Hvilken brugt bil er mest økonomisk?
Hvad afgør, om en brugt bil er økonomisk, og hvilke mærker skal man typisk gå efter? Få svaret i denne artikel om den mest økonomiske brugte bil.
Ét af de mest populære parametre at kigge på, når vi snakker økonomiske biler, er brændstoføkonomien. Over flere år i samme bil er der også mange penge at spare, hvis du vælger en bil, der kører længere på literen end konkurrenterne.
Brændstoføkonomien er også værd at kigge på, når du køber brugt, og her kunne man frygte, at bilens brændstofforbrug blev ringere med tiden. Ifølge markedsanalytiker for Bilbasen.dk, Jan Lang, er det dog ikke tilfældet.
»Benzinbilerne overholder standarderne, og man skal derfor meget langt hen i bilens levetid, før de begynder at miste motorkraft,« fortæller han.
Hvis du gerne vil købe en bil, som holder prisen bedre end de andre, så læs med her:
Hvilken bil taber mindst værdi?
Endvidere er informationen om en ny bils benzinøkonomi siden 2017 blevet mere realistisk, og det betyder, at du i højere grad kan regne med, hvad der står opgivet som kilometer pr. liter benzin. Dermed er det blevet mere gennemskueligt, hvad du får for pengene, og eftersom bilerne holder benzinforbruget, er det forholdsvist nemt at sammenligne brændstoføkonomien ihvertfald for nyere, brugte biler.
I det hele taget er brændstoføkonomien blevet markant bedre de sidste 10 år, fortæller analytikeren.
»I runde tal er nye biler mellem 2009 og 2019 blevet omkring 30 procent mere brændstoføkonomiske, og det er altså meget,« siger Jan Lang, som påpeger, at det især er benzinbilerne, der er blevet mere brændstoføkonomiske. Dieselbilerne har ikke set helt samme udvikling i perioden.
Hold øje med prisindekset
Brændstoføkonomien er altså interessant, lige meget om du køber ny eller brugt bil. Til gengæld må du forvente, at en brugt bil skal en tur på værksted oftere end en ny bil. Derfor kan det være en god idé at se på, hvad de forskellige biler koster at få repareret.
Til det formål har Bilbasen.dk lavet et prisindeks, til internt brug, som bygger på prisen på de 11 mest benyttede reservedele til de mest solgte biler for hvert mærke. Gennemsnitsprisen angives til 100, og et prisindeks på over eller under 100 vil således være henholdsvis højere eller lavere end gennemsnittet.
Der er ikke de store udsving mellem de forskellige typer af biler. Bortset fra firehjulstrækkere, som generelt er lidt dyrere, er udsving mellem de mest benyttede biler, sedan og stationcar, minimale.
Der er til gengæld markante forskelle på bilmærkerne, og her ville det måske være naturligt at tro, at dyre biler også er dyre at sende på værksted, men det er faktisk ikke tilfældet.
»Priserne på reservedele hænger ikke sammen med prisen på bilen. De dyre mærker er i flere tilfælde billigere at vedligeholde end de mere almindelige bilmærker,« siger Jan Lang.
Mercedes og BMW er typisk nogle mærker, folk tror er dyre at reparere, men hvor billedet faktisk ser anderledes ud, og det er i princippet taxaernes skyld, fortæller analytikeren.
»I og med Mercedes har haft et stærkt taxavognmarked, hvor vognmændene ikke har villet finde sig i høje priser på reservedele, så er prisindekset for Mercedes meget lavt. Og det presser jo andre dyre mærker som Audi og BMW til også at holde deres priser lave,« forklarer han.
De billigste mærker
Helt i bund på prisindekset finder vi Opel og Peugeot, som begge ligger på mellem 85 og 90. Dermed ligger de godt under gennemsnittet for priserne på reparationer, og det gør dem til attraktive brugte biler for købere.
»Opel og Peugeot er ikke nødvendigvis billige at købe, men udgifterne til drift og service ligger lavt,« siger Jan Lang.
Når et produkt er attraktivt, sker der typisk det, at produktet stiger i pris, og det er altså også tilfældet med Peugeot og Opel.
Der er ingen grund til at betale for meget. Se her hvad du skal holde øje med for at få et billigt lån:
Den store guide: Sådan får du Danmarks billigste billån
Du må altså finde ud af, hvad der er vigtigst for dig og din økonomi: En lav købspris eller en lav drifts- og servicepris?
De dyreste mærker
I den anden ende af skalaen, hvor udgifterne til reparationer ligger over gennemsnittet, finder vi nogle forholdsvis almindelige mærker: Mitsubishi og Mazda.
»Begge mærker er relativt dyre at købe reservedele til, for de ligger på mellem 145 og 150 på prisindekset,« fortæller Jan Lang.
Mitsubishi og Mazda er altså op til en halv gang så dyre at reparere som gennemsnittet, og på en brugt bil, der har brug for mere vedligehold og flere reparationer, kan det betyde en markant ekstraudgift.
Samlet set kommer du længst for pengene, hvis du køber en brugt Opel eller Peugeot, der kører langt på literen, og hvis det ovenikøbet er en stationcar i en fornuftig farve, kan du også regne med, den holder sin værdi bedre end de fleste andre biler.