Bil og MC 23.01.2020
Tekst: Adam Villaume Foto: iStock

Alt det, du troede, du vidste om elbiler


Vi har trawlet internettet igennem og præsenterer her alle de myter og fordomme om elbiler, som vi har kunnet finde.


Skal en elbil ikke lades hele tiden, og er service ikke dyrere? I denne artikel be- eller afkræfter vi nogle af de myter, der omgærder elbiler – og måske bliver du overrasket.

  1. »Elbiler kan kun bruges som bybil«: Falskt
    Den har klare fordele i byen, men efterhånden har de opnået en rækkevidde, som gør dem velegnede på landet også.

  2. »Batteriet bliver hurtigt slidt«: Falskt, men...
    Ifølge producenterne holder batterierne en tilfredsstillende kapacitet i op til 10 år, men eftersom vi endnu ikke har nået grænsen for batteriernes forventede levetid, ved vi det faktisk ikke.

    Læs også: Frygter du at løbe tør? Dette afgør en elbils rækkevidde

  3. »Service er dyrere på en elbil«: Usikker
    Der er flere bevægelige dele i en bil med forbrændingsmotor, som skal skiftes løbende, end i en elbil, men der kan også være ting, som kun gælder for elbilen. Ifølge FDM viser en undersøgelse fra 2015 at flere elbiler koster mere i service end en referencemodel, der kører på benzin. Til gengæld går der typisk længere tid mellem elbilen har brug for service. Samlet set er det derfor svært at vurdere om denne myte er sand eller falsk.

  4. »Elbiler er meget dyrere at købe«: Falskt
    Jo, elbilen koster mere end en benzinbil i samme klasse, men hvis man indregner afgifterne, som er lavere for elbilen, er der ikke den store forskel. Samtidig kan du se frem til lavere udgifter til drift og forbrug.

  5. »Elbiler er langsommere«: Falskt
    Moderne elbiler kan køre lige så stærkt som benzinbiler, og de accelererer ofte hurtigere, men høj fart aflader batteriet hurtigere, og derfor kan hastigheden være begrænset elektronisk for at sikre god rækkevidde.

  6. »Du skal lade op mindst én gang på 300 km«: Tidligere sandt, nu falskt
    Det kommer an på, hvilken elbil og hvilken model vi taler om. De nye modeller kører over 400 km på én opladning, så fremadrettet vil man ikke skulle lade op undervejs.

    Læs også: »Hele begrebet er ved at modnes« – Disse elbiler skal du holde øje med i 2019

  7. »Elbilen koster mere på CO2-regnskabet at producere«: Sandt
    Elbilen er værre for miljøet at producere, men bedre i daglig kørsel. Efter nogle år begynder CO2-regnskabet at hælde til elbilens fordel, og i sidste ende ér elbilen bedre for miljøet.

  8. »Det tager tre kvarter at lade batteriet op til at køre 70 km«: Falskt, men…
    Nye modeller kan benytte en hurtiglader og køre omkring 100 km på kun 30 minutters opladning, men det kommer helt an på modellen, effekten og ikke mindst ladestanderen.

  9. »Ejere af elbiler betaler ikke grøn afgift«: Falskt
    Ejeren betaler dog den mindste sats, fordi elbilen ligger i den “grønneste” kategori.

    Læs også: Brugt elbil – Sådan gør du et godt køb
  10. »Elbiler er kedelige at køre«: Falskt, men...
    Det kommer selvfølgelig an på, hvad du synes er sjovt, men accelerationen fejler ikke noget i elbiler, heller ikke i de billigere modeller.

  11. »Der er ikke nok ladestandere«: Sandt, men…
    Det kommer an på, hvor du kører. I byerne herhjemme og i EU er der generelt nok, men en tur i sommerhuset kræver noget planlægning og en mormorlader i bagagen.

  12. »Elbiler er usikre«: Falskt
    Der er ingen forskel, for elbiler skal igennem præcis de samme test som andre biltyper, og eksempelvis har den nye Nissan LEAF fået maksimale fem stjerner i Euro NACP-sikkerhedstesten.

Kilder: FDMDanmarks Naturfredningsforening, Danmarks Radio, TV2, Autohuset Vestergaard.