Ofte stillede spørgsmål om byggelån



Illustration av en röd pratbubbla med ett frågetecken i
Hvornår er det en god idé at optage et byggelån?

Et byggelån er primært for dig, der ønsker et lån til renovering af dit eget hjem. Byggelånet giver dig de bedste forudsætninger for at skabe fantastiske rammer, der passer til netop dig. Dit hjem er dine trygge rammer, og derfor bør du også sætte dit eget personlige præg på det.

Så hvis du går og drømmer om at gøre dine idéer til virkelighed, og samtidig ønsker at øge værdien af din bolig, bør du overveje at optage et byggelån. Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvad du kan udrette med et lån til renovering.

Hos Santander Consumer Bank er vi i stand til at tilbyde dig en konkurrencedygtig rente. Det betyder automatisk, at en renovering af din bolig kan vise sig at blive en fordelagtig investering for dig.

Hvilke dokumenter kræves der, når jeg skal ansøge om et byggelån?

Ved alle vores byggelån til renovering skal vi bruge din/jeres seneste lønseddel samt årsopgørelse. Vi modtager disse oplysninger via SKAT, når du har logget ind med dit MitID og givet samtykke til, at SKAT må videregive oplysningerne til os. Hvis du har hemmelig adresse, skal vi have en kopi af dit sygesikringsbevis.

Hvis du skal låne over 100.000 kr., skal vi også bede om en kopi af dit/jeres gyldige danske kørekort, pas eller opholdstilladelse.

Skal jeg stille sikkerhed for et byggelån?

Nej. Du skal ikke stille sikkerhed, når du ansøger om et byggelån til renoveringer hos Santander Consumer Bank. Vi er nemlig ikke interesserede i, at du pludselig står i en situation, hvor du er nødt til at give afkald på din bil eller andet. Derfor tilbyder vi dig et byggelån, hvor du ikke skal stille sikkerhed. På den måde kan du bekymringsfrit få opfyldt dine projekter med et renoveringslån.

Hvis du dog er registreret i Debitorregistret eller RKI, kan du ikke optage et byggelån hos os.

Hvem kan optage et byggelån?

Før du kan optage et byggelån og renoveringslån hos os, skal du som minimum være fyldt 18 år, have et CPR-nummer og en dansk folkeregisteradresse. Hvis du i forvejen er registreret i RKI eller Debitorregistret, kan vi desværre ikke tilbyde dig et renoveringslån.

De forskellige kriterier er med til at sikre dig den bedste låneoplevelse, når du optager et bygge- og renoveringslån.

Er det muligt at ansøge om et byggelån via telefon eller brev?

Nej, det kan du ikke. Hvis du vil renovere din bolig, skal du ansøge om et byggelån på vores egen hjemmeside – via vores låneberegner. For at udfylde din ansøgningsformular, skal du bruge dit NemID, hvorfor vi anbefaler dig at sidde parat med det.

Derudover er du altid mere end velkommen til at kontakte vores kundeservice via telefonen på 70 21 31 31, hvis du er i tvivl om noget. Du kan ringe ind alle hverdage mellem klokken 10.00 og 16.00. Nummeret stiller dig direkte igennem til vores privatlånsafdeling, hvor vi sidder klar til at besvare dine spørgsmål.

Hos Santander Consumer Bank prioriterer vi kundeservice højt, og derfor yder vi også en dyd for at sikre dig den bedste låneoplevelse. Vi opfordrer dig altid til at tage kontakt til os, hvis du skulle være i tvivl om det mindste.

Er renten fast eller variabel på et byggelån?

Hos Santander Consumer Bank tilbyder vi en variabel rente på alle vores privatlån, og derfor får du også en variabel rente, når du skal finansiere en renovering af din bolig med vores byggelån.

Hvis du gerne vil læse mere om, hvad en variabel rente betyder for dig, kan du finde flere informationer i vores almindelige lånebetingelser.

Hvorfor har jeg modtaget et andet tilbud, end det jeg har søgt om?

I forbindelse med at du skal optage dit bygge- og renoveringslån, ser vi først på, om vi er i stand til at tilbyde dig det lånebeløb, du søgte om i første omgang.

Hvis det ikke er tilfældet, vil vi altid forsøge at give dig et andet tilbud. Det vil typisk være et andet beløb eller nogle andre øvrige vilkår for dit renoveringslån.

Derfor er du nødt til at overveje, om du stadig er interesseret i at optage et byggelån hos os til at realisere dine renoveringsdrømme, såfremt tilbuddet omfatter nogle nye omstændigheder og betingelser.

Hvad gør jeg, hvis der opstår en fejl, når jeg sender min ansøgning?

Der er flere ting, der kan resultere i en fejl ved indsendelse af din ansøgning om et renoveringslån. Du kan med fordel gøre følgende ting, hvis du støder på en fejl:

Kig ansøgningen igennem, før du sender den og undersøg om der er røde ”markeringer”, hvor der fremkommer bemærkninger om indtastninger i skemaet.

Kontrollér, om du/I har ”hakket af” i samtykket til dataanvendelse mv. Hvis det ikke er gjort, kan vi ikke modtage ansøgningen.

Har du stadigvæk problemer med at få sendt din ansøgning afsted til os, så prøv at find et tidspunkt, hvor du kan udfylde ansøgningen inden for vores telefoniske åbningstid - dvs. mandag til fredag mellem kl. 10 og 16.

Start med at udfylde ansøgningen, og ring derefter til os på 70 21 31 31, hvis der opstår problemer.

Du bør altid sørge for, at din computer er opdateret med de seneste sikkerhedsopdateringer. Derudover kan du altid prøve med en anden browser, hvis du støder på problemer.