Bil og MC 20.12.2018
Tekst: Niels Friis Foto: Colourbox

Er elbilen en dyr fornøjelse? Så meget koster det at køre elbil


Svaret vil måske overraske dig, for elbilen er slet ikke så dyr at køre i. Tværtimod. Men det kan snart ændre sig, hvis ikke der bliver gjort noget fra politisk hold.


Er du en af dem, der tænker, at det kunne være fedt at køre elbil, men at det nok desværre er for dyrt?

Så er der gode nyheder forude.

Her i artiklen bliver du klogere på, hvad det koster at køre elbil, og så får du svar på det indledende spørgsmål – er elbilen en dyr fornøjelse? 

Lad os starte med de gode nyheder.

En elbil er bestemt ikke en dyr fornøjelse sammenlignet med andre biltyper. 

Læs også: Køb af elbil: Er det økonomisk forsvarligt?

En elbil er faktisk den billigste at køre i, når man sammenligner fem sammenlignelige mellemklassebiler, som kører på hvert sit drivmiddel.

Det viser et regnestykke, som FDM har foretaget.

Ud af en benzinbil, en dieselbil, en elbil, en hybridbil og en plugin-hybrid er det altså elbilen, som ifølge FDM's regnestykke er den billigste at køre i.

Konklusionen vækker ikke overraskende glæde hos Dansk Elbil Alliance, som er brancheorganisation for danske virksomheder med kommerciel interesse i elbilers introduktion i Danmark.

»Det er vi meget glade for, og det viser jo, at det netop ikke er dyrt at køre elbil. Vi har lavet regnestykket før, men det er rart, at en uvildig part også når frem til samme resultat,« siger Søren Jakobsen, chefkonsulent i Dansk Elbil Alliance.

Læs også: Alt det, du troede, du vidste om elbiler

FDM's undersøgelse medregner udgifter til anskaffelse, brændstof, vedligeholdelse og værditab, og er udregnet med et årligt kørselsbehov på 20.000 kilometer.

Kører man over fem år 20.000 kilometer årligt, vil det i en elbil koste dig 3,02 kr. pr. kilometer i en elbil, mens den dyreste bil er benzinbilen med 3,20 kr. pr. kilometer.

 

Det koster det at køre i bilerne:

 

  1. Elbil: 3,02 kr. pr. kilometer
  2. Plugin-hybrid: 3,05 kr. pr. kilometer
  3. Hybridbil: 3,10 kr. pr. kilometer
  4. Dieselbil: 3,14 kr. pr. kilometer
  5. Benzinbil: 3,20 kr. pr. kilometer

Tallene stammer fra FDM's analyse fra efteråret 2018, hvor grundlaget er 20.000 kilometer pr. år over fem år. Værditabet er beregnet af Bilpriser.dk.

Yderligere grundlag: 

  • Forsikring: FDM (elitebilist) med selvrisiko på 3.338 kroner
  • Alder: 40 år
  • Bopæl: Hillerød
  • Rentebyrde: 3 procent


Billigst med leaset ladeboks

Konklusionen om, at elbilen er billigst at køre i, har dog sine forbehold.

I dag får ejere af elbiler en godtgørelse på cirka 92 øre pr. kilowatt, når de leaser deres ladeboks. Men den aftale udløber med udgangen af 2019, og hvis ikke der fra politisk side findes en løsning, bliver det dyrere at køre elbil.

Som det ser ud nu, er den billigste måde at oplade sin elbil at tegne et all inclusive-abonnement hos en ladeoperatør som f.eks. Clever og E.ON.

Det hænger sammen med, at firmaerne også får en godtgørelse af energiafgiften på el, men også den godtgørelse udløber ved slutningen af 2019, så hvis ikke det skal blive dyrere fra 2020 at køre elbil, kræver det, at der bliver gjort noget aktivt fra politisk side.

Læs også: »Hele begrebet er ved at modnes« – Disse elbiler skal du holde øje med i 2019

Ifølge FDM's beregninger vil prisen pr. km. i en elbil stige til 3,30 kr., og dermed vil både elbiler og plug-in-hybrider faktisk ende med at være de dyreste af de fem biltyper.

Regeringen har en ambition om, at der i Danmark fra år 2030 skal være en million “grønne” biler herhjemme. Biler, som er enten hybrid-, plugin-hybrid, el-, brint- eller anden form for grøn bil.


Folk bekymrer sig

Den grønne ambition ændrer dog ikke på, at usikkerhed er en faktor, når det handler om elbiler. Fremtidens afgifter og godtgørelser er ikke på plads, og det gør det svært at blive klog på, hvor god en investering en elbil reelt er.

Hos Dansk Elbil Alliance oplever de stor interesse for elbiler, men også at mange netop har bekymringer, hvad angår elbiler.

»Mange spørger til elbiler, men folk er tilbageholdende med at købe selv. Hvis der blev bedre muligheder for at lease elbiler, så ville det fjerne en barriere,« fortæller Søren Jakobsen.

Et andet aspekt, som mange er usikre på i forhold til elbiler, er rækkevidden.

»Vi oplever stadig problematikken omkring rækkevidden, men i dag er rækkevidden blevet længere i elbilerne, og langt de fleste har et kørselsmønster, der gør, at de kan køre elbil til hverdag,« siger Søren Jakobsen.

Læs også: Frygter du at løbe tør? Dette afgør elbilens rækkevidde

»Det er ikke mange, der pendler mere end 400 km hver dag,« siger han.

Den opfattelse er han ikke alene om at have. Danmarks Statistik har undersøgt, hvor mange lønmodtagere og selvstændige, der kan klare deres daglige pendlertur i en elbil. Her er konklusionen, at 9 ud af 10 burde kunne klare deres daglige tur til og fra arbejde i en elbil.

Den tredje barriere, som Søren Jakobsen oplever, at folk har, er elbilen som en investering.

»Mange tvivler på, om batteriet holder, og hvor meget elbilerne taber i værdi,« siger han.


Vælg til dit behov

Hos FDM understreger man, i forbindelse med undersøgelsen, vigtigheden af at vælge den type bil, som passer bedst til ens kørselsbehov.

Og det er en vigtig pointe. Nok er elbilen den billigste at køre i, men det kan sagtens være, at din livssituation ikke gør det muligt at eje og køre en elbil, og så er det bedre at gå efter noget andet.

Læs også: Elbil, hybrid, diesel eller bezin - Hvad er den rigtige type bil for dig?

Måske passer rækkevidden ikke til dit kørselsmønster, eller måske har du ingen muligheder for at få ladet bilen op, hvor du bor?

Hvordan du finder ud af, hvilken biltype der passer dig, kan du blive meget klogere på i artiklen: 5 fejl du (måske) begår, når du vælger bil - og hvordan du undgår at begå dem 

Større udbud vil gøre det billigere

I takt med at flere og flere bilproducenter lancerer elbiler, vil det ifølge Søren Jakobsen blive “normaliseret” at vælge en elbil, når man skal købe ny bil.

»Større udbud vil betyde, at priserne falder, og det vil gøre det mere almindeligt. Når man går ned i en almindelig bilforhandler, vil man kunne se en elbil. I dag er elbilen meget tilvalg, og fremover vil elbilen i højere grad blive et valg lige som alle andre biler,« siger han.