Bil og MC 20.12.2018
Tekst: Adam Villaume Foto: Colourbox

Ny teknik og utryghed om afgift: Bliver 2019 elbilens år i Danmark?


Med udsigt til flere nye modeller fra store bilmærker og foreløbig ro om afgifterne kan elbilen måske få sit brede gennembrud i 2019. Vi kigger i krystalkuglen sammen med tre eksperter.


Udviklingen inden for elbiler går stærkt i disse år. Batterierne bliver kraftigere, rækkevidden længere, designet mere imødekommende og priserne mere tilgængelige.

Alligevel mangler elbilen at få sit gennembrud blandt den brede befolkning herhjemme.

Men kan 2019 vise sig at blive året, hvor elbilen får et regulært gennembrud hos de danske bilkøbere? Og hvad er afgørende for, om elbilsalget for alvor begynder at tage fart? 

Det kan du få svar på her i artiklen. 

Læs også: Er elbilen en dyr fornøjelse? Så meget koster det at køre elbil

Der hersker stadig en skepsis mod biltypen, som ellers igen og igen udråbes til at være en del af løsningen på klimaproblemerne.

De primære bekymringer fra forbrugerne går på elbilens rækkevidde, opladningstiden og dens pris, men alle tre bekymringer bliver løst i 2019, i hvert fald på papiret.

Spørgsmålet er så, om det betyder, at vi i år endelig får et stort gennembrud på det danske marked. Vi har derfor spurgt Bil MagasinetDansk Elbil Alliance og Kvindernes Bilmagasin om deres bud.


Gennembruddet begynder nu

Hos Dansk Elbil Alliance mener branchechef Lærke Flader, at et begyndende folkeligt gennembrud vil vise sig i 2019.

»Jeg er fortrøstningsfuld og ser positivt på 2019. Den nye generation af elbiler ligger prismæssigt i et leje, hvor mange danskere i dag køber biler, og rækkevidden er på op til 500 kilometer, hvilket passer til en gennemsnitsdanskers ugentlige behov,« siger Lærke Flader og peger på, at også opladningstiden er forbedret markant ligesom infrastrukturen kontinuerligt udvikles.

Læs også: »Hele begrebet er ved at modnes« – Disse elbiler skal du holde øje med i 2019

Samtidig står regeringen til at få vedtaget et forslag, som fritager elbiler for en afgiftstigning. Dette betyder, at elbiler til under 400.000 bliver fri for registreringsafgift de næste to år. Med aftalen vil der være ro om afgifterne et par år, og det kan få salget af elbiler til at stige, mener branchechefen.

»Ro er godt, og vi håber, at trygheden om afgifter vil virke positivt på antallet af solgte elbiler,« siger Lærke Flader. Branchechefen håber endvidere, at politikerne vil gennemføre flere grønne tiltag i løbet af 2019, som eksempelvis grøn firmabilbeskatning, der vil gøre elbiler og opladningshybrider mere attraktive.

»Det vil få flere elbiler på vejene, skabe større synlighed om elbiler og samtidig vil elbilerne hurtigere blive en del af brugtvognsmarkedet,« vurderer Lærke Flader.


Ny teknik flytter salg

Mikkel Thomsager er chefredaktør på Bil Magasinet, der skriver om biler og udviklingen i bilbranchen til sine 167.000 læsere. Chefredaktøren mener ikke, at et gennembrud er nært forestående, men tror også på, at salgstallet vil stige den kommende tid.

»Teknisk er elbilerne godt på vej, og der er ingen tvivl om, at ny teknik flytter salg, men der skal mere end to års afgiftsikkerhed til for at skabe tryghed på markedet,« siger Mikkel Thomsager, som mener, at usikkerheden om, hvad en elbil er værd om tre år, forhindrer salg.

Læs også: Køb af elbil: Er det økonomisk forsvarligt?

»Jeg savner en langsigtet plan fra regeringen. Om afgiften lander på 20 eller 40 procent er ikke vigtigt i forhold til at vide, hvordan den ser ud de næste mange år,« forklarer chefredaktøren.

Med en stabil ramme for elbilerne vil leasingselskaberne nemlig bedre kunne sammensætte en forretningsmodel, der passer, og dét vil hjælpe med at flytte salget af elbiler, mener han.

Vil du låne til en elbil? Klik her

»Og så savner jeg nogle incitamenter til at køre elbil, som ikke handler om afgifter. Det kunne være gratis parkering eller at have lov til at køre i busbaner og den slags. Fordele, som kan motivere folk til at køre elbil,« siger Mikkel Thomsager.

Ifølge chefredaktøren kan man nemlig ikke sætte lighedstegn mellem at køre elbil og benzinbil. Elbilen kan simpelthen ikke det samme, og det skal vi acceptere og indrette os efter, før vi kan få glæde af den.

»Elbilen er mere behagelig i hverdagen, og du kan fylde den derhjemme, men du skal tænke dig om, hvis du skal i sommerhuset. Entusiaster negligerer den forskel, men den ér der, og derfor er det en anden måde at have bil på,« forklarer Mikkel Thomsager fra Bil Magasinet.


Elbilen tiltaler ikke alle

Den grundlæggende forskel har ejer og stifter af onlinemediet Kvindernes Bilmagasin, Benedicte Engel, også bidt mærke i.

»Jeg skulle selv på ferie i sommerhus og ville gerne tage elbilen, men der var ingen ladestander i området. Jeg skulle til nærmeste storby, og det ville tage for meget tid fra min ferie, så jeg lod den stå,« fortæller hun.

Derfor mener hun, at elbilens gennembrud stadig ligger ude i horisonten. Udviklingen er simpelthen ikke nået langt nok i forhold til rækkevidde og ikke mindst den understøttende infrastruktur.

»Der er stadig mange forbehold mod elbilen, som ikke har lang nok rækkevidde, og der er for få ladestandere. Jeg tror, vi skal have en mellemstation på vejen fra en almindelig bil til elbilen,« siger Benedicte Engel.

Svaret på artiklens indledende spørgsmål er ikke entydigt. Der lader til at være enighed om, at det helt store gennembrud for elbiler lader vente på sig, men samtidig tyder meget også på, at elbilerne får en opblomstring i 2019 sammenlignet med tidligere år.