Er brintbilen svaret på elbilens udfordringer med rækkevidde?

I teorien byder brintbilen på det bedste fra to verdener ved at tilbyde samme rækkevidde som en almindelig bil, mens den samtidig skåner miljøet som en elbil. Men hvordan fungerer en brintbil egentlig i praksis, og er det fremtidens svar på en miljøvenlig og fuld funktionel bil?

Med Danmarks ambitiøse klimamål følger også et behov for fundamentale ændringer i transportbranchen.

Selv om benzin- og dieselbiler stadig er de ukronede konger af de danske landeveje, er vi så småt begyndt at se en positiv udvikling i antallet af miljøvenlige biler i både offentligt og privat regi.

Elbilen og ladestationer har fundet plads i danskernes garage, men der er en altoverskyggende udfordring med elbilen – den begrænsede rækkevidde og mobilitet. Derfor mener nogen, at hydrogen er fremtidens brændstof, og det er der to grunde til:

For det første kan en bil, der kører på brint, tankes lige så hurtigt og let som en benzinbil, og bilejeren slipper dermed for rækkeviddeangsten og den lange ladetid. For det andet er det meget miljøvenligt at køre i en brintbil, da rent vand er eneste udslip. Du kan altså bogstavelig talt drikke udslippet fra udstødningen.

Alligevel er der endnu ganske få biler, der kører på hydrogen, i Danmark sammenlignet med andre typer af biler.

Hvor langt kører elbiler egentlig på en opladning? Og hvad bestemmer rækkevidden?
Bliv meget klogere på elbilers rækkevidde her.

Hvorfor forholder det sig sådan, og er brintbilen virkelig fremtidens bil?

Santander har talt med Tejs Laustsen Jensen, som er direktør i brancheorganisationen Brintbranchen.

Hvad er en brintbil?

Bilen producerer energi løbende ved hjælp af en brændselscelle, som sidder inde i bilen. Den kan betragtes som et kørende kraftværk, der omdanner kemisk energi fra hydrogen under tryk til elektrisk strøm, der driver bilens motor.

»En brintbil er basalt set en elbil i den forstand, at en elmotor driver bilen. Forskellen er, at bilen har en tank, som du fylder med hydrogen. Gassen bevæger sig så gennem en brændselscelle, hvor brinten reagerer med ilt og danner strøm og vand,« forklarer Tejs Laustsen Jensen.

Hydrogenbilen kan tankes på en af de 10 brinttankstationer, som findes i Danmark lige nu.

Det koster nogenlunde det samme at fylde tanken op, som det koster med en almindelig bil, men i fremtiden vil det formentlig være billigere at køre på brint.

Fordele ved en brintbil

Den største fordel ved en bil på brint fremfor en elbil er, at du ikke behøver at gå på kompromis med dit kørselsmønster.

De nuværende modeller på det danske marked kan køre op til omkring 450 kilometer på en tank, hvorefter du skal holde ind på en tankstation og tanke bilen – akkurat som med en benzin- eller dieselbil.

Men nye modeller forventes lanceret i Europa allerede i år. En af dem er Hyundai’s nye model Nexo, som kan køre helt op til 800 kilometer på en tank.

»Den helt store fordel ved brintbiler er, at du har samme mobilitet som med en almindelig bil. Du kan med andre ord bruge bilen på akkurat samme måde, som du kender det fra en almindelig bil. Det tager kun 3-5 minutter at tanke bilen, og så er den fuldstændig CO2-neutral med vand som det eneste udslip,« siger Tejs Laustsen Jensen.

En anden – noget overraskende – fordel ved brintbiler er, at de faktisk giver en bedre køreoplevelse end almindelige biler.

»Med en brintbil får du en mere blød køreoplevelse. Den har også en bedre acceleration, og du har ikke de samme hak fra gearskifte og kobling, som du oplever i en almindelig bil. Jeg vil faktisk sige, at når du først har kørt i en brintbil, er det næsten et skridt tilbage at sætte sig ind i en almindelig bil,« fortæller Tejs Laustsen Jensen.

Brintbilen har sine udfordringer

De samme egenskaber som en elbil kombineret med friheden i en almindelig bil. Brintbilen lyder jo som et drømmescenarie for både klimamål og bilister, der ikke behøver at gå på kompromis med køremønstret. Men der må vel være en grund til, at der endnu er så få brintbiler på de danske veje?

»Der er overordnet to udfordringer med brintbilen lige nu. Den ene er prisen. Brintbilerne på markedet er forholdsvis dyre og koster typisk mellem 400.000-600.000 kroner, og det skræmmer forståeligt nok mange almindelige mennesker væk. Den anden store udfordring er, at bilerne kræver infrastruktur i form af tankstationer, hvor det er muligt at tanke hydrogen,« lyder det fra Tejs Laustsen Jensen.

I Danmark har vi verdens første landsdækkende netværk af tankstationer med hydrogen, så vi har faktisk allerede nu et godt grundlag for brintbiler.

