Danskernes biløkonomi 2019

En undersøgelse af den danske biløkonomi anno 2019. 

Vil mænd bruge flere penge end kvinder på biler? Hvor stor en andel af de unge er klar til en "grønnere" bilpark?

Den næststørste investering vi laver i livet. Sådan betegnes bilkøbet oftest. Ser vi bort fra boligkøbet er køb af bil altså en af de største økonomiske udskrivninger, vi danskere typisk foretager os. 

Baggrunden for denne rapport er at blive klogere på bilkøbet og den proces, der omkranser det. Som Danmarks førende udbyder af billån har vi stor viden om netop det, og sammen med YouGov har vi undersøgt, hvordan det står til blandt de danske bilforbrugere

I denne rapport dykker vi ned i danskernes biløkonomi anno 2019. Hvor meget mere vil mænd købe bil for i forhold til kvinder? Hvor i landet bor de flittigste bilkøbere? Er de danske forbrugere klar til en grønnere bilpark?

Det er blot nogle af de spørgsmål, du kan få svar på her i rapporten.

I rapporten bliver du klogere på:

  • Bilkøb – bl.a. hvor meget danskerne vil bruge på bilkøb
  • Billån – bl.a. hvem der oftest tager et billån
  • Privatleasing – bl. a. hvem som helst vil lease
  • Bilkøbere – bl.a. hvor de yngste bilkøbere bor
  • Bilmodeller – bl.a. hvilke modeller vi var vilde med i 2018

Vidste du, at...


... knap hver tredje, som har en intention om at købe bil på et tidspunkt, vil bruge mellem 100.000 og 200.000 kroner på deres næste bil?

... mænd vil bruge væsentligt flere penge på deres næste
bil i forhold til kvinder?

... i Midt- og Nordjylland er det mest populært at låne til en Renault, mens det på Sjælland og i Hovedstadsområdet er Volkswagen?

... næsten hver tredje dansker tilkendegiver, at det er sandsynligt eller meget sandsynligt, at deres næste bil bliver en “grøn” bil?

Få alle historierne – og mange flere – som en samlet rapport ved at downloade nedenfor, eller scroll videre ned, og læs det alt sammen her på siden.

God fornøjelse!

 

Det finder du i denne rapport:

Kapitel 1 – Bilkøb 

Kapitel 2 – Billån

Kapitel 3 – Privatleasing 

Kapitel 4 – Bilkøbere 

Kapitel 5 – Bilmodeller 

Metode – Metoden bag data i rapporten 

De vigtigste konklusioner, som du får i rapporten

Bilkøbet

  • Mænd vil, ifølge en undersøgelse foretaget af YouGov for
    Santander Consumer Bank, bruge flere penge på deres
    næste bil end kvinder. Således vil mænd gennemsnitligt
    bruge næsten 212.000 kroner på deres næste bil, mens
    kvinderne vil bruge 168.500 kroner.

  • Over halvdelen af danskerne vil bruge mellem 100.000 og
    400.000 kroner, når de skal anskaffe sig en ny eller brugt
    bil til husstanden.

  • De unge mellem 18 og 29 år vil gennemsnitligt bruge 156.000 kroner på deres næste nye eller brugte bil til husstanden, mens de +60-årige vil bruge lige over 200.000 kroner.

En grønnere fremtid?

  • Næsten hver tredje i undersøgelsen svarer, at det er sandsynligt eller meget sandsynligt, at deres næste bil bliver en “grøn” bil.

  • 47 procent svarer samtidig, at de i nogen grad, i høj grad eller i meget høj grad vil være villig til at bruge flere penge på en miljøvenlig bil. Det er især de unge, der vil dette. 30 procent af de adspurgte personer mellem 18 og 29 år vil i høj grad eller meget høj grad bruge flere penge på en grøn bil.

Billånet

  • Over halvdelen af låntagerne hos Santander låner,
    ifølge en opgørelse over det seneste år, mellem 100.000
    og 199.999 kroner.

  • Over 40 procent låner over en periode på mellem 85 og 96 måneder.

  • Blandt de 30-39-årige er det 57 procent af dem, hvor husstanden har en bil, der har et billån. For de over 60 år er det 14 procent.

