Ofte stillede spørgsmål om privatlån



Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i.
Hvilke dokumenter kræves der?

Når du skal optage et lån, skal vi bruge din seneste lønseddel samt årsopgørelse. Vi vil automatisk modtage oplysningerne via SKAT, når du har logget ind med dit NemID og givet samtykke til, at vi må få udleveret dem.

Du bør også være opmærksom på, at vi skal have en kopi af dit sygesikringsbevis, hvis du benytter dig af en hemmelig adresse.

I tilfælde af, at du vælger at ansøge med en partner, bedes I begge opgive ovenstående oplysninger.

Hvem kan optage et lån?

Vi har udarbejdet nogle krav, som du skal opfylde, før du kan optage et lån hos os.

Du skal blandt andet have et CPR-nummer, være fyldt 18 år og have en dansk folkeregisteradresse.

Derudover skal du også være opmærksom på, ​at du ikke kan optage et lån hos os, hvis du er registreret i RKI eller Debitorregistret.

Skal jeg stille sikkerhed for lånet?

Nej. Når du søger Privatlån hos Santander Consumer Bank, bedes du ikke stille nogen form for sikkerhed.

Du skal til gengæld være opmærksom på, at du ikke kan optage et lån hos os, hvis du er registreret i Debitorregistret eller RKI. Derudover må du heller ikke have foretaget udlæg i din bolig eller dit køretøj.

Hvorfor har jeg modtaget et tilbud på et andet beløb eller andre vilkår, end det jeg har søgt om?

I vores kreditvurdering af den enkelte ansøgning kigger vi i første omgang på, om vi kan tilbyde dig det lån, du selv har ansøgt om. Hvis det ikke er muligt, ser vi med det samme på andre muligheder for dig. Derfor vil du nogle gange opleve, at du modtager et andet tilbud end forventet.

Du har altså stadig mulighed for at optage et lån hos os, selvom du ikke bliver godkendt i første omgang. Vi beder dig til gengæld om at overveje, om de nye tilsendte betingelser og omstændigheder stadig er interessante for dig.

Er renten på et lån hos Santander fast eller variabel?

Når du optager et privatlån hos os, tilbyder vi udelukkende en variabel rente. Hvis du gerne vil blive klogere på området, kan du læse meget mere om, hvad en variabel rente vil sige i vores almindelige lånebetingelser.

Kan jeg ansøge om et lån via telefon og brev?

Nej. Du kan kun ansøge om et lån hos os via vores hjemmeside. Når du skal ansøge om lånet, skal du huske at have dit NemID parat, så du er klar til at udfylde ansøgningen. På denne måde sikrer du dig en hurtig ansøgningsproces.

Hvis du skulle blive i tvivl om noget vdr. ansøgningsprocessen, er du altid velkommen til at kontakte os via telefon på 70 21 31 31.

Når du ringer til nummeret, vil du blive stillet direkte igennem til vores privatlånsafdeling, hvor vi altid sidder klar til at besvare dine spørgsmål. Du skal vide, at der er ikke nogle spørgsmål, der er forkerte at stille – vi besvarer glædeligt dem alle.

På denne måde sikrer vi os nemlig, at du altid kan få et svar, såfremt du bliver i tvivl om noget i forbindelse med optagelsen af dit forbrugslån.

Hos Santander Consumer vægter vi din oplevelse højt, og derfor bør du aldrig tøve med at tage kontakt til os.

Hvad gør jeg, hvis jeg får en fejl, når jeg sender min ansøgning?

Hvis du støder på ”fejl” i forbindelse med indsendelsen af din ansøgning, kan du prøve dig frem med nogle forskellige tiltag.

Først og fremmest bør du kigge ansøgningen igennem for at se, om der optræder nogle røde ”markeringer” med en bemærkning om manglende indtastninger i skemaet.

Derefter bør du kontrollere, om du har ”hakket af” i samtykket. Hvis ikke der gives samtykke til dataanvendelse mv., kan vi nemlig ikke modtage din ansøgning om et lån.

Hvis du stadig oplever problemer med at få sendt din ansøgning afsted, kan du ringe til os på 70 21 31 31. Vi har åbent fra mandag til fredag mellem klokken 10 og 16, og vi vil hellere end gerne hjælpe dig, når du står og har brug for det.

