Bil og MC 27.02.2019
Tekst: Niels Friis Foto: iStock

Kortere på literen, men godt for forbrugerne: Hvad er fordelene ved WLTP? 


Selv om det umiddelbart ser ud til, at biler fremover har dårligere brændstoføkonomi, så er det faktisk godt nyt for forbrugerne. Læs om fordelene ved WLTP her. 


Er der nogen fordele for danske bilister ved, at biler i fremtiden – i hvert fald på papiret – ser ud til at gå færre kilometer pr. liter brændstof efter skiftet fra NEDC til WLTP-norm? 

Ja, det er der faktisk. For den nye målemetode giver nemlig mere realistiske målemetoder for, hvor langt en bil kører pr. liter brændstof, og hvor meget den udlader undervejs. Og det er gode nyheder for dig som forbruger. 

I denne artikel fortæller vi dig, hvorfor det er gode nyheder for dig og din økonomi. 


Hvad er fordele ved WLTP?

De gode nyheder for dig skal findes i, at den nye norm og de nye km/l-tal ligger tættere på det, som den enkelte bilejer vil kunne præstere i sin egen bil. 

For forbrugerne betyder det, at normen giver et mere retvisende billede af, hvad forskellige biler er i stand til. Når du fremover kører i din nye bil, vil bilens forbrug efter den nye ændring ligge tættere på det tal, som bilproducenten har oplyst, at lige præcis din bilmodel bør kunne præstere. 

»Jeg mener helt klart, at den nye målemetode er positiv for forbrugerne. Nu giver målingen et mere reelt billede af, hvor langt en bil går, og hvor meget den udleder,« siger Jan Lang, markedsanalytiker hos Bilbasen.

I sagens natur afhænger det præcise km/l-tal, som du kan få din bil til at køre, stadig af dit kørselsmønster, hvor hårdt du accelererer, hvor forudseende du er, og den slags. 

Hvordan du forbedrer dit kørselsmønster, så du får flere kilometer ud af hver liter brændstof, kan du læse mere om her


Ekstraudstyr regnet med

En anden vigtig detalje ved den nye – og mere komplicerede – testmetode er, at i stedet for gennemsnitsværdier for bilmodeller vil det være muligt at se, hvad det tilgængelige ekstraudstyr gør ved brændstoføkonomien. 

Det vil altså sige, at individuelt monteret ekstraudstyr tages med i betragtning i udmålingen af brændstoføkonomien. 

Hvis man eksempelvis tilvælger ekstraudstyr til sin bil, som påvirker vægten, vil det blive medregnet i km/l-forbruget. Tidligere var det sådan, at hvis du f.eks. tilkøbte et glastag eller et soltag, som var med til at gøre bilen tungere, ville de opgivne forbrugstal ikke være anderledes i forhold til standardversionen uden glas- eller soltag, til trods for at bilen ville køre kortere pr. liter brændstof og udlede mere CO2. 

Derfor er det altså en fordel for forbrugerne, at de fremover kan se, nøjagtigt hvor langt den bil, som de ønsker at købe, kører pr. liter brændstof, og hvor høj CO2-udledningen er. 

Ekstraudstyr, som ikke påvirker forbruget eller CO2-udledningen på en bil, indgår ikke i beregningen. 


Bedre overblik over omkostninger

En yderligere fordel for forbrugerne er, at det bliver nemmere at få et overblik over de samlede omkostninger ved at eje en bil. Det mener Jan Lang fra Bilbasen. 

»WLTP har den effekt, at det for fremtiden bliver nemmere at udregne mere præcise og realistiske totalomkostninger for en bil i fremtiden – altså hvad det koster at have en bil over en bestemt årrække – og det er til gavn for forbrugerne,« siger han. 

Og netop den pointe er Niels Randholm fra Santander Consumer Bank enig i. 

»Vi, som forbrugere, er bedst tjente med, at der er nogle ordentlige normtal, så man kan stole på, at køber man en bil, som kan køre 15 km/l, så kan den faktisk også det. Det gør også, at det er nemmere at udregne totaløkonomien for biler, så alle er bedst tjent med det,« siger Niels Randholm, som er Product Manager Leasing hos Santander Consumer Bank. 

»For bilproducenterne bliver det mere omstændigt, at de skal bruge en masse penge på at få testet deres nye biler og modeller efter den nye norm, men man kan jo sige, at de ligger, som de har redt, fordi de har opgivet optimistiske tal i mange år. Ekstraarbejdet, som de skal foretage nu, tjener det formål, at forbrugerne kan få den rigtige varedeklaration,« siger han.  


Indførsel udskudt

Mange biler – faktisk hele 80 procent af nye danske biler – ville stige i pris efter 1. april, hvor afgifterne på bilerne skulle beregnes efter den nye WLTP-norm. Men den prisstigning er udskudt.

Et bredt flertal i Folketinget besluttede i efteråret 2018 at regulere afgifterne i forhold til den nye målemetode med det formål, at bilerne ikke gennemsnitligt ville stige i pris efter 1. april 2019. Reguleringen tog udgangspunkt i en omregningsfaktor af brændstoføkonomien fra den gamle til den nye metode, som var fastlagt af EU-kommissionen. Faktoren tog dog ikke højde for, at bilerne på det danske marked gennemsnitligt er mindre og af en anden type end bilerne på resten af det europæiske marked.

Derfor så det ud til, at helt op til 80 procent af nye biler ville stige i pris, og det mødte kritik fra især den danske bilbranche. Forløbet endte med, at regeringen og Dansk Folkeparti midt i marts besluttede at udskyde indfasningen af WLTP og de nye afgifter frem til slutningen af 2020 for at undgå de store og mange prisstigninger.