Privatleasing

  • Det er især de unge i byerne, der ifølge YouGov-undersø-
    gelsen for Santander er interesserede i privatleasing af bi-
    ler. 21 procent af de unge mellem 18 og 29 år siger, at det er sandsynligt eller meget sandsynligt, at de vil privatlease deres næste bil.
  • I Hovedstadsområdet svarer 19 procent, at det er sandsynligt eller meget sandsynligt, at de vil privatlease deres næste bil.
  • For de, der bor uden for bymæssig bebyggelse – altså på landet – svarer hele 63 procent, at det er meget usandsynligt, at de vil privatlease deres næste bil.

Bilkøbere

  • De yngste bilkøbere bor uden for de store byer – i Sønderjylland anskaffede 68 procent af de, der har en bil i husstanden, bilen, da de var mellem 18 og 24 år. I Hovedstadsområdet er det 51 procent.

  • 71 procent af de, der bor uden for bymæssig bebyggelse, anskaffede deres første bil, da de var mellem 18 og 24 år. For personer, der bor i byer på over 100.000 indbyggere, som ikke er Hovedstadsområdet, er tallet 55 procent.

Kapitel 1: Bilkøb

Rekordsalg på rekordsalg. Det danske nybilssalg har igennem mange år kun gået én vej – op.

Men nu er håndbremsen trukket for en stund.

218.498 nye personbiler fik nummerplader på i år 2018, hvilket er marginalt under niveauet fra året før, hvor 221.786 nye personbiler kom ud på de danske veje. Og netop år 2017 var det første år i otte år, hvor der ikke blev sat rekord for nybilssalget i Danmark.

Den væsentligste forskel på nybilssalget ved sammenligningen mellem år 2017 og 2018 skal findes i december måneds salg. I december måned i 2018 kom der 2.600 færre biler ud på de danske veje sammenlignet med året før.

Hvor meget vil danskerne bruge?

Salget af nye biler slår altså for tiden ikke rekorder, omend det ligger på et ganske højt niveau. Men hvor meget har de danske forbrugere egentlig lyst til at bruge på at anskaffe sig biler, uanset om de er på jagt efter en ny eller brugt bil? Det har Santander Consumer Bank undersøgt.

I undersøgelsen, som YouGov har foretaget for Santander Consumer Bank i december 2018, svarer knap hver tredje (31,87 procent) af de adspurgte i undersøgelsen, som har en intention om at købe bil på et tidspunkt, at de vil bruge mellem 100.000 og 200.000 kroner på deres næste bil.

Samtidig tilkendegiver lige knap hver fjerde (23,6 procent) af de adspurgte, at de vil bruge mellem 200.000 og 399.999 kroner.

Med andre ord vil de fleste (55,47 procent) danskere bruge et sted mellem 100.000 og knap 400.000 kroner, når de skal anskaffe sig en ny eller brugt bil til husstanden.

Mænd og ældre vil bruge mest

Men hvem er det så typisk, som er mest villig til at bruge flere penge på deres næste bil? Tallene afslører, at det er mændene, der potentielt står klar med den største pengepung, når der skal handles ny eller brugt bil.

Mænd og kvinder er ikke lige når det kommer til hvor mange penge de vil bruge på deres næste bil.
Bilkøb: Mænd vil bruge vil bruge flere penge end kvinder på deres næste bil.

YouGov-undersøgelsen afslører også, at de, der i forvejen har et billån, vil være mere villige til at bruge flere penge på deres næste bil i forhold til de, der ikke har. De, der har et billån, vil gennemsnitligt bruge 218.091 kroner på deres næste bil, mens de, der ikke har, vil bruge 187.783 kroner.

Vil man bruge flere penge på sin næste bil, når man tjener mange penge? Det korte svar er “ja”.

De, der bor i husstande, hvor den samlede årlige indkomst er under 300.000 kroner, vil gennemsnitligt smide 104.086 kroner efter deres næste bil, mens de, der bor i husstande med en årlig indkomst på over 700.000 kroner, vil bruge gennemsnitligt 243.544 kroner.

En grønnere fremtid?

Tallene for nybilssalget for 2018 indikerer, at vi måske kan være på vej mod en grønnere bilpark. I hvert fald blev der i 2018 solgt dobbelt så mange nye elbiler i forhold til året før. I 2018 kom 1.545 nye elbiler ud at køre, men selv om det altså er en fordobling, er det dog stadig et meget lavt antal i
forhold til konventionelle biler.

