Grønt eller rødt lys til brugtbilen? Tjekliste til prøveturen

Prøveturen er helt afgjort et af de vigtigste aspekter af en fornuftig bilhandel. Her får du mulighed for at teste bilens førlighed og vitale funktioner, men hvad skal du egentlig være opmærksom på, når du kører ud på den første tur og tester brugtbilen?

Spænd sikkerhedsselen, træk håndbremsen og drej nøglen om.

Nyd lyden af en (forhåbentlig) sund motor, som sætter i gang. Sandhedens time er kommet, det er blevet tid til at prøvekøre den brugte bil, inden du skriver under på købsaftalen.

Vi vil alle gerne have at bilhandlen forløber sikkert og problemfrit. 
Læs vores guide til hvordan du sikre en problemfri handel.

Men hvad skal du lede, lytte og lugte efter inden og under køreturen, så du er sikker på, at du ikke køber et sminket lig?

Få svaret her med en tjekliste til prøveturen i forbindelse med bilkøb.

Det skal du tjekke inden prøveturen

Inden du sætter foden på speederen og kører af sted på prøveturen, er det en god idé at lade bilen stå i tomgang og tage et nærmere kig på de vigtigste dele af bilen. Du behøver faktisk ikke at vide en masse om biler, hvis du blot gennemgår punkterne herunder.

Motoren

Åbn motorrummet og tjek, at motoren ser sund og ren ud. Der bør ikke være for meget snavs og olieudslip, og gummislangerne skal ikke være mørnede. Ser motorrummet generelt meget beskidt og slidt ud, er der grund til at rynke på næsen. 

Start herefter motoren. Den skal starte let og have en jævn og behagelig tomgang. En bilmotor skal ikke hoste og hakke, så det lyder, som om den kvæler sig selv. Tjek også, at motoren har et stabilt antal omdrejninger i minuttet, som ikke stiger i tomgang.

Mens du sidder i bilen, og motoren er i tomgang, skal du lytte godt efter. Hvis du hører mystiske klikkelyde, kan det være slidte motorventiler, som kan være dyre at reparere. Hvinende lyde kan være tegn på, at der er problemer med ventilationsanlægget, som er en mindre bagatel.

Batterierne i el- og hybridbiler bliver svage efter 25.000 til 40.000 kilometer, og de er dyre at udskifte. Med disse biler spiller alder og kilometertal en større rolle, end det er tilfældet med benzin- og dieselbiler.

Tandrem

Afhængig af bilmærke og type skal tandremmen skiftes efter cirka 90.000 til 120.000 kilometer. Dette fremgår af servicebogen, så slå op i den. Er tandremmen gammel og slidt kan det ødelægge motoren, og det koster mange penge at rette op på.

Udstødning

Der kommer ingen særlig lugt eller farve fra en udstødning på en sund bil. Undtagelsen er en dieselbil med sin karakteristiske lugt, men selv med nyere dieselbiler bør det ikke være tydeligt. Opdager du farvet røg eller mærkelige lugte fra udstødningen, kan det være tegn på problemer med motoren.

  • Blålig røg er ofte lig med en slidt motor, som snart skal udskiftes.
  • Sort røg indikerer, at motoren får tilført for meget brændstof eller olie.
  • Hvid røg er typisk et tegn på, at motoren indeholder meget vand. Nogen vanddamp er dog normalt for nyere biler med katalysator.

Elektronik

Moderne biler er fyldt med elektronik, der let kan gå i stykker. Det skal du naturligvis også undersøge, så lad bilen stå i tomgang og test løs.

  • Når du starter bilen, skal advarselslamperne tænde kortvarigt og derefter slukke. Hvis de bliver ved med at lyse, kan der være et problem. Spørg i så fald sælger, hvorfor lamperne lyser.
  • Du bør teste alle lys i bilen. Det vil sige nær-, fjern- og parkeringslys og tågelygter. Huske også at tjekke køre-, bremse- og bakkelys.
  • Test kabinelys og alle instrumentlys.
  • Tjek sædevarme, elektroniske vinduer, soltag, bagklap og andre funktioner. Husk at teste centrallåsen også, hvis bilen altså er udstyret med sådan en.

