Bil og MC 19.02.2018
Tekst: Philip Reseke / Siw Ch. Teigland Foto: Colourbox

Inden du griber nøglerne: Få styr på slutsedlen til bilkøbet


Efter prøveturen er du overbevist om, at du endelig har fundet drømmebilen. Bilen er gennemgået for fejl og mangler, og du mangler nu kun at få styr på en ting mere, før du er helt køreklar – købsaftalen mellem dig og bilsælgeren.


Før du puster balloner op og inviterer familie og venner over for at fejre købet af din nye bil, skal du sørge for at underskrive en købsaftale – eller slutseddel, som det også bliver kaldt. Dette er det vigtigste dokument, når du køber eller sælger en bil – uanset om den er brugt eller ny.

Skal du købe din første bil? Sådan fungerer det.

Sløser du med slutsedlen til bilkøbet, kan din elskede nye bil i garagen vise sig at være et mareridt for både dig og din pengepung.

Kontrakten indeholder nemlig nødvendige oplysninger om sælger og køber og deres ansvar.

Den definerer bilens stand, eventuelle hæftelser og detaljer om afregning og levering, og slutsedlen er derfor et afgørende element i en sikker bilhandel for både køber og sælger.  

Læs med her, hvad en købsaftale i forbindelse med bilkøb skal indeholde, så du kan køre din nye bil hjem med nerverne i ro.


Vær vågen

Køber du din nye bil gennem en forhandler, er du omfattet af købeloven og har to års reklamationsret.

Der kan ofte være penge at spare, hvis du køber bilen brugt af en privatperson, men her skal du være opmærksom på, at du i sådan en handel ikke er omfattet af købelovens regler om forbrugerkøb.

Det betyder i de fleste tilfælde, at du køber bilen, som den er prøvet og beset og dermed ikke har mulighed for at reklamere over købet.  

Sælger af bilen er dog i alle tilfælde stadig omfattet af købelovens regler om oplysningspligt – også selvom det er en privatperson.

Altså skal sælger oplyse dig om alle de fejl og mangler, de kender til i forbindelse med bilsalget. Du skal samtidig som køber opfylde din pligt i forhold til at undersøge bilen i et tilstrækkeligt omfang, inden du køber den.


Hvad betyder ”købt som beset”?

Sælgere af brugte biler skriver ofte ‘købt som beset’ eller ‘sælges som den er’ i annoncen.

Det betyder, at du køber bilen, som den ser ud. Men det betyder ikke, at sælger kan slippe afsted med at lyve om bilens stand.

De har altid – uanset hvordan de formulerer annoncen – pligt til at oplyse dig om fejl og mangler eller andre væsentlige faktorer, som kan være afgørende for handlen.

Viser det sig, at din nye bil har mange fejl, som sælger bevidst ikke har informeret dig om, kan du stille vedkommende til ansvar og bede om, at de udbedrer fejlene.

Det anbefales, at du undgår generelle udtryk som ‘købt som beset’ i købsaftalen. Skriv i stedet de konkrete fejl og mangler ind i købsaftalen, som sælger oplyser dig om i forbindelse med handlen.

Det skal købsaftalen indeholde

Du kan med fordel bruge en standard købsaftale fra FDM, der er en slags slutseddel-skabelon med alle de vigtigste punkter i. Du kan også vælge at bruge Sikker-Handel.dk, hvor du både kan lave slutsedlen og underskrive med Nem-ID. 

Vil du hellere lave din egen købsaftale til bilkøbet, kan du følge listen herunder, før du sætter dig ned med sælger – så er du forberedt og undgår problemer.


1. Kontaktinformation

Købsaftalen skal indeholde oplysninger om køber og sælgers fulde navn, adresse, telefonnummer, e-mail og sælgers kontonummer.


2. Oplysninger om bilen

Her skal den aftalte pris, betalingsmetoden og andre forhold om finansiering indskrives. Det skal fremgå, om køber betaler hele beløbet direkte til sælger, eller om køber betaler dele af beløbet og resten finansieres af en bank. 

Aftal også, hvem der skal betale registreringsafgiften til staten. Endelig skal du under dette punkt også indskrive øvrige oplysninger om bilen såsom mærke, type, model og produktionsår, registreringsnummer, dato for første indregistrering og det samlede kilometertal.


3. Information om skader

Sælger har som sagt oplysningspligt, mens køber har pligt til at tjekke bilen ordentligt. I dette afsnit skal sælger afgive en række oplysninger om bilens stand ved købet. 

 

  • Er motoren blevet udskiftet? Her angives samtidig, om den eventuelt nye motor er fabriksny eller brugt
  • Gælder fabriks- og lakgarantien stadig?
  • Er bilen blevet behandlet med rustbeskyttelse?
  • Dokumentation for regelmæssigt eftersyn på værksted
  • Tidligere anvendelse – for eksempel privat eller erhvervskørsel
  • Hvilket udstyr følger med?
  • Har bilen været skadet? I så fald oplysninger om skaderne
  • Oplysninger om større reparationer og eventuel omlakering
  • Har bilen eftermonteret partikelfilter? Kun for dieselbiler
  • Hvor mange nøgler følger med bilen?


Det letteste er at bruge en standardformular til købsaftalen, så slipper både du og sælger for selv at formulere aftalen. Du bør i øvrigt også have et afsnit med sælgers forsikringsoplysninger, som du vil være dækket af i op til tre uger, inden du omregistrerer bilen.


4. Sælgers bekræftelse

Her skal sælger oplyse, om bilen er fri for gæld og andre økonomiske hæftelser. Skylder sælger stadig penge i bilen, skal det fremgå af aftalen, hvem der betaler dette.

Lav et nummerpladetjek, og se bilens restgæld samt andre oplysninger her.  

Alle offentlige afgifter skal som udgangspunkt være betalt.


5. Købers bekræftelse

Du skal som køber bekræfte, at sælger har fremvist kvitteringer for eventuelle reparationer, at bilen er prøvekørt og undersøgt tilstrækkeligt. Køber skal også gerne have kvittering for betaling af den seneste ejerafgift, vægtafgift og andre offentlige afgifter. Som det sidste skal du også huske at få servicebogen med.


6. Overtagelse

Bliv enige om omstændighederne og datoen for overleveringen. Afregningen skal fremgå klart af købsaftalen, og køber bør først overtage bilen, når sælger har modtaget pengene. 

Sælger skal på den anden side sørge for at have udbedret fejlene på bilen, hvis det altså er en del af aftalen, inden vedkommende afleverer bilen til den nye ejer.


7. Underskrift

Når begge parter er blevet enige om slutsedlen, er det tid til at hive kuglepennen frem. I sidste afsnit skal dato, tid og sted for underskriften fremgå.

Tilbage er kun at tilføje både købers og sælgers signatur som bevis for, at begge parter er blevet enige om aftalen.