Bil og MC 22.01.2020
Tekst: Philip Reseke / Espen Skogen Foto: Colourbox

Hvad koster det at have en bil? Se alle udgifterne ved at have bil


Der er mange udgifter forbundet med at have bil, men hvordan fordeler udgifterne sig egentlig på de forskellige poster i budgettet? Vi giver dig svaret på, hvad det koster at have bil i Danmark her.


Glæden er stor. Bilhandlen er netop overstået, og du er på vej hjem for at vise kareten frem for familien og vennerne.

Du har købt bilen til en kanonpris, men udgifterne til bilen stopper ikke her. Når du kommer hjem, skal du regne med løbende at hive pungen frem igen, når ejerafgifter, forsikringer og brændstof skal betales. Her er ikke tale om småpenge, så det er en god idé at være beredt på de mange regninger, der skal betales i forbindelse med din nye titel som bilejer. 

Står sikkerhed også højt på listen for dig når du skal vælge bil?
Læs vores guide til hvordan du vælger en sikker bil.

Så hvad koster det at have bil? Og hvilke faste og variable udgifter til bilen må du forberede dig på, inden du køber den? Få det fulde overblik over udgifter ved bil her og undgå en økonomisk knockout som ny bilejer. 


Så meget koster det at have bil i Danmark 


Faste udgifter til bil

1. Ejer- og vægtafgift

I vores oversigt over de samlede udgifter til en bil, starter vi med de faste udgifter til bilen. Vi lægger ud med vægtafgiften eller den grønne ejerafgift, som den hedder, hvis du har en bil af nyere karakter. Hvilken afgift du skal betale afhænger nemlig af, hvornår bilen er indregistreret:

Vægtafgift
Du skal betale vægtafgift, hvis din bil er indregistreret før den 1. juli. 1997. Prisen på afgiften afhænger af bilens vægt. Vægtafgiften betales typisk halvårligt, men det kan variere, hvis du har en meget stor og tung bil.

Grøn ejerafgift
Hvis din bil er registreret senere end den 1. juli 1997, skal du betale grøn ejerafgift. Dette gælder altså for de fleste bilejere i dag. Den grønne ejerafgift er baseret på, hvor langt din bil kører pr. liter benzin, så der kan altså være store forskelle i denne afgift fra bil til bil. Bilens brændstoføkonomi er oplyst i bilens registreringsattest. Ejerafgiften betales også halvårligt.

Ejer du en dieselbil, skal du også betale et mindre tillæg. Har din dieselbil tilmed ikke et godkendt partikelfilter, skal du betale yderligere 1.000 kroner årligt.

I tvivl om hvad afgiften på din nye bil koster? 
Du kan beregne prisen på afgiften på SKATs hjemmeside.


2. Bilsyn

Din bil bliver indkaldt til et servicetjek fire år efter den første indregistrering. Herefter skal bilen til syn hvert andet år.

Det koster cirka 400 kroner hver gang din bil skal synes, og det er lovpligtigt at få sin bil synet. 


3. Forsikring til din bil

I Danmark er det lovpligtigt at have en ansvarsforsikring, mens du kan tilvælge en række andre forsikringer som for eksempel en kaskoforsikring. Bilforsikringen er for mange en af de tungere poster i bilbudgettet, men den bliver som regel billigere med alderen. Omkostningerne til bilforsikringen er derfor vigtig at medregne, når du undersøger, hvad det vil koste for dig at have bil. 

Finansieringen af bilen udgør ofte en stor del af bil-budgettet. 
Læs med her, hvor vi giver gode råd til at finde det billigste billån.


Din alder, selvrisiko og anciennitet har stor indflydelse på prisen på din bilforsikring. Du kan desuden spare mange penge på denne udgift ved at opnå status som elitebilist hos dit forsikringsselskab. Kravene til at være elitebilist varierer fra selskab til selskab, men typisk skal du køre skadefri i minimum tre år.

Du kan måske også spare penge ved at skifte forsikringsselskab. Undersøg markedet jævnligt på for eksempel Forsikringsguiden, så du er sikker på, at du har en konkurrencedygtig pris på din bilforsikring.

Variable udgifter til bil

1. Vedligeholdelse

Udover de faste udgifter til bilen, så er alle bilejere også – i større eller mindre grad – underlagt en række variable udgifter. Du kan påvirke nogle af de variable udgifter selv, for eksempel ved at passe rigtig godt på din bil og køre økonomisk, men det er i sagens natur umuligt helt at undgå de løbende driftsomkostninger. 