Sådan tester du bilen under prøveturen

Når bilen har bestået den første del af eksamen, kan du endelig sætte dig bag rattet. Tag dig her god tid, og kør en længere tur i forskelligt terræn og tempo. Kør også gerne over fartbump, lav en hurtig acceleration og tag en tur på motorvejen for at få en god fornemmelse af bilens stand. 

Læs også: Hvornår skal en bil til syn?

Mens du kører, skal du være opmærksom på følgende:

Mærkelige lyde

Kommer der mystiske lyde fra motoren, gearkassen, bremserne, støddæmperne eller hjulene? Det er aldrig et godt tegn. Hører du pibelyde, når du svinger, er bilens styretøj formentlig slidt og skal udskiftes. Bremser, som hænger eller føles slappe, kan også være årsag til pibende lyde.

Husk også at lytte efter mærkværdige lyde, når du bakker.

Bremser

Når du bremser, skal bilen ikke ændre retning. Trækker bilen til en af siderne, kan det skyldes slidte bremser, og så må du regne med, at du selv skal betale for nye bremser i nærmeste fremtid.

Gear

Med manuel gearkasse skal du kunne skifte gear let og ubesværet. Med automatisk gearkasse skal skiftet ske uden særlige ryk eller andre ubehageligheder.

Kobling

Prøv både at starte bilen normalt og op ad bakke. Bilen skal trække jævnt uden antydning af vibrationer. Mærker du usædvanlige vibrationer i rat eller pedaler, kan det tyde på, at koblingen er slidt. Det samme er tilfældet, hvis du føler, at koblingen først tager fat sent i opstarten. Det er dyrt at reparere koblingen, så du skal være ekstra opmærksom på dette punkt.

Støddæmpere

Kør over flere vejbump og bemærk, hvordan støddæmperne reagerer. Gynger bilen meget efter at have passeret bumpene, er det et tegn på, at støddæmperne snart skal udskiftes.

Tjek sporingen af bilen

Kør langsomt ligeud og slip rattet. Bilen skal køre lige frem og ikke trække ud til siden. Hvis du hører lyde fra forhjulene, er det formentlig et tegn på dårlig sporing af bilen. Du kan eventuelt få foretaget en professionel test af sporingen inden køb.

Drivakslen

Har bilen forhjulstræk, kan du teste drivakslen på en åben plads. Drej rattet skarpt over til en side, og lad bilen lave et par cirkler. Gentag herefter manøvren den modsatte vej. Knirkende lyde er et tegn på en slidt drivaksel, og det er dyrt at få repareret. Hvis drivakslen er slidt, har bilen formentlig tilbagelagt mange kilometer eller kørt meget i bytrafik.

Slør i styretøjet

Stå med åben dør og bevæg rattet frem og tilbage, mens du kigger på forhjulene. Hjulene skal følge rattets bevægelse og må ikke føles ‘døde’. Dog skal du være opmærksom på, at nye biler er udstyret med meget dæmpning mellem rat og hjul, hvilket gør det svært at opdage slidte sporestænger. Slør i styretøjet er ikke dyrt at reparere, men det kræver ofte professionel hjælp.

Klimaanlæg

Test både varm og kold luft. Er det længe siden, at filtrene er blevet udskiftet, vil du opleve en lugt af våd hund eller mug. Det er en forholdsvis bekostelig affære, så hvis klimaanlægget lugter mærkeligt, skal du spørge sælger, hvad det skyldes.

Afsluttende råd til bilkøbet

Er du nået hele vejen gennem listen, kan du godt klappe dig selv på skulderen. Du har nu foretaget en grundig prøvekørsel af bilen, og du er klar til at finde karakterbogen frem. Hvis bilen bestod eksamen, får du lige her et par afsluttende råd til den sidste fase af handlen. 

Det er vigtigt, at du og sælger underskriver en slutseddel i forbindelse med bilkøbet. Her skal I også aftale, hvilket ekstraudstyr, der følger med i prisen. Det kan for eksempel være tagbøjler, cykelstativ eller navigationsudstyr.

Er du klar til at købe din næste bil? 
Klik her for at se mulighederne for billån.

Hvis du overvejer at købe en ældre bil eller en veteranbil, er det en god idé at kontakte en bilklub. Sådan en kan du finde på internettet. Her kan du lære mere om bilens natur og typiske problemer, så du er sikker på at købe en bil, som kan køre mange år endnu.