Bil og MC 21.03.2018
Tekst: Philip Reseke Foto: Colourbox

Vinteropbevaring af motorcykel: Sådan gør du MC'en klar til vinteren


Det er en god idé at klargøre motorcyklen, inden du stiller den væk over vinteren. Læs her, hvordan du gør motorcyklen vinterklar.


Sommeren er ovre, og kulden har bidt sig fast i Danmark.

Den mørke tid på året er begyndt, og det er tid til at finde handsker og huer frem fra klædeskabet.

Men inden motorcykelejere kan sætte sig til rette hjemme i de varme stuer, skal de først sørge for, at mc'en har de bedste forudsætninger for at overleve vinteren.

Det er en vigtig øvelse, så du undgår at stå med en rusten motorcykel med fladt batteri, når solen endelig titter frem på himlen igen.

Du behøver ikke at være mekaniker for at give motorcyklen gode forudsætninger for at overleve vinterhalvåret.

Det fortæller Heidi Friis, der er souschef i Danmarks største motorcykelforretning, Jensens Motorcykler. Hun har arbejdet i branchen i ti år og deler her ud af sine bedste råd, når det kommer til motorcyklens vinterhi.


Den vigtigste regel

Det er ikke svært at klargøre din mc til vinteren, men det kræver alligevel en smule forarbejde og ikke mindst en del plads indendørs, så den er beskyttet mod vind og vejr. Hemmeligheden bag en god vinteropbevaring er først og fremmest, at motorcyklen står et varmt og tørt sted.

»Det vigtigste i forbindelse med vinteropbevaring af motorcyklen er, at den er parkeret i tørre og varme omgivelser. Hvis den står et fugtigt sted, risikerer du at stå med en motorcykel, som ikke kan starte, når du skal ud på den første tur i foråret – og at den irrer og ruster, og det er ærgerligt,« fortæller Heidi Friis.

Er du så heldig at have en garage, kan du godt stille motorcyklen der hen over vinteren, men eksperten anbefaler, at du overlader vinteropbevaringen til en forhandler, hvis lokaler har de helt rigtige forhold til opbevaring af mc'en.

Den største faldgrube er helt sikkert batteriet. Nogle mc-ejere lader batteriet sidde i mc’en over vinteren, og så har de måske en startspærre på alarmsystemet, som gør, at batteriet bliver ædt op.

Heidi Friis , souschef i Danmarks største motorcykelforretning, Jensens Motorcykler

Start med vask og polering

Uanset om du selv vil stå for vinteropbevaringen eller overlader det til en forhandler, så anbefaler eksperten, at motorcyklen får en grundig servicering, inden den stilles væk.

»Det første, man skal gøre, er at vaske og polere motorcyklen. Sørg for at få snavs, salt og fedt væk, så det ikke “brænder” sig fast i lakken. På den måde modvirker du rust og irring,« fortæller Heidi Friis.

Når motorcyklen står nypoleret og skinnende, er det tid til at se nærmere på kæden, hvis den altså har sådan en.

»Derefter er det en god idé at smøre kæden, hvis mc’en altså har kædetræk. Det er generelt en god ting at gøre med jævne mellemrum, så man er sikker på, at kæden er i god stand på de lange ture,« siger hun.


Fyld tanken med benzin

Efter en hel sæson med mange gode timer på landevejen, er det også godt for motorcyklen at få skiftet olie og filter. Det anbefaler eksperten, at du gør mindst en gang om året, afhængigt af hvor meget du bruger motorcyklen.

»Fyld også olie på mc’en, og sørg for, at det gamle filter bliver skiftet ud. Så har du en velkørende og sund motorcykel, når vinteren er ovre,« forklarer Heidi Friis.

Det er ikke godt for mc’en at stå hele vinteren med en tom tank, da du risikerer, at der dannes kondens i tanken, som kan give indvendige rustskader.

»Det er vigtigt at fylde tanken helt op med benzin. Du skal også være opmærksom på, at benzin kan blive dårlig, og derfor er det en god idé at hælde noget benzinstabilisator i tanken også. Det kan du købe hos en forhandler,« siger hun.

Her er de største faldgruber

Det er ret kedeligt at stå med en motorcykel med fladt batteri, når det endelig er blevet kørevejr igen. Det sker ikke desto mindre for en del motorcyklister hvert år, fordi de ikke har været opmærksomme på at passe ordentligt på batteriet i vinterperioden.

»Den største faldgrube er helt sikkert batteriet. Nogle mc-ejere lader batteriet sidde i mc’en over vinteren, og så har de måske en startspærre på alarmsystemet, som gør, at batteriet bliver ædt op. Det tænker man ikke på, når sæsonen er i gang, for der holder motorcyklen selv liv i batteriet på grund af de mange ture, men når den holder stille, får du balladen,« forklarer Heidi Friis.

Derfor er det vigtigt, at batteriet enten bliver opladt løbende eller tages helt ud i vinterperioden.

»Vi anbefaler, at du bruger en pulslader, når motorcyklen er i vinterhi. Det er en lader, som automatisk oplader batteriet i stilstand og sørger for, at der er tilstrækkelig med spænding i det. Alternativt kan du tage det helt af, men det bedste er at bruge en pulslader,« lyder det fra eksperten.

En anden kedelig faldgrube er at vente med at få lavet service på motorcyklen indtil foråret.

»Vi ser hvert år en del mc-ejere, som venter med at servicere motorcyklen indtil forårsmånederne. Det er ikke den bedste idé, for værkstederne har typisk rigtig travlt i denne periode, og der er derfor ofte lang ventetid på at få motorcyklen til service. Det kan betyde, at man går glip af de første gode forårsdage, og det er selvfølgeligt ærgerligt. Derfor anbefaler vi, at du servicerer din motorcykel om vinteren i stedet, så den er i top stand og klar til næste forår,« siger Heidi Friis.


Lad en forhandler opbevare mc’en for dig

Det er ikke alle, som har plads til en motorcykel i garagen eller et andet varmt sted. Derfor vælger langt de fleste danske motorcyklister da også at lade en forhandler opbevare motorcyklen for dem i vinterperioden.

»De fleste vælger at lade en forhandler stå for opbevaringen. De køber typisk en pakkeløsning, hvor servicering også indgår, og så skal de ikke tænke på noget over vinteren. Pengene er typisk godt givet ud, men hvis du har tid og plads til selv at opbevare motorcyklen, er det lige så godt – så længe du også servicerer den selv,« fortæller Heidi Friis.

Service og opbevaring af en motorcykel i vintermånederne koster typisk mellem 2000-2500 kr., men priserne kan variere.

Vælger du at lade en forhandler stå for opbevaringen af din motorcykel, har Heidi Friis dog lige et afsluttende godt råd:

»Det er en god idé at aftale afhentningen af motorcyklen i god tid, så du undgår kaosset om foråret, når alle farer til forhandleren for at hente mc’en og komme ud på den første tur,« siger hun.


Fem råd til vinteropbevaring af MC

 

  • Vask og poler motorcyklen
  • Smør kæden
  • Fyld benzintanken og skift olie
  • Fyld ekstra luft i dækkene
  • Oplad batteriet løbende