Fremtiden ser lys ud for "grønnere" biler i fremtiden. 
Ny rapport viser at flere vil købe “grønne” biler i fremtiden.

Betyder det relativt lave salg af elbiler så, at vi får en “sort” bilpark i fremtiden? Ikke nødvendigvis.

De store bilgiganter konkurrerer i disse år om at lancere de største og mest vidtrækkende planer for at gøre bilverdenen grønnere via hybrider og plug-in hybrider, brintbiler og elbiler.

Samtidig har landets ledende politikere fremlagt en vision om, at der fra år 2030 ikke længere skal sælges nye benzin- eller dieselbiler herhjemme.

Og salgsstatistikkerne for elbiler viser som nævnt, at det går den rigtige vej i forhold til de ambitioner. Det samme viser salgstallene for plug-in hybridbiler og almindelige hybridbiler.

cta---nyhedsbrev-tilmelding4.png

I 2018 blev der solgt 3.128 plug-in hybrider, hvilket er en markant stigning set i forhold til de 620 biler af samme type, som blev solgt året før. Af de almindelige hybridbiler, der ikke kan oplades, kom der 8.176 nye biler på vejene mod 7.004 biler året før.

I alt er der dermed blevet solgt 16.725 af de “grønne” biler i 2018.

Meget peger altså på, at vi går en “grønnere” bil-fremtid i møde. Og noget tyder på, at de danske forbrugere er klar på lige præcis dén udvikling.

"Der er et udpræget ønske fra den enkelte forbruger om at kunne bidrage positivt til at kunne reducere CO2-udledningen,"

Carsten Levin, salgsdirektør B2B i Santander Consumer Bank

Santander-undersøgelsens resultater viser i hvert fald, at bevidstheden om “grønne” biler, som her enten er en elbil, hybridbil, plug-in-hybrid eller brintbil, fylder tankerne hos bilkøberne. Således svarer i alt 31,59 procent – altså næsten hver tredje – at det er enten sandsynligt eller meget sandsynligt, at deres næste bil bliver en “grøn” bil.

Samtidig svarer 47,10 procent, at de i nogen grad, i høj grad eller i meget høj grad vil være villig til at bruge flere penge på en miljøvenlig bil. Lige under 40 procent (38,03 procent) svarer, at de slet ikke eller i mindre grad vil.

Og de gode nyheder er desuden, at det især er de unge, derer klar på en grønnere bilpark. Blandt de 18-29-årige svarer i alt 30 procent, at de i høj grad eller i meget høj grad vil være villig til at bruge flere penge på en “grøn” bil frem for en mere traditionel bil.

Blandt de +60-årige svarer hver femte, at de slet ikke vil være villig til at bruge flere penge på en “grøn” bil.

Hvad er vigtigt, når danskerne køber bil?

Mange ting spiller ind, når man køber bil; mærke, model, størrelse, pris, osv.

Men hvad synes de danske bilkøbere egentlig er vigtigst?

Ifølge undersøgelsen er det især bilens sikkerhed, dens brændstoføkonomi og prisen på bilen, som er det væsentlige, når danskerne anskaffer sig en bil.

Over halvdelen (51,50 procent) af de adspurgte i undersøgelsen tilkendegiver, at bilens sikkerhed er “meget vigtig”, når de skal anskaffe sig en ny eller brugt bil.

46,2 procent svarer, at bilens brændstoføkonomi er “meget vigtig” ved valg af bil. 46,0 procent tilkendegiver, at prisen er “meget vigtig”. Når det handler om sikkerhed i en bil, er det især noget, der ligger kvinderne på sinde. 59 procent af kvinderne i undersøgelsen svarer, at de mener, at bilens sikkerhed er meget vigtig. For mændene er det 44 procent, der mener det samme.

7 procent svarer, at bilens pris er mindre vigtig eller slet ikke vigtig, men i alt er der stadig 73 procent, der svarer, at prisen er enten vigtig eller meget vigtig.

Der er færrest, der mener, at bilens alder er vigtig.

