Ofte stillede spørgsmål om Santander Red



Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i

Ansøgning

Hvem kan ansøge?

Før du kan ansøge om kredit, skal du være fyldt 18 år og ikke være registreret i RKI eller Debitor-Registret. Derudover må du heller ikke have foretaget udlæg i bolig eller køretøj, hvis du har et ønske om at erhverve dig et af vores kreditkort.

Der stilles samtidig et minimumskrav til din årlige indtjening, som du skal kunne leve op til, før du kan blive godkendt til Santander Red.

Din årlige indkomst skal være over 200.000 kr., og vi foretager altid en individuel kreditvurdering, inden vi godkender og bevilger dig et kreditkort.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du kan få vores kreditkort eller ej, kan du vælge at ansøge om det her på siden – du vil modtage svar med det samme.

Du er også velkommen til først at kontakte os, hvis du gerne vil høre lidt mere om selve anskaffelsesprocessen af vores kreditkort.

Du kan altid ringe til vores kundeserviceafdeling på 70 25 25 02, hvis du er i tvivl om det mindste. Vi har åbent alle hverdage mellem klokken 10 til 16, og vi sidder klar til at besvare alle dine spørgsmål.

Vi går ekstremt meget op i, at du får dig en god oplevelse hver gang du handler med os eller blot søger svar. Derfor ønsker vi ikke, at du tøver med at tage kontakt til os, hvis du er i tvivl om noget.

Hvornår får jeg svar på min ansøgning?

Når du har indsendt din ansøgning om et Santander Red kreditkort, får du svar inden for 4 timer i vores åbningstid på den mailadresse, du har angivet i ansøgningsskemaet.

Du kommer derfor ikke til at vente længe på svar. Hos Santander Consumer Bank går vi meget op i din tilfredshed, og derfor stræber vi altid efter at behandle din ansøgning om kreditkort så hurtigt som muligt.

Hvornår modtager jeg mit kreditkort?

Hvis din ansøgning om et kreditkort bliver godkendt, modtager du en kreditaftale, som du kan underskrive med MitID og returnere med det samme. Derefter vil du blive bedt om at uploade en tydelig kopi af et billede-ID (pas, kørekort eller lignende).

Du vil modtage dit nye Santander Red kreditkort indenfor 14 dage.

Har jeg fortrydelsesret?

Med Santander Red kreditkort får du automatisk 14 dages fuld fortrydelsesret. Det betyder automatisk, at du helt uforpligtende kan afprøve vores kreditkort, før du beslutter dig for, om du vil beholde det.

Hvis du indenfor 14 dage når frem til en beslutning om, at du ikke vil fortsætte med at bruge dit Santander Red kreditkort, kan du til enhver tid lukke det igen. Dette kan du frit gøre uden at skulle betale renter og gebyrer.

Du skal til gengæld være opmærksom på, at du naturligvis stadigvæk skal tilbagebetale, hvad du har brugt af kreditten på dit kort. Hvis du ikke har nået at bruge nogle penge på kortet, vil du derfor ikke skulle tilbagebetale noget som helst.

Hvad er en politisk eksponeret person?

I henhold til Hvidvaskningsloven er vi forpligtet til at spørge, om vores kunder er politisk eksponerede personer.

En politisk eksponeret person er en person, som bestrider et særligt offentligt tillidshverv og som følge af dette kan være udsat for bestikkelse og anden korruption. På nuværende tidspunkt bevirker følgende erhverv PEP status:

