Bil og MC 16.08.2019
Tekst: Emil Foget Foto: Colourbox

"Bilforhandlere snyder" - er der hold i fordommene?


Mange danskere har forudindtaget holdninger og fordomme om brugtvognsforhandlere, og sammen med politikere scorer branchen ofte lavt på troværdighedsbarometeret. Brugtvognsforhandler Dennis Lundgren forsøger at rette op på branchens troværdighedsproblem med ærlig snak.

 

Det er ingen hemmelighed, at bilforhandlernes ry har ridser i lakken. At de skjuler skrammer, fifler med kilometertælleren eller sælger biler, der burde være krøllet sammen til en bunke skrot er bare nogle af fordommene.

År efter år ligger bilforhandlere i bunden, når kommunikationsfirmaet Radius undersøger faggruppers troværdighed. I 2018 indtog faggruppen “politikere” sidstepladsen, mens bilforhandlere fik den lidet flatterende titel som den næstmindst troværdige branche.

Derfor har vi samlet en række af danskernes fordomme om bilforhandlere og forholdt brugtvognsforhandleren Dennis Lundgren til dem.

Dennis Lundgren er bilhandler, mekaniker og ejer af Dannevang Auto med beliggenhed i Randers. Han har været i branchen de sidste fem år og møder jævnligt folk, der har en barriere i forhold til ham.

»Den fordom, jeg oftest render ind i, er, at bilforhandlere tager røven på deres kunder. Simpelthen,« siger han.

»Nu vil bilforhandleren tage røven på mig og sælge bilen dyrere, tænker de tit. Det er en generel holdning blandt kunderne. Det gør vi nu ikke. Men vi skal selvfølgelig også selv tjene penge og kunne betale skat,« siger Dennis Lundgren.

Se også denne video: Sådan laver du et godt tjek af en brugt bil

Den 31-årige brugtvognsforhandler har meldt sig ind i forskellige kæder, som for eksempel AutoMester, netop i et forsøg på at imødekomme fordomsfulde kunder.

Han har tidligere medvirket i et DR1 program om unge mennesker, der trådte ind i autobranchen. Det gjorde han for at rette op på nogle af branchens buler og give dem en tiltrængt kærlig hånd og positiv omtale.

Her er de fem mest almindelige fordomme og myter og Dennis Lundgrens svar på tiltale.

Fordom 1: Brugtvognsforhandlere sælger skrotmodne biler

»Jeg sælger selv nyere biler. De må ikke være over fem år gamle. De skrotmodne biler sælger jeg videre til andre end kunderne netop af den årsag. Men der er jo bilforhandlere, der opererer i den boldgade, hvilket er superfint. 

Der er jo også købere til den slags biler. Men biler til omkring de 10.000 kroner vil jo tit være i den skrotmodne klasse. Og der kan du være heldig eller uheldig, og hvis du er det sidste, så er det bilforhandleren, der er en idiot.«


Fordom 2: Brugtvognsforhandlere fifler med kilometertælleren

»Det er en meget gammel fordom. Det er en myte, og jeg tror ikke, at der er nogle forhandlere, der gør det mere. I virkeligheden så tror jeg ikke, at det er bilforhandlerne, der gør det, men private aktører selv.

Jeg har selv oplevet, at private, der vil sælge deres bil til mig, har fiflet med kilometertælleren. Der kan man gå ind og kigge på nogle forskellige ting. Blandt andet kan man tjekke servicehistorikken. Der er jeg løbet ind i nogle biler, hvor jeg tænker, at det virker mærkeligt, at den kun har kørt 7.000 kilometer på to år. Så køber jeg dem ikke.

Læs også: Den bedste brugte bil til pengene - Disse modeller skal du købe

Man kan også tjekke dens tidligere periodesyn, hvor man kan se, hvor meget der blev aflæst på kilometertælleren sidste gang.

Og så er det også med at kende sine kunder og læse dem. Hvad burde personen køre af kilometer, og hvad står der på bilen. Hvis det for eksempel er en konsulent eller sælger, der bruger sin bil til arbejde, burde personen jo have kørt mere end 7.000 kilometer.«


Fordom 3: At forhandler skjuler ridser og skrammer

»Det er jo brugte biler, man har med at gøre, så der vil være ridser og skrammer. Nogle ridser maler man over, og andre pletter man som forhandler. Men det hører under klargøring af bilen. Vi gør det jo blandt andet for at beskytte mod rust. 

Eller hvis der er kommet en plet på sædet, så renser vi jo også sædet. Det er ligesom, hvis du skal sælge huset, så maler du jo også huset eller furer nogle sprækker. Huset skal stå præsentabelt, hvis det skal sælges. Det er det samme med bil. 

Folk kan desværre ikke forvente, at de får en ny bil, når de køber en brugt bil.«


Fordom 4: Forhandlerne glemmer at oplyse reklamationsretten

»Det er svært at skjule reklamationsretten, for det står på slutsedlen, vi printer ud til kunden. Det står på side to, så det er rigtig svært at skjule. Desuden står alle forhandlere inde for det, de sælger.«


Fordom 5: Forhandlerne forsøger at lyve bilen yngre

»Det er lidt det samme som kilometertælleren. Det er en gammel myte. Men man kan løbe ind i en bil, der er indregistreret i tolvte måned i 2015, og så er det en model 2016. Der gør jeg meget ud af at forklare mine kunder, at det er en model 16, der er indregistreret i 2015.«

 

Fordomme på tilbagegang

Selvom det irriterer Dennis Lundgren, hver gang han møder en, der har fordomme om ham, vurderer han alligevel, at der er en tilbagegang i fordomsfulde kunder.

»Jeg synes ikke, at det er så slemt med folk, der har de holdninger. En enkelt gang imellem kan jeg mærke, at der er en barriere mellem mig og kunden. En barriere jeg skal bryde. Der gør jeg meget ud af at tale lige ud af posen,« siger brugtvognsforhandleren.

»Sådan er jeg også som menneske. Jeg er meget ærlig. Hudløst ærlig og oprigtig.«

Læs også: Hvordan laver jeg en tryg betaling, når jeg køber brugtbil privat?

Når han en gang imellem møder kunder med fordomme, forsøger han at tale til dem. 

»Det er vigtigt at få en god dialog op at køre, hvis de er bange for, at man snyder dem. Når man bare er ærlig, skal det nok gå,« siger han.

Og så gør han meget ud af at vise kunderne eventuelle ridser og buler. På den måde kommer han dem nemlig i forkøbet, og så kommer de ikke hjem med en forventning om, at de har købt en helt ny bil.

»Derudover giver vi 12 måneders garanti på bilerne. Det er en indirekte måde at vise, at vi står inde for varen, og der ikke er noget at være nervøs for. For nogle kunder vil naturligvis være bange for, at bilen går i stykker. Og så kan de selvfølgelig altid ringe og skrive, hvis de har nogle spørgsmål,« afslutter Dennis Lundgren.