Brugt elbil – Sådan gør du et godt køb

I takt med at der bliver solgt flere elbiler, stiger også antallet af brugte elbiler på markedet, men hvad skal du egentlig være opmærksom på, hvis du køber en brugt elbil? Få svaret her.

Markedet for brugte elbiler er stadig forholdsvist nyt, og antallet af brugte elbiler til salg halter da også langt efter biler med forbrændingsmotor, men interessen for brugte elbiler fejler ikke noget. Det fortæller Jan Lang, der er kommunikationschef for Bilbasen.dk, der for tiden har omkring 200 brugte elbiler til salg.

Er det økonomisk forsvarligt at købe en elbil?
Læs vores analyse og få svaret her.

»Der er faktisk interesse for brugte elbiler. Vi har i gennemsnit fire gange så mange søgninger på elbiler som på almindelige biler,« siger han, men understreger, at når der er få elbiler til salg, kan det påvirke antallet af søgninger.

»Det betyder, at folk skal søge mere og længere for at finde den rette elbil,« forklarer Jan lang.

Elbil, hybrid, dielsel eller benzin? Hvar er den rigtige type bil for dig?
Læs vores sammenligning og find den biltype der passer bedst til dine behov.

Efter salget af elbiler toppede i 2015, havde Bilbasen.dk næsten 600 elbiler til salg, men derefter gik markedet for brugte elbiler næsten i stå. Siden har det rettet sig, og antallet af brugte elbiler til salg er steget i takt med, at antallet af elbiler på vejene er steget.

»Der er ved at komme gang i salget af brugte elbiler igen, og det er da også vores forhåbning. Af samme grund investerer vi i at gøre elbiler lige så interessante på vores site som almindelige biler,« siger kommunikationschefen for Bilbasen.dk.

Hold øje med rækkevidden

Det vigtigste at holde øje med, når du køber en brugt elbil, er batteriets rækkevidde. Rækkevidden aftager, jo mere bilen bliver brugt, så kig både på bilens alder og antal kørte kilometer.

Generelt bør du gå efter en elbil, der er så ung som muligt, men tjek producentens beskrivelse af den konkrete bil. Batteriernes forventede levetid varierer nemlig afhængig af både mærke og model, og derfor kan der være forskel på, om en fire år gammel elbil er værd at købe eller ej.

Er elbilen en dyr fornøjelse? 
Så meget koster det at køre elbil.

De mindre elbiler som Renault Zoe og Nissan Leaf har en forventet batterilevetid på 8 år, før batteriets kapacitet falder til under 66 procent, mens de større elbiler som Tesla S har et kraftigere batteri, som derfor også holder længere.

I den forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på, at vi endnu ikke har erfaringer med batteriers faktiske levetid i de moderne elbiler.

»Det er svært at sige, fordi vi endnu ikke er kommet ud over den forventede levetid på batterierne, så vi kender faktisk ikke den reelle levetid,« oplyser Jan Lang, som dog ikke har hørt noget fra elbilejere om, at batterierne ikke holder som forventet.


Den mest solgte elbil i Danmark og Europa er Nissan Leaf, og den har en forventet batterilevetid på 8-10 år, men eftersom den model ikke har eksisteret på markedet i mere end nogle få år, ved vi reelt ikke, hvor lang batteriets faktiske levetid er.

Har du forbehold overfor at skifte til elbil? Bliv klogere på livet med elbil her: 
Sådan er det at bo i lejlighed og eje en elbil

Eftersom teknologien kan variere en del mellem mærker og modeller, er det svært at sige noget generelt om, hvor gammel en elbil må være. Jan Lang fra Bilbasen.dk vurderer, at man bør være særligt opmærksom på batteriets kapacitet, hvis bilen er ældre end fem år.

På Bilbasen.dk er de brugte elbiler typisk mellem to og fire år gamle, men særligt de dyre elbiler fra Tesla kan godt være helt tilbage fra 2013. Det hænger sammen med, at Tesla var en af de første producenter til at fremstille elbiler med lang batterikapacitet og dermed lang rækkevidde, hvilket betyder, at de potentielt stadig kan udgøre en udmærket investering, selvom de har rundet fem år.

Et dødt batteri er en død elbil

Batterikapaciteten bestemmer elbilens rækkevidde, og derfor betyder det meget i hverdagen, om batteriet holder sin kapacitet, eller om den er begyndt at tabe kapacitet. Det er selvfølgelig individuelt, hvor langt vi har brug for at køre til dagligt, men køber du en brugt elbil, som er begyndt at tabe kapacitet, går den kun én vej: Ned.

Rent teknisk er det en mulighed at skifte batterierne ud, men det er en ret dyr løsning, og derfor er der tvivl om, hvorvidt det kan betale sig.

»Vi har ikke et velfunderet grundlag at svare ud fra, men umiddelbart vil jeg sige, at det ikke kan betale sig at skifte batterierne ud. Jeg har kun hørt om, at nogen har fået det gjort i forbindelse med forsikringssager,« fortæller Jan Lang fra Bilbasen.dk.

Frygter du at løbe tør? 
Lær hvad der afgør en elbils rækkevidde.

Han oplyser, at nye batterier til en Tesla S koster omkring 120.000 kr., og det betyder, at brugtbilprisen skal være meget lav, hvis det skal kunne betale sig at skifte batterierne ud inden for en kort årrække.

»Jeg kender ikke nogen mennesker, der køber en brugt bil, som er villige til at bruge 120.000 kr. på nye batterier om eksempelvis tre år,« siger kommunikationschefen for Bilbasen.dk.

Prisen stiger på brugte elbiler

For øjeblikket ligger de generelle priser på brugte elbiler mellem 100.000 og 500.000 kr., hvor bilerne til omkring 100.000 til 180.000 typisk er enten Nissan Leaf eller Renault Zoe, og de dyre er fra Tesla. Der er andre producenter, som begynder at blande sig, men kun i ringe grad.

Priserne på brugte elbiler har været faldende i nogle år, men ifølge Jan Lang er de begyndt at stige igen, og det svarer også til den internationale tendens.

»Priserne uden for landets grænser stiger, og det skyldes dels et generelt øget fokus på miljøet, og at infrastrukturen er ved at være på plads til at understøtte elbilerne,« fortæller han.

De samme forhold gør sig gældende herhjemme, og dertil kommer, at der er udsigt til flere nye modeller, mere stabile afgifter og dermed flere elbiler på vejene. Dermed forventes den generelle interesse i brugte elbiler også at stige, hvilket vil løfte priserne.

Overvej en ladestander

Hvis du køber en elbil fra ny, følger der nogle gange en ladestander med, så du har adgang til hurtig opladning derhjemme. Der følger altid et 220 volt ladekabel med elbilen, men det tager meget lang tid at lade bilen op med sådan ét. Derfor anbefaler FDM at overveje selv at investere i en ladestander, hvis du køber en brugt elbil.

Markedet for elbiler modnes. 
Disse elbiler skal du holde øje med i år.

Bor du i et område, hvor der er opstillet offentlige ladestandere, så kan du selvfølgelig bruge dem, om ikke andet til at starte med.