Start med at udfylde ansøgningen og ring derefter til os, så processen bliver så gnidningsfri som muligt.

Når du støder på problemer, bør du også altid prøve at anvende en anden browser samt sikre, at din computer er opdateret med de seneste sikkerhedsopdateringer.

Hvad kan jeg låne til?

Når du ansøger om et lån hos os, bliver du bedt om at angive, hvad formålet er med lånet. Det kan være en fordel at lade os vide, hvis du skal bruge alle eller nogle af pengene til at indfri eksisterende gæld, da det kan have indflydelse på vores kre​​ditvurdering af din ansøgning. Endvidere kan Privatlånet desværre ikke bruges til finansiering af udbetalingen på en bil, hvor finansiering af bilen ligeledes sker gennem Santander Consumer Bank. Baggrunden er, at vi finansierer biler med købekontrakt og ejendomsforbehold. Anvendelsen af denne finansieringsform er juridisk betinget af, at vi ikke finansierer mere end 80% af bilen.

Hvor meget kan jeg låne og over hvor lang tid?

Hos Santander Consumer Bank kan du låne fra 20.000 kr. op til 350.000 kr. Du bestemmer selv, om du vil betale pengene tilbage over 12 eller op til 180 måneder. Låner du op til (og med) 50.000 kr. er tilbagebetalingstiden maksimum 120 måneder, låner du mellem 50.000 og 150.000 kr. er tilbagebetalingstid​en maksimum 144 måneder. Jo længere løbetid, desto lavere er den månedlige ydelse.​​

Hvad er en politisk eksponeret person?

I henhold til Hvidvaskningsloven er vi forpligtet til at spørge, om vores kunder er politisk eksponerede personer.

En politisk eksponeret person er en person, som bestrider et særligt offentligt tillidshverv og som følge af dette kan være udsat for bestikkelse og anden korruption. På nuværende tidspunkt bevirker følgende erhverv PEP status:

  1. Statschef, regeringschef, minister og assisterende minister. Dette omfatter i Danmark ministre samt departementschefer.
  2. Parlamentsmedlemmer eller medlemmer af tilsvarende lovgivende organer. Dette omfatter i Danmark medlemmer af Folketinget og danske medlemmer af EuropaParlamentet.
  3. Medlemmer af politiske partiers styrende organer. Dette omfatter i Danmark hovedbestyrelser eller tilsvarende højtstående organer i henhold til partiets vedtægter i politiske partier, som er repræsenteret i Folketinget.
  4. Højesteretsdommere, medlemmer af forfatningsdomstole og andre højtstående retsinstanser, hvis afgørelser kun er genstand for yderligere prøvelse under ekstraordinære omstændigheder. Dette omfatter i Danmark højesteretsdommere og danske dommere ved internationale domstole.
  5. Medlemmer af revisionsretter og øverste ledelsesorganer for centralbanker. Dette omfatter i Danmark direktionen for Danmarks Nationalbank, danske statsrevisorer og det danske medlem af Den Europæiske Revisionsret.
  6. Ambassadører, chargé d’affaires og højtstående officerer i de væbnede styrker. Dette omfatter i Danmark de øverste chefer i de væbnede styrker, nærmere defineret som forsvarschef, viceforsvarschef, værnschefer samt ambassadører for danske ambassader.
  7. Medlemmer af statsejede virksomheders administrative, ledende eller kontrollerende organer. Dette omfatter i Danmark bestyrelsen og den administrerende direktør i selskaber, hvor staten ejer 50 pct. eller mere eller på anden måde har reel kontrol over selskabet. Datterselskaber af sådanne statsejede selskaber er ikke omfattet af begrebet. På samme måde er selvejende institutioner, der helt eller delvist er finansieret via finansloven, ikke omfattet af begrebet. Definitionen omfatter også direktøren i styrelser og medlemmer af bestyrelsen i styrelser, hvor denne personkreds har en egentlig beslutningskompetence.
  8. Direktører, vicedirektører, bestyrelsesmedlemmer og personer med tilsvarende hverv i internationale organisationer. Dette omfatter i Danmark personer, der er indstillet, udpeget eller ansat af regeringen, et ministerium eller en minister i en international organisation, som er etableret ved indgåelse af en formel international politisk aftale.