Det er især de unge, der tilkendegiver, at de ikke lægger megen vægt på bilens alder. Blandt de 18-29-årige svarer under hver femte, at de mener, at bilens alder er vigtig.

Så gamle er førstegangskøbere

Hvor unge er vi, når vi første gang anskaffer os en bil?

Langt de fleste anskaffer sig en bil, når de er mellem 18 og 24 år. Således er det næsten 60 procent (59,99 procent) af de adspurgte i undersøgelsen, som oplyser, at de var mellem 18 og 24 år, da de første gang anskaffede sig en bil.

Ganske bemærkelsesværdigt er det 7,49 procent, som allerede har en bil, inden de fylder 18 år, mens 24,10 procent køber bil første gang, når de er mellem 25 og 33 år.


Her anskaffede vi vores biler

Skruer man tiden 4 år tilbage, kørte de fleste af danskerne i en anden bil end den, de kører i nu.

For over to-tredjedele af de danskere, der tidligere har anskaffet sig en bil til deres husstand, har inden for de seneste fire år anskaffet sig en anden bil.

Således svarer i alt 68,6 procent af de adspurgte, at de har anskaffet deres bil inden for de seneste 4 år. Faktisk er det over hver femte, der senest har anskaffet sig en bil inden for det sidste år.

Så gammel var bilen, da vi fik den

Meget tyder på, at vi har hang til ganske nye biler, når vi skal anskaffe os en brugt bil til husstanden. I hvert fald er det hele 42,4 procent, som sidst de anskaffede en bil, købte en helt ny bil. 17,48 procent anskaffede sig en bil, som var mellem 3 og 5 år gammel, mens 10,74 procent anskaffede en bil, som var mellem 6 og 8 år på købstidspunktet.

Især er det de ældre, som kører i de helt nye biler. 54 procent af de +60-årige købte en helt ny bil, da de sidst anskaffede sig en ny bil. For de 18-29-årige er tallet 32 procent. 

Kapitel 2: Billån

Når bilen ofte er den største eller næststørste investering, man typisk foretager i sit liv, er det kun naturligt,at mange vælger at finansiere bilkøbet med et lån.

Et dyk ned i statistikkerne afslører, at de fleste vælger at optage et billån på mellem 100.000 og 149.999 kroner. Således er det 29,2 procent, der vælger at låne et beløb inden for den kategori, mens 21,5 procent vælger at låne mellem 150.000 kroner og 199.999 kroner.

Med andre ord er det lige over halvdelen af alle låntagee hos Santander, der vælger at låne mellem 100.000 og 199.999 kroner.

"Man vil gerne bringe udgiften ned på et niveau, der er afstemt med ens økonomi. Det giver den individuelt tilpassede løbetid mulighed for,"

Carsten Levin, salgsdirektør

Statistikkerne fortæller, at de fleste vælger at låne over adskillige måneder. 43,3 procent har valgt en tilbagebetalingsperiode på lånet, som ligger mellem 85 og 96 måneder. 23,2 procent har valgt en periode på 73-84 måneder, hvilket altså vil sige, at de fleste – 66,5 procent – låner over en periode på mellem 73 og 96 måneder.

»En bil er den næststørste udgiftspost efter bolig, så derfor vil man gerne bringe udgiften ned på et niveau, der erafstemt med ens økonomi. Det giver den individuelt tilpassede løbetid mulighed for. Samtidig skal man også have afviklet billånet, i takt med at bilens værdi forringes. Der ligger også en interesse i, at på et tidspunkt at kunne skifte bil, hvor man helst vil stå i en situation, hvor man kan komme over i en ny bil uden for meget gæld i den gamle bil,« siger Carsten Levin.

Hos Santander Consumer Bank kan man låne til bilkøb over en periode på mellem 12 og 96 måneder, og her vælger de fleste altså at låne over længere perioder.

Men hvem er det så, der låner?

De fleste af de personer, som vælger at finansiere deres bilkøb, er unge.

Blandt de 30-39-årige er det over halvdelen – 57 procent – der har taget et billån, mens det for aldersgruppen over 60 år kun er 14 procent.

Egen bil i en tidlig alder? 
Ny undersøgelse viser at de yngste bilkøbere bor uden for byerne.