  1. Statschef, regeringschef, minister og assisterende minister. Dette omfatter i Danmark ministre samt departementschefer.
  2. Parlamentsmedlemmer eller medlemmer af tilsvarende lovgivende organer. Dette omfatter i Danmark medlemmer af Folketinget og danske medlemmer af EuropaParlamentet.
  3. Medlemmer af politiske partiers styrende organer. Dette omfatter i Danmark hovedbestyrelser eller tilsvarende højtstående organer i henhold til partiets vedtægter i politiske partier, som er repræsenteret i Folketinget.
  4. Højesteretsdommere, medlemmer af forfatningsdomstole og andre højtstående retsinstanser, hvis afgørelser kun er genstand for yderligere prøvelse under ekstraordinære omstændigheder. Dette omfatter i Danmark højesteretsdommere og danske dommere ved internationale domstole.
  5. Medlemmer af revisionsretter og øverste ledelsesorganer for centralbanker. Dette omfatter i Danmark direktionen for Danmarks Nationalbank, danske statsrevisorer og det danske medlem af Den Europæiske Revisionsret.
  6. Ambassadører, chargé d’affaires og højtstående officerer i de væbnede styrker. Dette omfatter i Danmark de øverste chefer i de væbnede styrker, nærmere defineret som forsvarschef, viceforsvarschef, værnschefer samt ambassadører for danske ambassader.
  7. Medlemmer af statsejede virksomheders administrative, ledende eller kontrollerende organer. Dette omfatter i Danmark bestyrelsen og den administrerende direktør i selskaber, hvor staten ejer 50 pct. eller mere eller på anden måde har reel kontrol over selskabet. Datterselskaber af sådanne statsejede selskaber er ikke omfattet af begrebet. På samme måde er selvejende institutioner, der helt eller delvist er finansieret via finansloven, ikke omfattet af begrebet. Definitionen omfatter også direktøren i styrelser og medlemmer af bestyrelsen i styrelser, hvor denne personkreds har en egentlig beslutningskompetence.
  8. Direktører, vicedirektører, bestyrelsesmedlemmer og personer med tilsvarende hverv i internationale organisationer. Dette omfatter i Danmark personer, der er indstillet, udpeget eller ansat af regeringen, et ministerium eller en minister i en international organisation, som er etableret ved indgåelse af en formel international politisk aftale.

Når du ansøger hos os, beder vi dig oplyse, hvorvidt du er en politisk eksponerede person, om du er nærtstående familiemedlem eller nærtstående samarbejdspartner til en politisk eksponeret person. 

Nærtstående familiemedlem defineres som følgende:

  • Ægtefælle, registreret partner eller samlever.
  • Børn og disses ægtefæller, registrerede partnere eller samlevere.
  • Forældre.

Nærtstående samarbejdspartner defineres som følgende:

  • En fysisk person, som er reel ejer af en virksomhed eller anden form for juridisk person i fællesskab med en eller flere PEP’er.
  • En fysisk person, der på anden måde har en nær forretningsforbindelse med en eller flere PEP’er, dette kan f.eks. være en samhandelspartner over en længere periode.
  • En fysisk person, som er den eneste reelle ejer af en virksomhed eller anden form for juridisk person, der udelukkende er oprettet til fordel for en PEP. Det betyder, at den fysiske person direkte eller indirekte kontrollerer alle ejerandelene eller stemmerettighederne mv.

Eksisterende kunde

Kan jeg selv vælge PIN-kode til mit nye kreditkort?

Ja, du kan selv vælge din PIN-kode. 24 timer efter vi har modtaget din ansøgning om et kreditkort, sender vi dig en e-mail, hvor vi beder dig vælge din egen PIN-kode.

Hvis du ikke vælger din egen PIN-kode, vil du automatisk få en tilsendt af os.

Hvad menes der med op til 45 dages rentefri?

Hvor lang kredit du får på det enkelte køb, afhænger af, hvornår på måneden du foretager købet. Hvis du f.eks. bruger dit kort efter kontoen opgøres den 15. juni, bliver der først beregnet renter på beløbet efter den 1. august - altså 45 dage senere. Hvis du i stedet bruger dit kort f.eks. den 14. juni, kommer købet med i opgørelsen den 15. juni, og der bliver beregnet renter af beløbet efter den 1. juli.

Husk, at du altid som udgangspunkt skal betale det minimumsbeløb, der fremgår af din kreditaftale. Hvis du vil have ændret dit minimumsbeløb, skal du kontakte vores kundeservice​.

Er der gebyr ved hævning?