Den første variable udgift, du skal medregne i dit bilbudget, er vedligeholdelse af bilen. Det er meget individuelt, hvad det koster at holde bilen i god stand. Hvis du kører mange kilometer i bilen hvert år – mere end 20.000 kilometer –  skal du unægteligt bruge flere penge på vedligeholdelse end en person, som kun kører 10.000 kilometer om året.

Din bil har også godt af at komme til service en gang imellem – ud over det obligatoriske bilsyn. Som en tommelfingerregel bør du tage bilen til service cirka en gang om året, men det varierer igen afhængigt af bilmodellen, bilens alder og dine kørevaner. Du kan tale med din forhandler om, hvad de generelle retningslinjer for service er for din bil.


2. Bildæk og pleje

Når du undersøger, hvad det koster at have bil om måneden eller årligt, skal du også afsætte penge til nye dæk og andre reparationer. Dine bildæk bliver slidte og skal skiftes efter cirka 35.000 kilometer. Kører du mange kilometer hvert år, kan denne post derfor godt udgøre en væsenlig del af dit bilbudget.

Du skal regne med, at det koster omkring 1.000-1.500 kroner per dæk, du skal have skiftet. Du kan også forvente ekstra udgifter til for eksempel vinterdæk, rustbeskyttelse, sprinklervæske og pleje som olie og vask.


3. Brændstof

Benzin, diesel eller el er endnu en af de store udgifter til bil, og det kan være vanskeligt at forudsige, hvor mange penge du skal bruge på brændstof til bilen hver måned. Prisen på benzin og diesel varierer, og det er ikke altid lige let at gennemskue, hvor mange kilometer du kører hver måned eller årligt. En ting er dog sikkert – brændstof vil helt sikkert være en afgørende post i de samlede udgifter, som bilen ender med at koste om måneden.  

Så hvad koster en bil i brændstof om måneden? Du kan som en forsigtig grundregel regne med at bruge 800-1.500 kroner på brændstof til bilen om måneden.

Hvis du vil spare penge på brændstof, kan du finde en bil, som kører langt på literen. De nye biler bliver hele tiden mere effektive, men det er typisk med de små 'minibiler', du virkelig kan spare penge på brændstofposten.  

Fordelen ved sådan en bil er også, at den grønne ejerafgift er meget lav, så her kan du slå to fluer med et smæk.


Finansiering og værditab

4. Billån

Mange danskere vælger at tage et billån, når de skal købe en ny bil, og det har naturligvis også indflydelse på, hvad det koster at have bil. Hvis du har planer om at tage et billån for at købe drømmebilen, skal du være opmærksom på de ekstra udgifter, der er forbundet med lånet. Du skal tage højde for både tilbagebetaling af selve lånet og eventuelle renteudgifter i budgettet.

Billånet vil indgå som en fast udgift i dit bilbudget, men der kan være store forskelle på, hvad du betaler for et billån hos forskellige udbydere. 

Interesseret i et billån? 
Klik her for at læse mere om mulighederne for finansiering.


5. Værditab

Modsat for eksempel et hus eller en lejlighed, så er bilen sjældent en god investering set fra et økonomisk synspunkt. Din bil taber nemlig løbende en stor del af sin værdi, og det bør du også medregne i din beregning af de samlede udgifter til til bilen hver måned.

Men hvor meget taber en ny bil så i værdi om året? Nye biler taber, som en grundregel, typisk omkring 20 procent af nyværdien det første år og derefter lidt mindre hvert år. Det er begrænset, hvad du kan gøre ved denne udgift, men vi har alligevel nogle gode råd til at mindske værditabet på en bil.

Du kan for eksempel mindske det årlige værditab ved at købe en af de populære bilmodeller, fordi disse biler typisk også er de mest eftertragtede biler på brugtbilsmarkedet og derfor i højere kurs.

Eller også kan du vælge at købe en brugt bil i stedet for en ny bil. Brugte biler taber nemlig ikke lige så meget værdi om året som en helt ny bil. Ulempen ved brugte biler er, at du må ofre dele af eller hele nybilsgarantien. Det kan betyde, at du selv står med hele regningen, hvis noget går i stykker på bilen