Særligt de, der tjener mange penge, ser ud til at låne til bil. I hvert fald er det i gruppen, hvor husstanden samlet tjener over 700.000 kroner om året, at den største andel svarer, at de har optaget et bilån. Således siger 42 procent i denne gruppe, at dehar et billån.

Skal bilen være fransk eller tysk?
Mange jyder låner til fransk - resten af landet vil have tysk.

"Vi ser i de forskellige landsdele forskelle på, hvor stor en del af ens samlede økonomi, man er villig til at bruge på et bilkøb,"

Carsten Levin, salgsdirektør

Hvor meget er forbrugerne villige til at lægge i udbetaling til deres billån?

Over hver fjerde lægger mellem 0-9.999 kroner i udbetaling for lånet, mens den næststørste andel på 21,61 procent lægger mellem 20.000 og 29.999 kroner i udbetaling til billånet.

Kapitel 3: Privatleasing

Så mange nye biler leaser danskerne

Andelen af leasede biler har været faldende siden efteråret 2017, hvor det fra politisk side blev besluttet at stramme op på leasingreglerne. Men nu er den hårde periode for privatleasing efterhånden overstået.

Leasingdelen endte i år 2018 omkring tidligere tiders høje niveau inden den politiske usikkerhed. Men hvor meget har de danske forbrugere egentlig mod på at bruge på privatleasingaftaler?

Privatleasing

I undersøgelsen fra YouGov svarer 41,85 procent, at det er usandsynligt, at de vil privatlease deres næstebil, mens kun 11,46 procent tilkendegiver, at det er 

at det er sandsynligt eller meget sandsynligt, at de vil privatlease deres næste bil. De 11,46 procent er blevet spurgt, hvor meget de ville have lyst til at bruge i månedlig ydelse på privatleasing.

Her viser svarene, at 34 procent af de leasingparate vil betale mellem 1.500 og 2.999 kroner i månedlig ydelse, mens 31 procent vil lægge fra 3.000 til 4.999 kr.

Samtidig har de skullet fortælle, hvor meget de vil lægge i førstegangsydelse til deres privatleasingaftale. 29 procent vil lægge mellem 10.000 og 19.999 kroner, mens 22 procent er klar på at betale mellem 20.000 og 29.999 kroner. Yderligere 22 procent vil betale under 10.000 kroner.

 

Unge i byerne er mest interesserede i leasing

Ejer man et privatleasingfirma, hvor man tilbyder kunderne at privatlease en bil, skal man nok overveje at rette skytset mod de unge i byerne.

I undersøgelsen tilkendegiver i alt 21 procent af de unge mellem 18 og 29 år, at det er sandsynligt eller meget sandsynligt, at de vil privatlease deres næste bil. For de 30-39-årige er det 15 procent, mens det for de 50-59-årige og +60-årige er henholdsvis 8 og 4 procent.

61 procent af de +60-årige svarer, at det er “meget usandsynligt”, at de vil privatlease deres næste bil.

Slut med at købe bil i byerne.  
De unge i byerne er mest klar til privatleasing af biler.

19 procent af de, der bor i Hovedstadsområdet, svarer, at det er sandsynligt eller meget sandsynligt, at de vil privatlease deres næste bil, mens knap hver tiende (9 procent) af de, der
bor i andre storbyer med over 100.000 indbyggere hen over landet, svarer det samme.

Af de, der bor i bymæssig bebyggelse med under 10.000 indbyggere, svarer 56 procent, at det er “meget usandsynligt”, at de vil privatlease deres næste bil. For de, der bor uden for bymæssig bebyggelse, er tallet 63 procent.

Kapitel 4: Bilkøbere

Ikke to bilkøbere er i sagens natur ens, men hvad kendetegner danske bilkøbere- og forbrugere?

I dette kapitel dykker vi ned i tal fra YouGov, som tegner et billede af bilkøberne som prisbevidste og bekvemmelige.

Således viser tal, at en tredjedel af de danske bilejere bruger bilen hver dag, og at hver tiende vil købe en brugt bil fra en forhandler inden for de næste 12 måneder. 

Når der skal handles bil, har 6 procent af de adspurgte planer om at lade deres nuværende bil indgå i handlen ved bilkøb hos en forhandler.

Som oftest er det mænd, der står for bilkøbene i de danske hjem, men når vi skal træffe selve beslutningen om at købe bilen, er det et delt arbejde.