Når du ansøger hos os, beder vi dig oplyse, hvorvidt du er en politisk eksponerede person, om du er nærtstående familiemedlem eller nærtstående samarbejdspartner til en politisk eksponeret person. 

Nærtstående familiemedlem defineres som følgende:

  • Ægtefælle, registreret partner eller samlever.
  • Børn og disses ægtefæller, registrerede partnere eller samlevere.
  • Forældre.

Nærtstående samarbejdspartner defineres som følgende:

  • En fysisk person, som er reel ejer af en virksomhed eller anden form for juridisk person i fællesskab med en eller flere PEP’er.
  • En fysisk person, der på anden måde har en nær forretningsforbindelse med en eller flere PEP’er, dette kan f.eks. være en samhandelspartner over en længere periode.
  • En fysisk person, som er den eneste reelle ejer af en virksomhed eller anden form for juridisk person, der udelukkende er oprettet til fordel for en PEP. Det betyder, at den fysiske person direkte eller indirekte kontrollerer alle ejerandelene eller stemmerettighederne mv.
Kan jeg undgå at betale via Betalingsservice?

Nej, det er en betingelse for at få lånet, at ydelserne betales via Betalingsservice. Såfremt betalingsserviceaftalen af en eller anden årsag ikke gennemføres en måned, fremsendes et indbetalingskort. Det koster et gebyr på 35 kr. per måned at få fremsendt indbetalingskort (dette gebyr opkræves ud over det månedlige administrationsgebyr).

Hvordan tilmelder jeg betalingen til Betalingsservice?

Vi tilmelder dit nyoprettede Privatlån til Betalingsservice på den konto, du/I har angivet i ansøgningen. Såfremt betalingsserviceaftalen skal tilmeldes igen eller trækkes fra en anden konto i lånets løbetid, skal det ske via din bank. Hvis du benytter netbank, er der mulighed for at tilmelde regninger direkte der. Kontakt dit pengeinstitut for flere oplysninger om denne mulighed. Du tilmelder dig til Betalingsservice via din netbank med vores PSB-nummer: 05054508 og debitorgruppenummer: 07654. Vær opmærksom på, at din aftale først opkræves via Betalingsservice, når beløbet fremgår af betalingsserviceoversigten.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan betale?

Hvis du ikke kan betale den månedlige ydelse, skal du kontakte os med det samme på telefon 70 21 90 11. Jo hurtigere du kontakter os, jo bedre mulighed giver det os for at finde den løsning, der passer din økonomi bedst.

Kan jeg foretage en ekstraordinær indbetaling?

Ja, du kan til enhver tid lave et ekstraordinært afdrag på dit lån. Det koster ikke noget at indbetale ekstraordinært.

Kan jeg indfri mit lån før tid?

Du kan til enhver tid indfri aftalen uden varsel. Ved indfrielse af aftalen forfalder restgælden på kontoen omgående til betaling. Indfrielse af aftalen kan ske ved at logge ind på Mit Santander via vores hjemmeside. Når du indfrier aftalen, skal du tilbagebetale hele restgælden pr. indfrielsesdagen inklusive renter og omkostninger. Ved førtidig opsigelse og indfrielse er Santander Consumer Bank berettiget til at opkræve renter indtil indfrielsesdatoen. Du kan til enhver tid få en indfrielsesopgørelse ved at kontakte Santander Consumer Banks kundeservice.

Hvad koster det at indfri mit lån før tid?

Der er ingen omkostninger forbundet med at indfri dit Privatlån før tid, men for at vi kan oplyse det præcise indfrielsesbeløb, skal du logge ind via hjemmesiden under Mit Santander, og vælge den dato du ønsker at indfri kontoen ​for den indeværende måned. Når du indfrier aftalen, skal du tilbagebetale hele restgælden pr. indfrielsesdagen inklusive renter og omkostninger. Ved førtidig opsigelse og indfrielse er Santander Consumer Bank berettiget til at opkræve renter indtil indfrielsesdatoen.