Bil og MC 04.02.2021
Tekst: Adam Villaume Foto: iStock

Hvorfor sende bilen til service?

 

Hvad får du ud af at sende bilen til et serviceeftersyn, og hvad er konsekvenserne, hvis du ikke gør det? Få svaret i denne artikel.

 

Bilen kører jo fint, så hvorfor sende den til service?

Det er sjældent belejligt at sende bilen på værksted, og det er aldrig gratis, så det kan være fristende at udskyde den årlige service eller springe den helt over. Det er imidlertid en rigtig dårlig idé både for din sikkerhed, bilens værdi og din økonomi.

Læs med i denne artikel og find ud af, hvad du får ud af at sende bilen til service hvert år.

Det korte svar er, at hvis bilen kører fint, så skal du sende den til service for at sikre, den bliver ved med at køre fint.

»Helt lavpraktisk handler service om at sikre, at du kan køre uden driftsstop frem til næste serviceeftersyn,« siger Jan Ankersen, der er kædechef hos værkstedskæden AutoMester.

Et serviceeftersyn er med til at vedligeholde bilen. Samtidig har mekanikeren mulighed for at spotte begyndende problemer og slitage, som du kan få rettet op på, inden de skaber problemer for dig.

»Hvis der er noget galt, skal du have det repareret under alle omstændigheder, men hvis du gør det, før motoren for eksempel går i stå på motorvejen, så sparer du både tid og penge,« siger han.

Hvor meget det koster at vedligeholde din bil kommer blandt andet an på alderen.
Få et indtryk af hvad det koster at holde bil i denne artikel

Det årlige serviceeftersyn kan altså hjælpe dig med at tage problemerne i opløbet og sikrer samtidig, at bilen er i ordentlig stand.

»Ifølge lovgivningen er føreren forpligtet til at sikre, at bilen er i “forsvarlig stand”, men hvis du ikke sender den til service, så kan du ikke være sikker på, du lever op til denne forpligtelse,« forklarer Jan Ankersen.

 

Hvad får du ud af at sende bilen til service?

Du kan høste en række fordele, hvis du sender bilen til service efter fabrikantens anbefalinger. Det gavner nemlig både den generelle vedligeholdelse, de essentielle mekaniske dele, miljøet og din komfort.

Du får disse fordele ved at sende bilen til service:

  • En sikker og pålidelig bil.
  • Du sparer tid og penge ved at få udbedret slitage og begyndende skader tidligt.
  • Bilen holder længere, hvis den bliver vedligeholdt.
  • Bilen overholder de miljømæssige forhold.
  • Bilen har højere gensalgsværdi, når den er velholdt.
  • Du opretholder fabriksgarantien.

Hvad indeholder et serviceeftersyn?

Når du afleverer bilen til service er indholdet af eftersynet bestemt af bilens alder, hvor langt den har kørt siden sidste service og bilfabrikantens anvisninger. Der er med andre ord ikke nødvendigvis præcis det samme indhold i alle serviceeftersyn.

De fleste serviceeftersyn falder dog ifølge FDM inden for én af tre udgaver:

  • Olieservice, hvor mekanikeren skifter olie og oliefilter, og som kan omfatte kontrol af bremsevæske og kølervæske, smøring af døre samt justering af lys og dæktryk.
  • Lille service, som ud over skift af olie og oliefilter typisk indeholder kontrol af væsker, lys, lygter og instrumenter samt smøring af døre og bagklap. Kontrol og justering af dæktryk, styretøj og undervognskomponenter samt udstødningssystemet, visuel kontrol af bremser og endelig en prøvekørsel.
  • Stor service, som ud over elementerne fra lille service også indeholder at skille bremserne ad, rense dem og smøre dem - samt udskiftning af gearolier, brændstof- og pollenfilter og i enkelte tilfælde justeres ventilerne.

Service bør følge forskrifterne

Selvom der er mange ligheder biler imellem, har de enkelte modeller individuelle vedligeholdelsesbehov. Derfor er det vigtigt at følge fabrikantens retningslinjer. Det fortæller kædechefen Jan Ankersen.

»Et serviceeftersyn skal følge fabrikantens forskrifter, for de ved, hvornår det er nødvendigt at efterse og skifte de forskellige dele af bilen,« siger han.

Fabrikanterne udvikler et serviceinspektionsskema for hver model, som mekanikeren følger. Dette skema sikrer, at de forskellige dele af bilen bliver skiftet rettidigt. Det er ikke et skema man kan finde på internettet eller lignende, men mekanikerne kan købe sig adgang til dem.

»Det er vigtigt at sikre sig, at mekanikeren har adgang til inspektionsskemaerne, så han kan se, hvad der skal laves på bilen og hvornår. Værkstedskæderne har som udgangspunkt adgang til bildata, men er du i tvivl, så spørg dit værksted,« siger Jan Ankersen fra AutoMester.

 

Nogle bilentusiaster synes måske, de har skruet hænderne så godt på, at de selv kan klare nogle af de mest almindelige dele af et eftersyn. Det er imidlertid svært at komme i mål på egen hånd. Dels fordi en almindelig bilejer ikke har adgang til inspektionsskemaerne, men der er også brug for særligt udstyr og viden.

Dette er kun blevet mere relevant de senere år i takt med, at computeren er rykket ind i bilen og er blevet en helt essentiel del af den moderne bil.

Noget de færreste måske tænker på er, at bilens computer har et styresystem, og at det skal opdateres med jævne mellemrum.

»Alle nyere biler har noget software, som skal opdateres, og det er almindeligt at tjekke, om der er en opdatering i forbindelse med et serviceeftersyn,« siger Jan Ankersen.

»Det er faktisk ligesom med din mobiltelefon, og det er også ligeså vigtigt, for at bilen fungerer, som den skal.«

Der ligger således mange ting i et serviceeftersyn, måske flere end du var klar over, men sørger du for at sende bilen til service som fabrikanten foreskriver, slipper du for at bekymre dig om det og blot fortsætte derudaf, for bilen kører jo fint.