»Købt som beset«: Her er de regler du skal kende, når du laver en privat bilhandel

Der kan være flere usikkerheder forbundet med at købe bil privat frem for hos forhandleren – til gengæld kan du ofte spare penge. Her er de regler for privat bilhandel, du skal kende. 

Føler du dig hjemme, når det handler om regler ved privat bilhandel, eller er du forbeholden ved at skulle købe bil privat, fordi reglerne kan synes uoverskuelige?

Så er du ikke alene. En undersøgelse, som FDM tidligere har foretaget, har vist, at hver fjerde private bilhandel sker i blinde. 

Og det er et ret markant tal, når man tager i betragtning, at der hvert år handles over 150.000 biler privat på landsplan. I hver fjerde af de handler ved køberen altså ikke, hvilke rettigheder vedkommende har, viser undersøgelsen.

Overvejer du at låne til din næste bil? 
Klik her for at se dine finansieringsmuligheder.

Mens mange slet ikke kender reglerne, tilkendegiver knap halvdelen (45 procent), at de mener, at man køber bilen som beset, men det er faktisk kun delvist sandt.

I denne artikel gennemgår vi de regler, du skal kende for privat bilhandel, så du foretager et trygt køb – og med åbne øjne - for et privat bilkøb kan sagtens være en helt uproblematisk affære.

Lad os lige slå et par ting fast først.

»Købeloven, som du kender fra et forhandlerkøb, gælder ikke på samme måde, når du handler en bil privat,« siger Ronni Nielsen, Key Account Manager i Santander Consumer Bank.

»Du har rettigheder mod såkaldt “ond tro”. Et eksempel: Du skriver under på en slutseddel på en brugt bil, hvor der står, at bilens motor fungerer fint, og så kører du et par uger i bilen, hvorefter alle advarselslamper begynder at lyse, fordi motoren er gået i stykker. Efterfølgende finder du ud af, at sælgeren 14 dage forinden var til service med bilen, hvor vedkommende fik at vide, at motoren var defekt – i det scenarie har sælgeren handlet i "ond tro", fortæller Ronni Nielsen.

»Problemet er, at det kan være svært at bevise, og du skal gå rettens vej for måske at vinde en sag – og det kan blive dyrt,« siger han.

Købt som beset? 

Mange kender nok udtrykket "købt som beset", når det handler om handel af brugte ting mellem private. Købt som beset er et udtryk, der dækker over, at køberen accepterer at fraskrive sig den sikkerhed, som den normale reklamationsret på to år giver, fordi sælgeren har gjort opmærksom på, at handler foretages 'købt som beset.'

Og selv om forbeholdet og begrebet er udbredt ved private handler – også når det gælder privat bilhandel – er det faktisk ikke nødvendigvis sådan, at en privat bilhandel er uden de to års reklamationsret. Det er nemlig kun, hvis sælgeren har oplyst, at der handles "købt som beset”, “uden reklamationsret” eller lignende, at reklamationsretten bortfalder. En forhandler kan ikke skrive “købt som beset” og fraskrive sig ansvar på den måde.

For dig betyder det først og fremmest, at du skal holde øje med, om sælgeren skriver det i sin salgsannonce. Hvis vedkommende gør det, betyder det, at du ikke har de to års reklamationsret, som en forhandler skal give. Det skal gerne afspejle sig i prisen på bilen, så den er billigere end en tilsvarende model i samme stand hos en forhandler.

Desuden er det ekstra vigtigt, at du gennemgår bilen og tjekker dens stand, så du minimerer risikoen for at blive ramt af store overraskelser. Du kan vælge at få den testet hos eksempelvis FDM, en mekaniker eller lignende, eller du kan på forhånd have undersøgt, hvilke fejl der typisk opstår på lige præcis den bilmodel, som du har udset dig, og spørge sælgeren ind til de problematiske områder.

