis ABS og andet afgørende sikkerhedsudstyr, så det skal man være opmærksom på,« lyder det afsluttende råd fra Eske Holm.