»Vi er faktisk rigtig godt med i udviklingen her i Danmark. Du kan allerede nu køre hele Danmark tyndt i en brintbil, fordi der er tankstationer med brint i alle landsdele, men du har endnu ikke den luksus, at der er en tankstation på hvert gadehjørne, så det kræver lidt planlægning,« siger Tejs Laustsen Jensen.

Hvad er status på brintbilen i Danmark?

Brintbiler er en forholdsvis ny teknologi, men der er ingen tvivl om, at flere og flere danskere i de kommende år vil have en brintbil stående i garagen.

»I løbet af de seneste år er brintbiler gået fra at være et fremtidsscenarie til at være et meget reelt alternativ til traditionelle biler. I dag kan du med lidt planlægning køre i hele landet, og de begynder at kunne måle sig med almindelige biler i forhold til mobilitet. Næste skridt bliver at øge antallet af brintbiler på det danske marked, og så skal vi øge netværket af tankstationer endnu mere. Det vil betyde, at prisen på brintbilerne også vil falde som følge af den øgede konkurrence ,« siger Tejs Laustsen Jensen.

I Danmark er det primært Toyota og Hyundai, som har brintbiler i deres katalog. Både Mercedes og BMW har dog planer om at præsentere brintbiler i fremtiden, og flere bilfabrikanter forventes at følge trop.

I løbet af de seneste år er brintbiler gået fra at være et fremtidsscenarie til at være et meget reelt alternativ til traditionelle biler.

Tejs Laustsen Jensen, direktør i brancheorganisationen Brintbranchen

Også i EU arbejdes der på at skabe bedre vilkår for brintbilen, og brintbilen kan faktisk allerede nu bruges til bilferie syd for grænsen.

»Infrastrukturen er under opbygning i hele Europa. Du kan allerede nu blandt andet tage brintbilen til Stockholm, Norditalien og store dele af Tyskland og Frankrig. Tyskland har planer om at bygge yderligere 400 tankstationer frem mod 2020, og i Danmark vil netværket af tankstationer også vokse de næste år,« forklarer Tejs Laustsen Jensen.

Er brintbilen fremtidens bil?

Direktøren fra Brintbranchen er forsigtig med at kalde brintbilen for fremtidens bil. Han mener i stedet, at danskerne vil komme til at køre i forskellige typer af biler afhængigt af deres behov.

»Brintbilen er én af fremtidens biler, og jeg tror, at brintbilen vil udgøre en betydelig del af fremtidens bilmarked. Jeg tror, at vi vil se flere former for teknologier i de forskellige danske biler, på samme måde som vi vælger mellem diesel og benzin i dag. Der er jo forskel på en sælger, som kører 50.000 kilometer om året, hvor en brintbil er det oplagte valg, og en hjemmehjælper, som kører langt færre kilometer om året. For hjemmehjælperen er elbilens rækkevidde jo fin,« forklarer Tejs Laustsen Jensen.

Er det farligt at køre rundt med eksplosiv gas i tanken?

Det kan virke en smule skræmmende at køre rundt med en tank fyldt med eksplosiv gas under tryk, men i virkeligheden er det lige så sikkert at sætte sig ind i en brintbil som alle andre biler.

»Der er nogle regler for, hvordan brint skal håndteres. Opbevaringen af gassen følger en energistandard på 700 bar, og det er dette tryk, man tanker ved på alle tankstationer i Danmark. Du kører jo principielt også rundt med eksplosivt brændstof i en benzin- eller dieselbil, men det har vi jo også vænnet os til,« fortæller Tejs Laustsen Jensen.

Hvor miljøvenligt er det at køre på brint?

Elbilen er notorisk kendt for at være miljørigtig at køre i, men belastende at producere, primært på grund af batterierne. Derfor er det også værd at kigge på, om brintbilen har nogle "skeletter i skabet" rent miljømæssigt.

Det viser sig, at præcis hvor miljøvenlig brintbilen er, afhænger af hvem du spørger.

For selvom der er enighed om, at det er miljøvenligt at køre i en brintbil, fordi det eneste spildprodukt er rent vand, er der uenighed om hvor miljøvenlig produktionen af brint er.

Man bruger nemlig en del elektricitet til at producere brint, der så hældes på brintbilen, hvor en brændselscelle laver brint og ilt om til strøm, som driver bilen fremad. Kritikere af brintbiler mener derfor, at det er mere miljørigtigt at "fylde" elektriciteten direkte på bilen i stedet for at producere brint. Man kan så at sige springe et led over ved at køre i en elbil i stedet.

Hvor miljøvenlig en brintbil er, hænger derfor sammen med, hvor elektriciteten til produktionen af brint kommer fra. På de danske brinttankstationer, tanker du "Green Hydrogen", der produceres med vedvarende energi, men i udlandet kan du ikke regne med at møde samme standard.

Der bliver i stigende grad investeret i vedvarende energi og én af udfordringerne er, hvad man gør, når der bliver produceret for megen elektricitet fra sol- og vindenergi. Her mener fortalerne for brintbilen, at svaret netop er at udnytte den overskydende energi til at producere brint. På den måde lagres energien til at blive brugt senere, uafhængigt af vejr og vind.