Du betaler ikke gebyr til Santander Consumer Bank, når du hæver kontanter i udlandet med dit Santander Red Kreditkort. Du skal dog være opmærksom på, at visse lokale pengeinstitutter kan pålægge vekselgebyr ved kontanthævning med et udenlandsk betalingskort.

Hvis du hæver kontanter i Danmark, er der et hævegebyr på 50 kr.

Hvordan spærrer jeg mit kort?

Har du mistet dit kort, skal du strakt kontakte Santanders 24/7 spærreservice på +45 70 25 25 02. Du kan bestille et nyt kort ved at kontakte vores kundeservice, som kan fremsende det nye kort mod betaling af et gebyr på 100 kr.

Hvad er omregningskursen i udlandet?

Køb og kontanthævninger i udlandet omregnes til danske kroner og skal altid tilbagebetales i danske kroner. Omregningskursen ved brug i udlandet sker på baggrund af VISAs valutakurser. Til kursen lægges 1,75%. Kursen, der anvendes, er VISAs kurs, den dag transaktionen "rammer" VISA (som regel samme dag eller inden for få dage efter købet). Se dagens valutakurser for VISA her.

Notifikationer ved køb i fremmed valuta

Når en transaktion gennemføres inden for EU/EØS i en anden valuta end danske kroner er der krav om, at du som kortholder informeres om den samlede transaktionspris i DKK og at denne sammenholdes med den aktuelle vekselkurs i Den Europæiske Centralbank.

Hvis du foretager et køb i fremmed valuta, vil du derfor modtage én SMS, per måned, per valuta. Det vil sige, at hvis du en given måned laver flere transaktioner i euro, vil du kun modtage en SMS på den første transaktion. Hvis du derimod senere samme måned laver du en transaktion i svenske kroner, vil du modtage en ny SMS vedrørende denne specifikke valuta.

Bliver mit kort automatisk fornyet?

Ja, dit kort fornyes automatisk inden det udløber. Du modtager et nyt kort med posten.

Kan jeg have flere kort?

Det er kun muligt at have et kort af hver korttype.

Hvordan forhøjer jeg min kredit på mit kreditkort?

Hvis du ønsker en ændring i beløbet på dit kreditkort, skal dit eksisterende kreditkort indfries. Du skal være opmærksom på, at behandlingstiden på dette er tre hverdage. Herefter kan du indsende en ny ansøgning med dit ønskede beløb på dit nye kreditkort.

Hvordan er sikkerheden, når jeg handler på nettet?

Santander Red har i dag en sikkerhedsløsning, såkaldt 3D Secure, som gør det sikkert for vores kunder at handle på nettet.

Hvor kan jeg se mine transaktioner?

Du kan logge på vores netbank og se transaktioner for de sidste 30 dage. Hvis du ønsker at se transaktioner længere tilbage end 30 dage, henviser vi til regningen for den pågældende periode. Vi kan desværre ikke være behjælpelige med at fremsende et kontoudtog over transaktionerne.

Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt min PIN-kode?

Hvis du har glemt din PIN-kode, har du to muligheder. Du kan enten logge på vores netbank og se din kode under ”Smartbank”. Alternativt har du mulighed for at chatte med os via vores hjemmeside hverdage mellem 10:00-16:00, hvor du kan få en ny PIN-kode tilsendt mod betaling af et gebyr på 30 kr.

Hvilke gebyrer er der på Santander Red?

Du kan se en oversigt over gebyrerne for Santander Red her.

Kan jeg lave en ekstra indbetaling til min kredit?

Hvis du ønsker at betale et beløb udover din faste månedlige betaling, kan du finde en betalingslinje inde på vores Smartbank. Her kan du også hente en indfrielse til din kredit.

Opdateret 17 april, 2024

Hvordan tilmelder jeg mit kort til Betalingsservice?

For at tilmelde din månedlige betaling til Betalingsservice, skal du bruge følgende oplysninger:

  • PBS-nummer: 08385254
  • Debitor gruppe nummer: 00200
  • Dit personlige kontraktnummer

Du kan finde dit 13-cifrede kontrakt- / kontonummer inde på vores netbank, hvor det fremgår af oversigten på startsiden. 

Opdateret 17 april, 2024