»Du kan overveje at ofre pengene og få en uvildig part til at gennemgå bilen og gennemgå servicebogen og se, om den er udfyldt,« siger Ronni Nielsen.

Opdag fejlene

Fordi du ofte køber en brugt bil hos en privat som "købt som beset", vil det være meget vanskeligt for dig at gøre fejlen gældende for sælger, hvis du overser en fejl.

Derfor skal du gøre alt, hvad du kan for at spotte de fejl, der måtte være på den bil, du gerne vil købe.

Og hvordan gør du så det?

Som nævnt kan det være en god idé at undersøge på forhånd, hvilke fejl bilmodellen typisk har. Det kan du gøre ved at søge på den specifikke bilmodel på Bilbasen, for her kan du se, hvad tidligere ejere har oplevet af fejl.

Når du så kommer ud til selve bilen, ved du, hvad du især skal være opmærksom på, og i denne guide kan du finde gode råd til, hvordan du gennemgår en bil på en prøvetur.

Omregistrering af bilen 

Når du køber bil privat, er det i fællesskab sælgerens og køberens ansvar at omregistrere bilen, så myndighederne ved, at det nu er din bil og ikke længere sælgerens.

Ifølge reglerne har du principielt fire hverdage til at omregistrere bilen, men du vil nok i mange tilfælde opleve, at sælgeren forlanger, at omregistreringen sker på stedet. Det er nemlig sikrest for sælgeren, og processen er heller ikke særlig kompliceret. Hvis ikke omregistreringen sker med det samme, risikerer sælgeren at skulle betale for forsikring, grøn ejerafgift og lignende, mens den nye ejer kører rundt i bilen.

Siden år 2012 har det været muligt at klare omregistreringen af bilen online gennem SKATs tast selv-service. Det er den letteste og billigste måde at ordne ejerskiftet af bilen på, og det kræver blot, at både køber og sælger medbringer Nem-ID, samt at man har registreringsattestens del 1 og 2 med, når man mødes for at handle. Man kan gøre det på en computer eller på sin telefon.

Prisen er 340 kr.

Når I er blevet enige om handlen, skal I gå på Skats hjemmeside, hvor I kan omregistrere bilen ved at logge på "Tast selv borger" og vælge "Motorregister". Vær opmærksom på, at omregistreringen på hjemmesiden er uden fortrydelsesret, så du får ikke pengene tilbage, hvis du taster forkert. Husk at medbringe dit NemID, og at I har registreringsattestens del 1 og 2 med.

Husk, at bilen i forbindelse med omregistrering skal til syn, hvis:

  • Bilen ikke er blevet godkendt ved periodisk syn.
  • Fristerne for de periodiske syn ikke er blevet overholdt.
  • Bilen er registreret i udlandet.
  • Bilen har været afmeldt i mere end et år.


»Hvis bilen snart skal til syn, kan det være en fordel for dig at vide det inden selve handlen – du kan slå det op på nettet på nummerplade.net,« siger Ronni Nielsen.

Slutseddel 

Slutsedlen er det dokument, der sikrer, at køber og sælger er enige om, hvad bilhandlen inkluderer. Derfor skal du læse slutsedlen grundigt igennem, så du er sikker på, hvad du skriver under på. Skriv ikke under på en slutseddel, før du er helt sikker på, at bilen er i orden. Din underskrift er nemlig bindende.

Få også indskrevet i slutsedlen, hvilke fejl og mangler der er ved bilen, hvis der er nogle.

»Ridser og buler på bilen kan du konstatere ved selvsyn, men få også sælgeren til at nedskrive i slutsedlen, hvis der er større kendte defekter, så de er dokumenteret i slutsedlen,« fortæller Ronni Nielsen.

Der findes flere steder online, hvor du kan finde en skabelon til, hvordan en slutseddel skal se ud, så du får alle de ting med i slutsedlen, der gerne skal være der – blandt andre hos FDM og Tjekbil.dk.