Bil og MC 22.03.2018
Tekst: Philip Reseke Foto: Peugeot/PR

Det store dilemma: Hvornår skal du sælge bilen?


En bil begynder allerede at tabe værdi i det øjeblik, den ruller ud fra forhandleren, men hvornår kan det egentlig bedst betale sig at skifte bilen ud med en ny?


Alle bilejere må leve med det kedelige faktum, at bilen taber store dele af sin værdi allerede det første år af dens liv.

En bil er således ikke en investering, der får økonomiske rådgivere til at juble, men den er ikke desto mindre et transportmiddel, som mange ikke kan undvære i hverdagen.

Der er heldigvis flere ting, du kan gøre, hvis du gerne vil begrænse værditabet i forbindelse med salg af bilen så meget som muligt.

Det handler om at kende til bilernes livscyklus og vide, hvornår din bil er mest attraktiv på brugtmarkedet.


Bilen taber mest i værdi i løbet af de første år

Jan Lang er markedsanalytiker hos Bilbasen, og har i mange år rådgivet danske bilejere i køb og salg af biler.

Han fortæller, at de nye regler om beskatningen af biler fra 2017 har betydet, at værditabet på biler generelt er faldet en smule, som følge af at det er blevet billigere at være bilejer i Danmark.

»En bil taber mest værdi i det øjeblik, den kører ud over kantstenen hos forhandleren. Som tommelfingerregel taber bilen allerede her omkring 15.000 kroner, men man kan sige, at posen er blevet rystet, efter de nye afgiftsregler trådte i kraft. Tidligere var værditabet på biler typisk 50 procent efter tre år, men med de nye og lavere afgifter er det snarere omkring 40 procent efter tre år,« fortæller Jan Lang.

Helt generelt taber biler omkring 17-18 procent af deres værdi det første år, og det er også her, at bilejere må sluge det største værditab.

Jo ældre bilen bliver, jo større risiko er der nemlig for dyre skader og reparationer, som skal fixes.

Jan Lang, markedsanalytiker, Bilbasen

Men når bilen når en vis alder, træder de generelle tommelfingerregler ud af kraft, og så er det ikke længere bilens alder, som afgør, hvor attraktiv den er, men snarere dens stand.

»Når bilen bliver 7-8 år gammel begynder tingene at udligne sig. På det tidspunkt spiller bilens stand, hvor langt den har kørt og hvor godt den er blevet vedligeholdt, en større rolle end alderen,« siger Jan Lang.


Hvornår bør du sælge din bil?

Det er ikke helt let at give et overordnet råd om, hvornår det giver bedst mening at skifte bilen ud med en ny, erkender eksperten.

Der er mange faktorer, som spiller ind, og værditabet er blot én af disse.

»Generelt anbefaler jeg, at man sælger bilen, når den har kørt enten 80-85.000 kilometer eller 170–185.000 kilometer. Det skyldes, at der er en generel psykologisk grænse omkring hver 100.000 kilometer. En anden god regel er at sælge den, før den skifter årgang, for man kan få mere for en bil, som er 2 år og 7 måneder, end man kan for en tre år gammel bil. Her er det igen psykologien, som spiller ind. Endelig kan det være en god idé at sælge den på et tidspunkt, som passer nogenlunde med, at service overdrages til den nye ejer,« forklarer han.

Et godt bilbytte handler altså i høj grad om balance.

Det er sjældent smart at sælge bilen de første to-tre år af dens liv, fordi værditabet er størst i denne periode, men omvendt giver det heller ikke økonomisk mening at beholde bilen alt for længe.

»Det er værd at overveje ens årlige omkostninger til bilen i takt med, at den bliver ældre. Måske giver det samlet set bedre mening at købe en ny bil og dermed spare på de årlige udgifter – på trods af værditabet i forbindelse med den nye bil. Jo ældre bilen bliver, jo større risiko er der nemlig for dyre skader og reparationer, som skal fixes. Derudover er en benzinbil fra 2010 typisk cirka 30-40 procent mindre brændstofvenlig end en årgang 2017, så der vil også være penge at hente på brændstofposten, hvis du bytter en ældre bil ud med en ny,« lyder det fra Jan Lang.

Her er den gyldne regel for bilbytte

Der er ikke én universel regel, som gælder for alle, når det kommer til bilbytte.

Det er i høj grad et spørgsmål om individuelle behov, der ikke nødvendigvis kun er styret af økonomi, men også følelser og drømme.

Men Jan Lang opererer alligevel med en ret specifik tidshorisont, når han bliver spurgt ind til, hvornår det bedst kan betale sig at skifte bilen ud.

»Jeg opfordrer generelt private bilejere til at beholde en ny bil i 4 1/2 – 5 år og så sælge den. På den måde har man fået spredt afskrivningen ud over en årrække, og man kan stadigvæk få en fornuftig pris for bilen på bilmarkedet. I nogle tilfælde vil bilen også stadig være omfattet af fabriksgarantien, men nybilsgarantien på de enkelte modeller og mærker varierer meget. Hvis man gerne vil have så meget for bilen som muligt, er det derudover også en god idé at vedligeholde bilen godt og begrænse kilometertallet om muligt,« fortæller han.


Garantien på 10 populære bilmærker

Fra to til syv år. Garantien på nye biler varierer meget fra bilmærke til bilmærke, men udover at være opmærksom på længden af garantien, bør du også undersøge omstændighederne nærmere, da ikke alle garantier dækker i samme grad.

  1. Kia: 7 år eller op til 150.000 kilometer
  2. Hyundai: 5 år
  3. Toyota: 5 år eller op til 100.000 kilometer
  4. Honda: 3 år eller op til 100.000 kilometer
  5. Mazda: 3 år eller op til 100.000 kilometer
  6. Volvo: 2 år
  7. Peugeot: 2 år
  8. Skoda: 2 år
  9. Volkswagen: 2 år
  10. Audi: 2 år

Santander samarbejder foruden Honda med Renault og Nissan. Her er garantien henholdsvis 2 år og 3 år/100.000 km.