Frygter du en ekstraregning? Sådan afleverer du leasingbilen tilbage uden omkostninger
Passer du godt på din bil og overvejer du dit forbrug løbende, behøver det ikke koste dig noget, når du skal aflevere leasingbilen tilbage efter endt brug.
Du har måske hørt historier om privatleasere, som har stået tilbage med en særdeles dyr regning, efter de leverede deres leasingbil tilbage til selskabet. Måske er du bekymret for, at også du kan ende med en dyr efterregning, når leasingbilen skal afleveres.
Aflevering af leasingbil behøver ikke være en nervepirende affære, hvis du følger du en række gode, simple råd.
Leasingaftalen er nemlig strikket sådan sammen, at hvis du passer på din leasingbil og undgår skader, samt undlader at køre flere kilometer, end aftalen lyder på, behøver det ikke at koste dig en krone at levere leasingbilen tilbage.
»At levere sin leasingbil tilbage koster ikke noget – ud over skader og overkørte kilometer,« siger Ronni Nielsen - Leasing Manager i Santander Consumer Bank.
Overvejer du at opsige leasingaftalen før tid?
Her er de bedste råd til opsigelse af leasingaftale.
To årsager til efterregning ved aflevering af leasingbil
Ifølge ham er der typisk to forskellige årsager til, at man kan ende med at få en ekstraregning, når man afleverer sin leasingbil.
»Der er dem, som ikke behandler deres bil særlig godt. De har måske tre unger, og manden går på jagt, og så får den nogle skrammer. Når den så kommer tre år senere og har fået en del skader, så tæller man dem simpelthen sammen, og så får de lov at betale for de skader, der er,« siger Ronni Nielsen.
Det er den ene type.
»Der er også dem, der fra begyndelsen siger, at de gerne bare vil have den billigst mulige pris, så derfor sætter de kilometertallet til 15.000 om året, men i virkeligheden så ligger manden eller konen og pendler til og fra arbejde, så derfor kører de 30.000 kilometer om året. Ved tilbageleveringen opgør man kilometertallet for hele perioden, og har man en masse overkørte kilometer, får man en ekstraregning på eksempelvis 1,25 krone pr. kilometer,« siger Ronni Nielsen.
Eksempel på overkørte kilometer i en leasingbil:
- Aftalt antal kørte kilometer i leasingperioden: 60.000 kilometer
- Reelt antal kørte kilometer i leasingperioden: 90.000 kilometer
- Antal overkørte kilometer: 30.000 kilometer
Hver overkørte kilometer i leasingbilen kan svinge i pris, men her i eksemplet regner vi med en pris på 1,25 kroner pr. kilometer.
1,25 kroner x 30.000 kilometer = 37.500
I det scenarie vil du altså få en ekstraregning på 37.500 kroner, fordi du har kørt 30.000 overkørte kilometer i bilen leasingperioden.
Sådan undgår du overkørte kilometer i leasingbilen
Det er altså især dem, som sætter kilometerforventningerne for lavt, og dem, der ikke passer godt på deres leasingbil, som ender med en ekstraregning.
Ronni Nielsens råd er derfor, at du gør op med dig selv, hvad dit behov er, og tilpasser leasingaftalen efter det. Sæt dig ned og lav et regnestykke baseret på dit typiske kørselmønster, og læg så nogle buffer-kilometer ind til uforudset kørsel.
Det er nemlig måden at sikre – foruden at passe godt på bilen – at du ikke står med en ekstraregning, når leasingperioden ophører. I nogle leasingaftaler er det muligt at få penge retur for underkørte kilometer, men det er ikke altid tilfældet. Det bedste du kan gøre er derfor at være så realistisk med dit kilometertal som muligt.
»Folk, der er realistiske med deres kilometertal, og som passer på deres ting – for dem koster det ikke noget at levere en leasingbil tilbage,« fortæller han.
»I vores tilfælde giver vi dig faktisk penge tilbage, hvis du har sat dit kilometerantal for højt i forhold til dit egentlig brug,« fortæller han.
