Bedre økonomi 29.03.2021
Tekst: Adam Villaume

Hvad er Prosper?

 

Prosper er et digitalt værktøj, der giver dig et fuldt overblik over alle dine konti og dit forbrug uanset, hvilken bank du er kunde i. Læs mere i denne artikel.


Prosper er en ny digital service, udviklet af Santander, men hvad går denne service egentlig ud på, og er den noget for dig?

Få svarene lige her, hvor vi gennemgår potentialet i Prosper sammen med Sune Mejding, Head of Sales & Marketing i Santander Consumer Bank.

Grundlæggende er Prosper en netbank. Det er altså en digital service, der giver adgang til at se bevægelser og transaktioner på dine konti.

Men en netbank kender du med garanti i forvejen, så hvorfor har vi brug for en ny service?

»Fordi vi med Prosper samler forskellige former for digitale tjenester, samler data fra forskellige konti, og forbinder dem med dine øvrige økonomiske aktiviteter,« siger Sune Mejding.

Med Prosper får du adgang til alle dine konti, uanset hvilken bank du benytter, og du kan også se transaktioner fra forskellige kreditkort. Men Prosper går et skridt videre endnu.

»Prosper har ikke kun fokus på transaktioner, for du kan også oprette mål for din økonomi, spare op til en ny sofa, og overskue din økonomi selvom, du har billån ét sted, lønkonto et andet og måske et forbrugslån et helt tredje sted. Så det udvider kraftigt, hvad du kan i en netbank,« forklarer Sune Mejding.


Få overblik over Prosper i denne video og i artiklen, som fortsætter under videoen:

Open Banking gør Prosper mulig

I september 2019 trådte et nyt EU-direktiv i kraft, som officielt hedder Revised Payment Service Directive, eller PSD2.

Dette direktiv har banet vejen for, at virksomheder kan få adgang til dine data fra forskellige banker og finansieringsinstitutter, et princip som kaldes Open Banking.

Det er vigtigt at understrege, at data selvfølgelig kun bliver delt, hvis du udtrykkeligt giver tilladelse til det.

 

Det er dette princip, Open Banking, som gør tjenester som Spiir, Lunar og altså Prosper muligt. Hos Santander har man valgt at udnytte teknologien til at udvikle en løsning med fokus på at give dig flere muligheder ved at skabe overblik.

»Hvis du gerne vil mere end bare klare dagligdagen, så er det svært, hvis du ikke har et overblik over din økonomi,« siger Sune Mejding.

En undersøgelse foretaget af YouGov for Santander Consumer Bank viser, at de fleste af os kigger på vores konti mindst én gang om ugen. 

»I runde tal tjekker otte ud af 10 deres konti én eller flere gange om ugen, og det viser, at vi har et højt bevidsthedsniveau om, at vi bør holde styr på økonomien,« fortæller Sune Mejding.

Et kig på kontoen er dog ikke nødvendigvis det samme som at have et overblik over sin økonomi, og noget kunne tyde på, at netop overblikket udebliver trods generel økonomisk bevidsthed.

»Mere end en tredjedel i undersøgelsen siger, at de ville ønske, de havde et bedre overblik,« siger Sune Mejding.

Der er altså plads til forbedring, når det gælder folks økonomiske overblik, og det er her, Prosper kommer ind i billedet.

Prosper samler informationer og transaktioner fra alle dine konti og kreditkort, og kategoriserer dit forbrug, så du nemt får overblik over hele din økonomi.

»Vores nye tjeneste handler ikke om at bruge flere penge, men om at bruge dem du har dér, hvor det giver mening for dig. Hvis du har et abonnement, du har glemt eller andre uønskede udgifter, vil det blive tydeligt med Prosper, og så kan du gøre noget ved det. Omfordele din økonomi,« fortæller han.

Prosper er for alle

Da hele grundtanken bag Prosper er, at tjenesten henter konti i forskellige banker, behøver du heller ikke være kunde hos Santander for at benytte Prosper.

»Det giver en større valgfrihed, for du er ikke længere bundet af den udbyder, som har det produkt, du har valgt. Det finansielle produkt er skilt fra den digitale tjeneste, så du er ikke længere “gift” med din banks netbank,« fortæller Sune Mejding.

Denne frihed bliver understreget af, at Prosper er gratis at benytte uanset, om du er kunde hos Santander eller ej. 

Det har selvfølgelig ikke været gratis at udvikle Prosper, så spørgsmålet melder sig: Hvorfor bruger Santander ressourcer på at udvikle et produkt, de ikke tager penge for?

Svaret skal til dels findes i, at det var vigtigt for Santander at udvikle en ny netbank til deres eksisterende kunder, og skridtet derfra til at tilbyde den samme netbank til alle andre, var ikke så langt, men der ligger mere bag, forklarer Sune Mejding.

»Det er en kerneværdi for os at hjælpe folk til at tage ansvarlige økonomiske valg, og der er Prosper et værktøj, vi kan give folk, som gør dem i stand til at træffe bevidste, økonomiske beslutninger, på et oplyst grundlag.«