Brugtmoms
Brugtmoms er et særligt system for moms, som frivilligt kan anvendes ved handel med brugte varer. Momsen er med til at sikre, at der ikke bliver betalt moms af den samme vare flere gange. Derudover giver den dig som videreforhandler mulighed for kun at betale moms af din fortjeneste i stedet for den fulde salgspris.
Systemet er designet til at undgå dobbeltbeskatning og fremme genbrugskulturen ved at gøre det mere økonomisk attraktivt at handle med brugte varer.
Bemærk, at brugtmomsordningen kun kan anvendes ved indkøb af varer til videresalg fra private sælgere (sælgere uden momsregistrering) samt andre brugtvareforhandlere indenfor Danmark eller EU, hvor moms ikke fremgår på købsdokumentationen.
Reglerne for brugtmoms
- Brugtmomsprocenten ligger på 25 % i Danmark.
- Du som sælger skal være en virksomhed, der indkøber varer med henblik på et videresalg.
- Der må ikke allerede været opkrævet moms ved købet.
- Varen skal være brugt.
Definitionen af en brugt vare handler ikke om, hvorvidt den rent faktisk er taget i brug. Ved brugtmoms er det afgørende, om den pågældende vare har været solgt tidligere med fuld moms.
Hvordan beregnes brugtmoms?
Brugtmoms beregnes ud fra forskellen mellem salgsprisen og indkøbsprisen af en brugt vare, altså fortjenesten/avancen. Du vil kun blive pålagt moms af denne fortjeneste.
Det betyder, at hvis du køber en vare for 100 kr. og sælger den videre for 150 kr, skal der kun betales 25 % af de 50 kr, som er din fortjeneste. I dette tilfælde svarer det til 12,5 kr.
Faktura og indberetning af brugtmoms
Det skal fremgå tydeligt i fakturaen, at der er opkrævet brugtmoms på produktet. Det kan du gøre ved at skrive “Prisen er inkl. moms”. Bemærk, at selve momsbeløbet ikke må fremgå i fakturaen.
Brugtmoms indberettes til Skattestyrelsen på samme måde som almindelig moms ved at logge ind i deres erhvervsportal og indtaste alle de relevante oplysninger.