Konkret vil det sige, at hvis du har sat kilometerantallet til 20.000 kilometer om året i de tre år, du leaser bilen, men ender med kun at køre 57.000 kilometer, får du faktisk penge tilbage.
Eksempel på underkørte kilometer i en leasingbil:
- Årlig aftalt antal kilometer kilometer: 15.000 kilometer
- Reelt årligt forbrug: 12.000 kilometer
- Leasingperioden: 3 år
Hvert år kører kunden altså 3.000 kilometer færre end aftalt, og dermed ender det samlede antal kørte kilometer med at ligge 9.000 kilometer under det aftale.
»Det vil i det tilfælde ikke være et stort beløb, men du får penge tilbage,« fortæller Ronni Nielsen.
Overvejer du at privatlease din næste bil?
Læs om fordele og ulemper ved privatleasing.
Ikke acceptabel vs. acceptabel slitage
Forværing af bilens stand er en den anden primære årsag til, at man kan ende med en ekstraregning, når leasingbilen afleveres tilbage. Alle privatleasingkontrakter indeholder krav om, hvilken stand leasingbiler skal være i ved tilbageleveringen. Her skelnes mellem acceptabel slitage og ikke acceptabel slitage.
Formuleringerne i kontrakterne kan dog variere meget, så det er lettest at svare på, hvad ikke acceptabel slitage er.
Kort fortalt er ikke acceptabel slitage: en forringelse af bilens stand, som kan være opstået på grund af beskadigelser, uheld eller ukorrekt behandling af bilen, som for eksempel påvirker udseendet på bilen negativt og/eller har betydning i teknisk henseende.
Omkostningerne til udbedring af skaderne beregnes på baggrund af et testskema, som I udfylder sammen. Derfor er et godt råd at få en ekstern, uvildig tredjemand til at undersøge bilen, når du afleverer den.
Santander samarbejder med FDM, og du leaser dermed din bil med en FDM-kontrakt igennem os.
Det betyder, at du er garanteret at få en ekstern, uvildig tredjemand til at gennemgå bilen. Desuden får du fuld service og garanti på bilen i hele perioden med i prisen. Du har stadig ansvaret for vedligeholdelsen i overensstemmelse med bilfabrikantens retningslinjer.
Har du fået mod på privatleasing?
Så læs her vores seks gode råd til privatleasing og kom godt igang.
P-skader er mest typisk
Ved aflevering af leasingbilen, er det som oftest en bestemt type skade på bilen, der ender med at give en ekstraregning.
»Det er typisk skader ude i hjørnerne af bilerne – altså klassiske parkeringsskader – som vi ser flest af. Der er rigtig mange, der lige får lavet en parkeringsskade uden at få gjort noget ved den,« siger Ronni Nelsen.
I de fleste tilfælde beløber skaderne sig ikke til ret store beløb.
»Det er ikke unormalt, at folk lige har en enkelt skade og nogle få overkørte kilometer på deres bil. Oftest er det få tusinde kroner, det drejer sig om, fordi de fleste mennesker er meget opmærksomme på ikke at lave skader eller køre for mange kilometer,« fortæller Ronni Nielsen.
Det sidste, du skal gøre, før du afleverer leasingbilen
Før du tager ud på din sidste køretur i leasingbilen – turen tilbage til forhandleren – bør du rengøre bilen grundigt både indvendigt og udvendigt.
Find også alt det udstyr og tilbehør frem, der var med, da bilen var ny. Husk for eksempel alle nøgler, CD til navigationssystemet, komplette hjulsæt, aftagbart anhængertræk, cykelstativ eller andet.
Vær opmærksom på, at der ikke findes nogen standard for, hvilket udstyr der følger med bilen. Du bliver derfor nødt til at kigge din leasingaftale igennem og forholde dig til det, der står der.
Så er afskedens time kommet. Hvis der blot er tale om acceptabel slitage på bilen, leverer du nøglerne tilbage og tager hjem.
Hvis leasingaftalen fungerede godt for dig og dine behov, kan du overveje, om du vil lease på ny.
Vi har også skrevet følgende artikler indenfor leasing: