Bil og MC 27.02.2019
Tekst: Niels Friis Foto: iStock

Fra NEDC til WLTP: Derfor kører din bil ikke så langt som lovet


Det er de kedelige forkortelsers fest, når vi skifter målemetode til at fastslå bilers brændstoføkonomi. Men hvorfor holder vi overhovedet denne fest? Find ud af det her.


Når nye bilers brændstoføkonomi fremover testes efter en ny målemetode, vil bilerne blive udsat for mere realistiske kørselsscenarier. Her i artiklen kan du blive klogere på forskellene mellem den gamle og nye metode. 

Fra 1. april 2019 vil alle nye bilers brændstoføkonomi blive oplyst efter den nye WLTP-norm. 

Hvad det er for en størrelse, kan du læse om lige her.

Det betyder konkret, at den gamle målemetode, NEDC, erstattes af en nyere og mere tidssvarende målemetode, WLTP, som har til formål at sikre, at der er mindre forskel mellem det opgivne km/l- og udledningstal for en bil, og hvad den rent faktisk præsterer i virkeligheden. 


Dårligere brændstoføkonomi – umiddelbart

Tidligere var det sådan, at når du bladrede brochuren igennem for en bestemt bilmodel, stod det opgivet, at bilen eksempelvis kunne køre 30 km/l.

Det var et tal, som man via den gamle NEDC-målemetode var kommet frem til, at den givne bilmodel kunne køre pr. kilometer brændstof.

Men mange bilister har nok haft oplevelsen af, at det var svært at leve op til de flotte tal i den virkelige verden, og at der kunne være stor forskel på det, som kørecomputeren opgav som km/l-forbruget, over for det, som producenten lovede. 

Med den nye testmetode vil EU sikre, at det opgivne tal fra bilfabrikken stemmer bedre overens med det, man rent faktisk også kan få bilen til at køre på literen. 

»Tidligere var brændstofnormerne – især på dieselbiler – alt for optimistiske. Det har gjort, at man i Danmark har givet for store fradrag på registreringsafgifterne i forhold til det reelle billede. Det har man fra EU's side ønsket at dæmme op for generelt i Europa med nogle mere reelle brændstoftal,« siger Niels Randholm, Product Manager Leasing hos Santander Consumer Bank.

Den nye norm betyder dog, at biler for fremtiden ser ud til at gå kortere pr. liter brændstof. 

Faktisk anslår EU, at det officielle tal i gennemsnit for alle biler på det europæiske marked bliver 21 procent dårligere. Beregninger for den danske bilpark foretaget af De Danske Bilimportører lander på 28 procent ringere brændstoftal i gennemsnit. Det skriver FDM.

Så går biler pludselig kortere for hver liter brændstof i fremtiden? Ja, på papiret gør de, men også kun der. 

I praksis vil bilister nemlig opleve, at den brændstoføkonomi, de kan få deres køretøj til at præstere, er tættere på det, som bilproducenterne har oplyst – ikke at bilen går kortere på literen i forhold til før. 

FDM vurderer, trods den strammere målemetode, at mange bilister også fremover vil have svært ved at nå op på det, som normen siger, men fastslår, at forskellen mellem det officielle og det reelle tal vil være mindre.


WLTP er udskudt

Mange biler – faktisk hele 80 procent af nye danske biler – ville stige i pris efter 1. april, hvor afgifterne på bilerne skulle beregnes efter den nye WLTP-norm. Men den prisstigning er udskudt.

Et bredt flertal i Folketinget besluttede i efteråret 2018 at regulere afgifterne i forhold til den nye målemetode med det formål, at bilerne ikke gennemsnitligt ville stige i pris efter 1. april 2019. Reguleringen tog udgangspunkt i en omregningsfaktor af brændstoføkonomien fra den gamle til den nye metode, som var fastlagt af EU-kommissionen. Faktoren tog dog ikke højde for, at bilerne på det danske marked gennemsnitligt er mindre og af en anden type end bilerne på resten af det europæiske marked.

Derfor så det ud til, at helt op til 80 procent af nye biler ville stige i pris, og det mødte kritik fra især den danske bilbranche. Forløbet endte med, at regeringen og Dansk Folkeparti midt i marts besluttede at udskyde indfasningen af WLTP og de nye afgifter frem til slutningen af 2020 for at undgå de store og mange prisstigninger.


Et soltag får betydning 

Fremover bliver det også sådan, at alle undervarianter af en bilmodel får sit eget forbrugstal. Tidligere var det kun større ting som eksempelvis automatgear, der fik eget forbrugstal, men nu vil vægten af eksempelvis et soltag også give sit eget forbrugstal. 

Ifølge FDM anslår Opel, at hver motorvariant vil have mellem 20 og 30 forskellige CO2-værdier. 


Væsentligste forskelle mellem NEDC og WLTP

Temperatur, som bilerne arbejder under i test: 

NEDC: 20- 30°C 
WLTP: 14°C  

Varighed af test: 

NEDC: 20 min
WLTP: 30 min

Stilstand under test: 

NEDC: 25 procent
WLTP: 13 procent

Distance ved test: 

NEDC: 11 km
WLTP: 23,25 km

Hastighed (gennemsnit): 

NEDC: 34 km/t
WLTP: 46,5 km/t

Hastighed (maksimal): 

NEDC: 120 km/t
WLTP: 131 km/t

Individualiseret måling ud fra ekstraudstyr og variant: 

NEDC: Ikke klart specificeret
WLTP: Ja