Bil og MC 30.01.2019
Tekst: Niels Friis Foto: iStock

Flere vil købe “grønne” biler i fremtiden


Regeringen vil sige farvel til benzin- og dieselbiler, men er forbrugerne klar til udviklingen? Ja, på nogle punkter ser det ud til, at vi er på vej mod en “grønnere” bilpark.


Er vi på vej til en “grønnere” bilpark i fremtiden? Det er der meget, der tyder på, og ifølge en undersøgelse fra Santander Consumer Bank ser også forbrugerne ud til at tage godt imod udviklingen.

Salgstallene for nybilssalget for 2018 indikerer, at vi måske kan være på vej mod en grønnere bilpark. I hvert fald blev der i 2018 solgt dobbelt så mange nye elbiler i forhold til året før. I 2018 kom 1.545 nye elbiler ud at køre, men selv om det altså er en fordobling, er det dog stadig et meget lavt antal i forhold til konventionelle biler.

Læs også: Alt det, du troede, du vidste om elbiler

Betyder det relativt lave salg af elbiler så, at vi ikke vil se en grønnere bilpark i fremtiden? Ikke nødvendigvis.

De store bilgiganter konkurrerer i disse år om at lancere de største og mest vidtrækkende planer for at gøre bilverdenen grønnere via hybrider og plug-in hybrider, brintbiler og elbiler.

Du kan finde hele rapporten som en artikel her. 

Samtidig har landets ledende politikere erklæret en vision om, at der fra år 2030 ikke længere skal sælges nye benzin- eller dieselbiler herhjemme.

Og salgsstatistikkerne for elbiler viser som nævnt, at det går den rigtige vej i forhold til de ambitioner. Det samme viser salgstallene for plug-in hybridbiler og almindelige hybridbiler.

I 2018 blev der solgt 3.128 plug-in hybrider, hvilket er en markant stigning set i forhold til de 620 biler af samme type, som blev solgt året før.

Af de almindelige hybridbiler, der ikke kan oplades, kom der 8.176 nye biler på vejene mod 7.004 biler året før.

Læs også: »Jeg tror, det stammer fra min far« Anne-Sophie har kørt elbil i 20 år

I alt er der dermed blevet solgt 16.725 af de “grønne” biler i 2018.

Meget peger altså på en “grønnere” bil-fremtid, og noget tyder på, at de danske forbrugere er klar på den udvikling.

Yougov har på vegne af Santander undersøgt danske forbrugeres forhold til bilkøb. Undersøgelsens resultater viser, at bevidstheden om “grønne” biler, som her enten er en elbil, hybridbil, plug-in-hybrid eller brintbil, fylder tankerne hos bilkøberne.

Læs også: Køb af elbil: Er det økonomisk forsvarligt?

Således svarer i alt 31,59 procent – altså næsten hver tredje – at det er enten sandsynligt eller meget sandsynligt, at deres næste bil bliver en “grøn” bil.

»Der er et udpræget ønske fra den enkelte forbruger om at kunne bidrage positivt til at kunne reducere CO2-udledningen,« siger Carsten Levin, salgsdirektør B2B i Santander Consumer Bank.

»For at få folk i mere grønne biler, skal der være politisk interesse for det, så der er ro omkring afgifterne, men når elbilerne som nu begynder at få en rimelig rækkevidde, så vil der være en kæmpe interesse og ikke mindst købsinteresse for miljøvenlige biler,« siger han.

»Hvis man fik firmabilkunder med, så vil udviklingen tage fart med elbiler. Hvis elbiler generelt havde en garanteret rækkevide på 300- 400 km. pr. opladning, så ville rigtig mange komme med på bølgen. Der er en stor interesse fra folk, om hvordan vi værner om vores planet. Det er en bevægelse, der er sat i gang, og der sker meget i de her år,« siger han.

Her kan du se, hvordan interessen for "grønne biler" fordeler sig. Grafik: Nini Nielsen


Især de unge vil bruge flere penge på “grønne” biler

Samtidig svarer 47,10 procent, at de i nogen grad, i høj grad eller i meget høj grad vil være villig til at bruge flere penge på en miljøvenlig bil i forhold til en mere konventionel bil. Lige under 40 procent svarer, at de slet ikke eller i mindre grad vil.

Og de gode nyheder for de grønne ambitioner slutter ikke der. Undersøgelsen viser , at det især er de unge, der er klar på en grønnere bilpark. Blandt de 18-29-årige svarer i alt 30 procent, at de i høj grad eller i meget høj grad vil være villig til at bruge flere penge på en “grøn” bil frem for en mere traditionel bil.

Læs også: Video: Overvejer du privatleasing? Sådan fungerer det

»De unge er meget bevidste om, hvad de kigger frem mod. De har en stor interesse i det, fordi de skal leve i det længere tid her på planeten, så derfor vil de være med til at reducere CO2-udledningen,« siger Carsten Levin.

»De har ikke hørt andet de sidste 5-10 år, end at vi har nogle seriøse udfordringer, hvad angår vores klima, så det er meget naturligt for dem at kigge ind i, at vi skal køre anderledes biler end de konventionelle,« siger han.

For de 30-39-årige er det samlede antal 20 procent, mens det for de 40-49-årige er 8 procent, de 50-59-årige er 12 procent og de 60+-årige er 9 procent.

Den ældre del af befolkningen har ifølge undersøgelsen ikke særlig stor lyst til at spendere ekstra på en mere miljøvenlig bil.

Således er der blandt de +60-årige 20 procent, der svarer, at de slet ikke vil være villig til at bruge flere penge på en “grøn” bil.

»At den ældre generation er knap så interesseret i at bruge flere penge på en “grøn” bil handler nok om indgroede vaner og overbevisninger. Man har været vant til noget, f.eks. at køre benzin- eller dieselbil, så måske er det sværere at skulle omstille sig til noget andet,« siger Carsten Levin.

Santander Consumer Bank, som er landets største formidler af billån, har sammen med analyseinstituttet YouGov undersøgt de danske forbrugeres biløkonomi anno 2019. Det er der kommet en interessant rapport ud af med mange spændende historier. Du finder hele rapporten herunder.