Bil og MC 22.03.2018
Tekst: Niels Friis Foto: Istock

Frygter du en ekstraregning? Det koster det at levere leasingbil tilbage


Passer du godt på din bil og holder dig inden for leasingaftalen, behøver det ikke koste dig noget, når du skal aflevere leasingbilen efter endt brug.


Har du hørt historier om privatleasere, som har stået tilbage med en særdeles dyr regning, efter de leverede deres leasingbil tilbage til selskabet?

Er du bange for, at det samme vil ske for dig, når du skal levere din leasingbil tilbage?

Sådan behøver det faktisk slet ikke være.

Leasingaftalen er strikket sådan sammen, at hvis du passer på din bil, og undlader at køre flere kilometer, end aftalen lyder på, behøver det ikke at koste dig en krone at levere leasingbilen tilbage.

»At levere sin leasingbil tilbage koster ikke noget – ud over skader og overkørte kilometer,« siger Jacob Skjærris, National Brand Manager Honda Finance i Santander Consumer Bank.

Læs også: Vil du opsige leasingaftalen før tid? Det skal du vide

Ifølge ham er der typisk to forskellige typer af leasere, som får en ekstraregning, når de afleverer leasingbilen.

»Der er dem, som ikke behandler deres bil særlig godt. De har måske tre unger, og manden går på jagt, og så får den nogle skrammer. Når den så kommer tre år senere og har fået en del skader, så tæller man dem simpelthen sammen, og så får de lov at betale for de skader, der er,« siger Jacob Skjærris.

Det er den ene type.

»Der er også dem, der fra begyndelsen siger, at de gerne bare vil have den billigst mulige pris, så derfor sætter de kilometertallet til 15.000 om året, men i virkeligheden så ligger manden eller konen og pendler til og fra arbejde, så derfor kører de 30.000 kilometer om året. Ved tilbageleveringen opgør man kilometertallet for hele perioden, og har man en masse overkørte kilometer, får man en ekstraregning på eksempelvis 1,25 krone pr. kilometer,« siger Jacob Skjærris.

Eksempel:

  • Aftalt antal kørte kilometer i leasingperioden: 60.000 kilometer
  • Reelt antal kørte kilometer i leasingperioden: 90.000 kilometer
  • Antal overkørte kilometer: 30.000 kilometer

Hver overkørte kilometer kan svinge i pris, men her i eksemplet regner vi med en pris på 1,25 kroner pr. kilometer.

1,25 kroner x 30.000 kilometer = 37.500

I det scenarie vil du altså få en ekstraregning på 37.500 kroner, fordi du har kørt 30.000 kilometer for meget i leasingperioden.


Vær realistisk

Det er især dem, som sætter kilometerforventningerne for lavt, og dem, der ikke passer godt på deres leasingbil, som ender med en ekstraregning.

Derfor anbefaler Jacob Skjærris, at du gør op med dig selv, hvad dit behov er, og tilpasser leasingaftalen efter det.

Det er nemlig måden at sikre – foruden at passe godt på bilen – at du ikke står med en ekstraregning, når leasingperioden ophører.

»Folk, der er realistiske med deres kilometertal, og som passer på deres ting – for dem koster det ikke noget at levere en leasingbil tilbage,« fortæller han.

»I vores tilfælde giver vi dig faktisk penge tilbage, hvis du har sat dit kilometerantal for højt i forhold til dit egentlig brug,« fortæller han.

Konkret vil det sige, at hvis du har sat kilometerantallet til 20.000 kilometer om året i de tre år, du leaser bilen, men ender med kun at køre 57.000 kilometer, får du faktisk penge tilbage.

Eksempel:

  • Årlig aftalt antal kilometer kilometer: 15.000 kilometer
  • Reelt årligt forbrug: 12.000 kilometer
  • Leasingperioden: 3 år

Hvert år kører kunden altså 3.000 kilometer færre end aftalt, og dermed ender det samlede antal kørte kilometer med at ligge 9.000 kilometer under det aftale.

»Det vil i det tilfælde ikke være et stort beløb, men du får penge tilbage,« fortæller Jacob Skjærris.


P-skader er mest typisk

Når leasingkunder leverer bilen tilbage, er det som oftest en bestemt type skade på bilen, der ender med at give en ekstraregning.

»Det er typisk skader ude i hjørnerne af bilerne – altså klassiske parkeringsskader – som vi ser flest af. Der er rigtig mange, der lige får lavet en parkeringsskade uden at få gjort noget ved den,« siger Jacob Skjærris.

I de fleste tilfælde beløber skaderne sig ikke til ret store beløb.

»Det er ikke unormalt, at folk lige har en enkelt skade og nogle få overkørte kilometer på deres bil. Oftest er det få tusinde kroner, det drejer sig om, fordi de fleste mennesker er meget opmærksomme på ikke at lave skader eller køre for mange kilometer,« fortæller Jacob Skjærris.