Bil og MC 27.02.2019
Tekst: Niels Friis Foto: iStock

EU's nye målemetode: Hvad er WLTP? 


For fremtiden vil bilers brændstoføkonomi blive målt på en anden måde – og det er faktisk en god nyhed for dig. Læs her hvorfor.


Du har været på en lang køretur i din bil gennem en by, lidt på landevej og endeligt et smut på motorvej, men da du ankommer til destinationen, fortæller bilens kørecomputer dig, at du har kørt færre kilometer pr. liter, end bilproducenten lovede. 

Kender du den oplevelse, og synes du også, det er irriterende, at din bil ikke kører så langt som lovet? Så er en ny løsning snart en realitet på det danske bilmarked.  

Her i artiklen fortæller vi dig alt, hvad du skal vide om EU's nye målemetode kaldet WLTP.

WLTP er EU's nye målemetode til at bestemme nye bilers brændstoføkonomi, og forkortelsen står for Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure. 

Kort fortalt skal den gamle testmetode, NEDC, erstattes med WLTP, så de tal, der kommer ud af testen, giver et mere retvisende billede af, hvor langt en bil kører på literen – og hvor meget den forurener. 


Mere realistisk

EU vil problemet med, at bilens faktiske forbrug ligger langt fra det, som bilproducenten lover, til livs. Derfor har de udviklet testmetoden WLTP, og grundlæggende vil biler med den nye testmetode blive udsat for mere virkelighedstro kørselsadfærd. 

Den tidligere test, NEDC, var en ren laboratorietest, og det vil den nye WLTP-test også til dels vedblive med at være, men bilerne presses ud i flere forskellige typer af kørselssituationer som f.eks. bykørsel, forstadskørsel, landevejskørsel og motorvejskørsel. 

Bilproducenterne måtte tidligere bruge optimerede prototyper i testene med tape for sprækkerne for mindre vindmodstand og ekstra højt dæktryk. Den slags metoder er ikke længere tilladt. 

Læs også: Fra NEDC til WLTP: Derfor kører din bil ikke så langt som lovet

Under den nye test vil bilerne blive afprøvet ved højere gennemsnits- og tophastigheder, ligesom de også skal igennem mere dynamiske og virkelighedsnære accelerationer og opbremsninger.

Men udover laboratorietesten vil bilerne fremover også blive testet på offentlig vej, så det bliver mere tydeligt, om bilens emissionsniveau – altså den miljøudledning som bilen har – holder sig inden for de resultater, som laboratorietesten viste. 

Alle de nye tiltag har det formål, at det endelige testresultat – f.eks. at en bil kører 20 km/l – er tættere på det, som den enkelte forbruger faktisk også kan få bilen til at køre. 


Gælder for alle nye biler

Fra september 2017 er alle nye bilmodeller, som er blevet lanceret for første gang, testet efter den nye metode. 

Fra september 2018 er alle nye biler, som sælges og leveres til kunder, testet efter de nye og strengere krav.

Mange biler – faktisk hele 80 procent af nye danske biler – ville stige i pris efter 1. april, hvor afgifterne på bilerne skulle beregnes efter den nye WLTP-norm. Men den prisstigning er udskudt.

Et bredt flertal i Folketinget besluttede i efteråret 2018 at regulere afgifterne i forhold til den nye målemetode med det formål, at bilerne ikke gennemsnitligt ville stige i pris efter 1. april 2019. Reguleringen tog udgangspunkt i en omregningsfaktor af brændstoføkonomien fra den gamle til den nye metode, som var fastlagt af EU-kommissionen. Faktoren tog dog ikke højde for, at bilerne på det danske marked gennemsnitligt er mindre og af en anden type end bilerne på resten af det europæiske marked.

Derfor så det ud til, at helt op til 80 procent af nye biler ville stige i pris, og det mødte kritik fra især den danske bilbranche. Forløbet endte med, at regeringen og Dansk Folkeparti midt i marts besluttede at udskyde indfasningen af WLTP og de nye afgifter frem til slutningen af 2020 for at undgå de store og mange prisstigninger.