Halvdelen af da adspurgte i YouGov-undersøgelsen siger, at de deler ansvaret for at købe biler med en anden i deres husstand.

Uden for de store byer er adgangen til offentlig transport begrænset, hvorfor behovet for det at eje en bil er større,

Carsten Levin, salgsdirektør

De yngste bilkøbere bor uden for byerne

Er du ung og bor uden for landets store byer, er det mere sandsynligt, at du har din egen bil, end hvis du bor i landets store byer.

Af de, der har en bil i deres husstand, er det 68 procent af sønderjyderne, der anskaffede sig deres første bil, da de var mellem 18 og 24 år.

I Midt- og Nordjylland er det 62 procent i samme aldersgruppe. I Hovedstadsområdet er det 51 procent af de, som har en bil i husstanden, som anskaffede den, da de var mellem 18 og 24 år.

Kigger man ikke direkte på regioner, men på hvor folk bor, understreges mønstret. 71 procent af de, der bor uden for bymæssig bebyggelse, og som har en bil i husstanden, anskaffede sig bilen, da de var mellem 18 og 24 år.

I storbyer med over 100.000 indbyggere er tallet 55 procentog i Hovedstadsområdet er det 51 procent.

Kapitel 5: Bilmodeller

Engang var det sådan, at danskerne storkøbte de såkaldte mikrobiler til et punkt, hvor det var op mod hver tredje nye solgte bil, som var en mikrobil.

Sådan er det ikke længere. Afgiftsomlægninger og et generelt skifte mod større biler fra bilproducenternes side er blandt nogle af årsagerne til, at mikrobilerne dumper ned gennem feltet af de mest solgt biltyper herhjemme.

Kigger man på salgstallene for 2018 fordelt på segment, er det især de store SUV’er, der er kravlet op af rangstigen. Således steg andelen af solgte biler i SUV-segmentet fra 18 procent i 2017 til at udgøre hele 26 procent i 2018.

Anderledes gik det for bilerne i mikrobilsegmentet. Her faldt andelen fra 19 procent i 2017 til 11 procent i 2018. Samtidig bliver der også købt særdeles mange biler i det såkaldte segment B, altså minibilerne. Næsten hver fjerde solgte nye bil i Danmark tilhører således det segment.

Dermed er det især tyskerne og franskmændene, der dominerer i top 10. Med Peugeot, Renault og Citroën indtager de franske biler tre af top 10-pladserne, mens de tyske biler repræsenteret ved Volkswagen sætter sig på fem af top 10-pladserne.

Vi køber stadig klart flest benzinbiler, når vi handler nyt

Tallene fra De Danske Bilimportører over nye biler, som kom på danske veje i 2018, viser med al tydelighed, at vi som forbrugere stadig sværger til de mest traditionelle drivmidler – benzin og diesel – når vi skal vælge vores nye biler.

Over halvdelen af alle nye biler på de danske veje i 2018 kører på benzin, mens en tredjedel er dieselbiler. Således følger fordelingen for år 2018 samme mønster som fra tidligere år.

Som nævnt i kapitel 1 har de såkaldte opladningshybrider – plug-in hybridbiler – været ganske populære i 2018. 3.218 nye biler blev det til i det forgangne år. Det er en markant
stigning sammenlignet med de 620 biler af samme type, som kom på gaden året før i 2017.

De almindelige hybrider, som ikke kan oplades manuelt, havde også et flot 2018, hvor det blev til 8.176 nye hybrider med danske nummerplader mod 7.004 året før. Alligevel udgør hybriderne kun 4 procent af det samlede bilsalg for år 2018.

Metoden bag data i rapporten

Data i rapporten er indhentet fra flere forskellige kilder. Data om, hvor meget der bliver lånt til biler og over hvor lang tid, er trukket fra Santander Consumer Bank fra kalenderåret 2018.

Selve undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov for Santander Consumer Bank. Der er i alt gennemført 1.007 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 12.-13. december 2018.

YouGov-data er indsamlet, så det udgør et repræsentativt udsnit af den danske befolkning. Data om nybilsalg for året 2018 og privatleasingandel for året 2018, samt de mest populære bilmodeller og -segmenter er trukket fra De Danske Bilimportører.